foto

Španjolska raketa na Audijev pogon: Testirali smo Cupru Formentor VZ5 s turbo 5-cilindarašem od 390 KS

Turbobenzinac od 390 KS iz Audija Q3 RS putem DSG-a i sva četiri kotača katapultira Formentor VZ5 do 100 km/h za 4,2 sekunde

Cupra Formentor VZ5

 Željko Puhovski/CROPIX

Cupra se na tržištu pojavila prije malo više od tri godine. Nije dugo, međutim, u tom je razdoblju Seatova zasebna sportska marka napravila sjajnu priču. Za uspjeh i odličnu prihvaćenost, kako diljem Europe tako i kod nas, najzaslužniji je njihov prvi samostalni SUV model Formentor na kojeg otpada uglavnom više od polovice prodaje svih modela marke, a ovisno o tržištu i više od toga.

U Hrvatskoj primjerice ta brojka iznosi gotovo 100 posto. Ukupno, prošle godine je Formentor kod nas ostvario plasman među 10 najprodavanijih SUV modela C segmenta smjestivši se na šesto mjesto, a o popularnosti modela govori i činjenica da ove godine u usporedbi s istim razdobljem 2022. godine, Formentor bilježi porast prodaje od 106 posto. Nema sumnje, Španjolci imaju zvijezdu!

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Atraktivan, atletski građeni Formentor već je svojim pojavljivanjem donio dinamiku na tržište, a osim nastupa, popularnosti je pridonijela i široka ponuda pogona. Razumljivo, najtraženija je početna verzija s 1,5-litrenim 4-cilindarskim turbo benzincem od 150 KS s ručnim, ili DSG mjenjačem i početnom cijenom od 31.340 eura.

Ponuda se nastavlja 2.0 TSI motorom od 190 KS, a tu su i dizelska varijanta od 150 KS te trendovska plug-in hibridna verzija od 245 KS. Za one kojima srce brzo kuca tu je "nasvirani" 2.0 TSI od 310 KS u verziji VZ koji je istinska vozačka igračka i većini ljubitelja performansi sasvim dovoljna mjera.

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Međutim, tu nije kraj: od ove godine Cupra je kao vrh ponude ponudila Formentor 2.5 TSI DSG 4Drive VZ5 s 390 KS, a ispod poklopca je smješten Audijev "dragulj iz krune" - 2,5-litreni turbo "petak" iz modela Q3 RS. Kako je Cupra uspjela dobiti kultni "turbo petak" (što Volkswagenu nikad nije pošlo za rukom) ostaje tajna, a kako se donirani stroj iz Ingolstadta snašao u Formentor VZ5 provjerili smo na testu.

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

S obzirom na današnje trendove ovakva suradnja na polju performansi jako nas je razveselila jer u ovom autu opće popularna elektrifikacija nije našla svoje mjesto. Sve je usmjereno na performanse, doživljaj u vožnji i uživanciju za entuzijaste, praćeno posebnim zvukom petaka koji nije artificijelan iz zvučnika već doista - pravi.

Usto, premda je riječ o povišenom SUV modelu, ovaj auto ide, leži i koči sjajno, što ga čini ozbiljnim sportskim modelom. Premda svi Formentori s dugom haubom, niskim vjetrobranom i podignutim bokovima plijene dinamičnim izgledom, najsnažniji VZ5 ima neke "ratničke detalje" koji ga čine drugačijim od svih ostalih. Ono što prvo otkriva da je riječ o VZ5 verziji jest položaj završetaka ispuha s 2x2 dvije ispušne cijevi izvedene u boji bakra u kutovima smještene gotovo dijagonalno.

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Nadalje, maska hladnjaka izvedena je u crnoj mat boji, a dodani su i brojni elementi izrađenih od ugljičnih vlakana, poput velikih otvora za zrak smještenih ispod prednjih svjetala kojima je osigurano bolje hlađenje, ali i znatnija potisna sila zahvaljujući prednjem karbonskom spliteru. Od ugljičnih vlakana izveden je i masivni stražnji difuzor, a priču zaokružuju 10 mm niži ovjes, te alu naplaci od 20 cola s gumama Good Year Eagle F1 Supersport. Iza atraktivnih alu naplatka"Supreme" kreiranih samo za VZ5 nalaze se diskovi japanskog specijalista Akebona, promjera 375 mm sprijeda i 310 mm straga.

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Unutrašnjost je već poznata iz ostalih Formentora koje smo testirali, zajedno sa smještajem svih prekidača, digitalnih instrumenata od 10,25 inča s velikim brojem dostupnih prikaza i preglednog ekrana multimedije, a tu je i kožom obloženi sportski upravljač na kojemu su smješteni i prekidači za pokretanje motora i izbor jednog od šest programa vožnje (Comfort, Sport, Cupra, Individual, Off-road i Drift).

Ono što se ne može dobiti u drugim Formentor modelima su ekskluzivna "Cup Bucket" laka karbonska sportska školjkasta sjedala (doplata 2930 eura) presvučena nappa kožom i ako nas pitate - vrijede svakog centa.

