Volvo je ozbiljno zagrizao u jabuku zvanu zelena transformacija. Dizelske motore je prestao proizvoditi, benzinske je opremio hibridnim tehnologijama, a lepeza električnih modela sve je veća. Većina hrvatskih ljubitelja Volva, tradicionalno sklonih dizelskim motorima sa skepsom gleda na promjenu strategije, ali posljednji prodajni rezultati govore suprotno - globalni rast prodaje električnih modela Volva u 2023. dosegao je 70 posto.
Kao najmanji i najjeftiniji električni Volvo, EX30 postaje važna karika u cijeloj priči. Gradski je SUV stavljen u dužinu od 4,23 metra (jednako kao nova Hyundai Kona) i s dizajnerskog aspekta na zanimljiv način prezentira otmjenost karakterističnu za električne Volvo automobile.
Vozi na modularnoj platformi specijaliziranoj za električne pogone, razvijenoj u Geelyjevoj švedskoj tvrtki CEVT (China Euro Vehicle Technology), čije varijante koriste i Smart #1 i Zeekr X, automobili također pod patronatom Geelyja (kod nas se ne prodaju). Globalistička je to neminovnost novog doba, u koju se uklapa i litij-nikl-mangansko-kobaltna (LNMC) baterija brutto kapaciteta 69 kWh (netto 64 kWh), koja u verziji Extended Range (povećani doseg) daje deklariranu autonomiju od 476 kilometara. Povezana je s elektromotorom snage 200 kW (272 KS) postavljenim straga i shodno tomu, pogon je stražnji.
Unutrašnjost, u koju se ulazi keyless pristupom ili prislanjanjem kartice na crni središnji stup karoserije, uređena je minimalistički, no unatoč tomu i ovdje se provlači specifična atmosfera otmjenosti. Novo doba nosi svoje pa su fizičke tipke ostavljene samo za funkcije prozora (sprijeda dvije tipke za sva četiri prozora), dok je sve ostalo, uz iznimku ručice brisača, žmigavaca i mjenjača uz volan i tipke na samom volanu, prebačeno na 12,3-inčni, visoko postavljen središnji dodirni zaslon.
Tipkanjem po sadržajno bogatom infotainmentu nove generacije razvijenim u partnerstvu s Googleom otvara se sva sila praktičnih, navigacijskih i zabavnih funkcija, a njime se namještaju čak i retrovizori (dodatno i tipkama na volanu), pale se i gase svjetla, otvara se pretinac na armaturi, podešava klima, regulira fantastičan HiFi Harman Kardon snage 1040W, otvara prtljažnik, glasovno komunicira sa softverom infotainmenta...
Međutim, koliko god pokazuje dosege tehnologije i prati stil života mladih generacija, toliko je, kao i tipkanje na mobitel, prilična distrakcija u vožnji, potencirana i relativno malim ikonama na zaslonu.
S obzirom na to da su na središnji zaslon prebačene i bazične informacije poput brzinomjera, kilometraže, potrošnje ili dosega, ispred vozača nema nikakvih instrumenata, što se uklapa u minimalističku filozofiju interijera, u kojem masivne i lijepo obrađene površine armature i središnjeg grebena na pogled ostavljaju premium dojam, ali osim rukohvata na vratima zapravo su tvrde, na dodir ponegdje i jeftine i kao takve kompromis su koji sobom donose niži standardi gradske klase. No, nema ni traga površnosti ili krckanju plastike i Volvo ostavlja dojam robusnosti, njegujući tradicionalnu odliku švedskih automobila.
Začin ugođaju posebnosti daju detalji poput četvrtastog volana i elegantnih, kromiranih ručki za otvaranje vrata, a i pretinac u armaturi, inače ispred suvozača, premješten je u središnji ovalni dio ispod zaslona. Odlagališta za sitnije stvari, fiksnih i pomičnih, otvorenih i skrivenih ima više nego dovoljno, a dio opsežnog arsenala sigurnosnih asistenata su i pripremni softver i senzori za otkrivanje alkoholnih para u izdahu vozača, kao uskoro obvezni dio opreme u svim automobilima.