Jer, iako s izraženim bočnim osloncima izgledaju kao da su 100 posto usmjerena sportskoj vožnji, iznenadila nas je razina udobnosti koju pružaju u normalnoj vožnji kad niste u lovu na zavoje, ili sekunde. Isto tako, koliko god bio sportski usmjeren, VZ5 nudi i primjerenu udobnost. Na dugačkom popisu opreme nalaze se tako trozonska klima i brdo sigurnosne opreme. Dobar kompromis: obiteljska uporabljivost je i dalje solidna s dobrom količinom prostora i na stražnjoj klupi (straga prostor ipak kradu velika prednja sjedala) kao i prtljažnikom od 410 litara.

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Položaj za volanom može se odlično podesiti kao u kakvom sportskom kompaktu, međutim tada problem postaje preglednost kad se gubi dojam gabarita auta kad prekrasne felge dolaze u opasnost od oštećenja na rubovima uz cestu, dok se za rubove branika ipak brinu dobro kalibrirani parking senzori kao i kamera za vožnju unazad.

Ono najvažnije: vožnja. Treba znati da Formentor VZ5 teži 1680 kg, ali ga 390 KS i 480 Nm koje isporučuje "turbo petak" tjeraju do 100 km/h iz stajanja za brzih 4,2 sekunde. U praksi ove brojke osiguravaju dinamičnu vožnju u vrlo širokom rasponu okretaja uvijek s puno potiska u leđa. Za volanom brzo shvatite da je to ipak pravi vozački auto s uzoritim rasporedom mase (58:42) spreman za sve vozačke izazove uz serijski prilagodljivi zračni ovjes s 15 razina tvrdoće.

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Uz savršeno izbalansiran ovjes, rekalibriran upravljač i pogon na sve kotače, Formentor VZ5 je izrazito poslušan i kad se vozi na nož, pri čemu u bilo kojem režimu vožnje elektronika ESP sustava nikad ne djeluje prenapadno. To pridonosi osjećaju kontrole, a vozačke ambicije podržava i napredni pogon na sve kotače s elektroničkom blokadom diferencijala, koji snagu ne raspoređuje samo između prednje i stražnje osovine, već i između stražnjih kotača u programu Drift.

Launch control ispucavanje praćeno gromoglasnim zvukom "petaka" također će vas zabaviti kao i Drift program: uključite "Cupra" način rada pomoću gumba na upravljaču, ESP se isključuje, lijevu nogu držite na kočnici desnu na gasu, a kada se okretaji smire na oko 3800/min, odmaknete lijevu nogu a desnom "opalite" po gasu.

Tada do izražaja dolazi sav potencijal, snaga i zvuk Audijevog turbobenzinca koji je savršeno uparen s brzim 7-stupanjskim DSG mjenjačem s dvije spojke, koji može VZ5 potjerati do 250 km/h (tvorničko ograničenje).

image

Cupra Formentor VZ5

Željko Puhovski/CROPIX

Na koncu, u Cupri mogu biti ponosni na VZ5 jer predstavlja veliko samopouzdanje tako mlade marke, no ekskluzivnost i osigurani užici za volanom i koštaju nešto više nego kod slabijih verzija. Početna cijena iznosi 70.150 eura, dok je testirani primjerak s posebnom mat Magnetic Tech bojom i još nekim luksuznim dodacima dosegao iznos od 79.730 eura, za što možete kupiti dva Formentora sa 150 KS.

Španjolski sportski prestiž s Audijevim draguljem ispod poklopca ima svoju vrijednost, a s obzirom na to da je riječ o modelu koji ne izlazi u velikim serijama, zainteresirani mogu imati na umu da je nekoliko primjeraka dostupno kod domaćih ovlaštenih trgovaca za isporuku - odmah.

image

Cupra Formentor VZ5

Zvonimir Jurčić

2.5 TSI

Tehnički podaci

Motorturbobenzinski 5 cil.

Obujam 2480 ccm

Snaga390 KS pri 5700-7000/min

Moment480 Nm pri 2250-5700/min

MjenjačDSG, 7 stupnjeva

Dimenzije447x185x151 cm

Osovinski razmak268 cm

Prtljažnik410 litara

Gume255/35 R20

Težina1683 kg

CO2 ispuh232 g/km

Brzina250 km/h

0-100 km/h4,2 sekundi

Potrošnja 10,8 l/100 km

Cijena 70.150 eura

S doplatama 79.730 eura

SERIJSKA OPREMA - trozonska automatska klima • alu naplaci od 20 cola Supreme • kočione čeljusti Akebono • grijani sportski upravljač s polugicama za izmjenu stupnjeva • sportska sjedala • digitalna instrumentna ploča od 10,25 inča • multimedija sa zaslonom od 12 inča i navigacijom • Matrix LED svjetla • adaptivni tempomat • grijana prednja sjedala • sustav Travel Assist • prednji i stražnji parkirni senzori • sustav kamera Top View...

DOPLATE • boja Magnetic Tech Mat • glazbeni sustav Beats • el. otvaranje prtljažnika • sjedala Cup Bucket • panoramski krov • bočni zračni jastuci straga, zračni jastuk za koljena vozača - 9573 eura

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 03:07