U dugačak popis najskupljeg paketa opreme Ultra (osnovni je Core, srednji Plus) ulaze i udobna kožno-tekstilna jednodijelna sjedala i veliki fiksni panoramski stakleni krov, čime zatvoreniji stražnji dio unutrašnjosti, takav zbog manjih staklenih površina i debljeg C nosača, koji su i uzrok nešto slabijoj preglednosti unatrag, dobiva dobrodošlu svjetlost. Panoramski krov nema zaštitnu roletu, koja će u dogledno vrijeme biti dostupna kao opcija, no opremljen je termo elementima koji reduciraju efekt staklenika.
Na stražnjem sjedalu ima dosta mjesta za komotnu vožnju, iako nije toliko raskošno za koljena koliko po visini, a sam ulazak nije lagodan koliko smo očekivali zbog stražnjih vrata koja se niti blizu ne otvaraju očekivanom širinom. Prtljažnik od 318 litara, čija peta vrata se dižu i spuštaju automatski elektromotorom, najmanji je u klasi električnih SUV automobila ove veličine, iako zbog dubine i pravilne forme tako uopće ne izgleda.
Ispod prednjeg poklopca dodatni je mali “prtljažnik” (frunk) obujma sedam litara, u kojeg se mogu složiti kabeli za punjenje. Praktično. Zelena agenda prisutna je i u materijalima unutrašnjosti - dijelovi sjedala, vrata, armature i tepisi djelomice su napravljeni od reciklirane plastike i tekstila.
Zahvaljujući brojnim senzorima EX je funkcionalan čim se sjedne za volan. Dovoljno je pritisnuti kočnicu i mini ručicu volana pomaknuti u poziciju Drive i Volvo je spreman za pokret, uz fenomenalan surround zvuk hi-fi specijaliste Harman Kardon. Volvo tiho klizi gradom, pri čemu je unutrašnjost gotovo posve izolirana od vanjskih zvukova i stvara ugođaj odvojenosti od vanjskog svijeta. Otpor na volanu je taman odmjeren, nije prelagan ni pretežak, masa automobila izvrsno prikrivena i izbalansirana, a osjećaj sigurnosti kao tradicionalna odlika brenda i u gradskoj formi uvijek prisutan kroz dojam čvrstoće i masivnosti.
Potisak elektromotora donosi snažna ubrzanja i munjevita međuubrzanja i faktor su stalne zabave koja kod vozača izaziva ovisnost, a kod suputnika osmijeh. Hvatanja brzine odvijaju se u potpunoj tišini, koju ne remeti ni rulanje velikih guma ni fijuk zraka. Unatoč snazi, EX40 nije namijenjen jurnjavi, čemu svjedoči i brzina ograničena na 180 na sat.
Laganija i smirenija vožnja donosi najveću ugodu, ali i potrošnju s dosezima koji pružaju opuštenost. Na našoj testnoj ruti od Zagreba do Međimurja ostvarili smo okvire potrošnje koji na otvorenoj cesti rezultiraju autonomijom oko 430 kilometara, na autocesti do 350 kilometara, dok smo gradom s jednim punjenjem prelazili i više od 500 kilometara.
Više nego pristojno. Brojke se, naravno, mogu dodatno smanjiti ili povećati ovisno o stilu vožnje ili korištenju načina vožnje One Pedal Drive, samo s papučicom gasa i (pre)snažnim automatskim usporavanjem, uz intenzivniju regeneraciju energije. Ovjes daje lijepu udobnost, a koliko je čvrst i krut, zajedno s gradskim gabaritima i gumama sportskog profila pokazuje na jačim neravninama. Istovremeno, u zavojima čvrsto i sigurno nosi povišenu karoseriju.
Udobnost je, generalno, iznad očekivanja, a prihvatljivom zvuči i cijena, naročito s obzirom na premium reputaciju Volva i zrelost ukupne izvedbe. Dobivanjem poticaja osnovna izvedba sa 51 kWh i 272 KS (oprema Core) može se dovesti kući za 30.370 eura, a najsnažnija 4x4 s brutalnih 428 KS za 39.000 eura. Na EX bi stoga oko mogli baciti i oni ljubitelji električara gradskog SUV formata, koji o Volvu dosad možda nisu ni pomišljali. Cijena: 48.700 eura.
Ukratko
Velik je točno kao Hyundai Kona, a vozi na Geelyjevoj modularnoj platformi, kakvu koristi i nova generacija električnih Smartova #1 i #3. Stražnji pogon daje mu odličnu okretnost, naročito u gradu
Moguće je punjenje snagom do 175 kW i ono tada od 10 do 80 posto traje manje od pola sata. Takvih je punjača, međutim, kod nas jako malo, a na onome od 50 kW punjenje traje oko sat vremena
Volvo se i gradom lagano vozi. Okretan je, a ubrzava i međuubrzava kao munja. Originalne forme LED svjetala i 19-colnih aerodinamičnih naplataka izazivaju pažnju, a sprijeda je i pomoćni prtljažnik (frunk)
Tipke za spuštanje prozora sprijeda i straga smještene su neobično, na rubovima središnjeg naslona za ruke. Termo stakleni krov je fiksni i bez rolete
Atmosfera straga je donekle zatvorenija, a po visini je komotnije nego za koljena. Specifičan otvor za vrata koja se ne otvaraju punom širinom ostavlja pri ulasku nešto manje mjesta od očekivanja
Prtljažnik je obujmom najmanji u klasi električnih gradskih SUV modela (318 litara), no iznimno je iskoristiv. Izvana se otvara mini tipkom, iznutra dodirom na zaslon
Najmanji Volvo sada dolazi iz tvornice u Hebeiju (Kina), a od sljedeće godine svi primjerci za europska tržišta proizvodit će se u Ghentu (Belgija)
U slučaju dobivanja poticaja osnovni EX30 (51 kWh, 272 KS) starta na 30.370 eura, srednji (69 kWh, 272 KS) na 35.100, a najjači (69 kWh, 428 KS, 4x4) na 39.000 eura
Interijer je minimalistički, ali uz kvalitetnu izradu ne izostaje atmosfera masivnosti i specifične otmjenosti, tipične za Volvo. Plastične površine su tvrde, ali izvrsno obrađene
Udobna sjedala napravljena su od umjetne kože i tkanine, a neki dijelovi interijera od reciklirane plastike i tekstila. Pretinac u armaturi ovdje je u sredini i otvara se dodirom na zaslon
Elegantna, tanka i kromirana ručica za otvaranje vrata nastavak je ukrasne letvice. Vrata su jednostavna, ali i prilično masivna i debela. Rukohvat je jedini mekani dio interijera
Cijena 48.700 eura
Tehnički podaci
EX30 69 KWH
Motor elektromotor
Najveća snaga 200 kW (272 KS)
Najveći moment 343 Nm
Baterija brutto 69 kWh, netto 64 kWh
litij-nikl-mangansko-kobaltna, LNMC), 400V
Max AC snaga punjenja 22 kW
Max DC snaga punjenja 175 kW
Pogon stražnji
Mjenjač shift-By-Wire, 1 stupanj
Ovjes sprijeda McPherson, straga multilink
Kočnice diskovi, 322 i 320 mm
Gume 245/45 R 19, Dunlop (zimske)
Dimenzije 423 x 184 x 155 cm
Osovinski razmak 265 cm
Prtljažnik 318/904 litre (sprijeda 7 l)
Masa/nosivost 1850/390 kilograma
Najveća brzina 180 km/h
0-100 km/h 5,3 sekundi
Prosječna 17 kWh/100 km
Najveći doseg 476 kilometara
Gradska 12,6 kWh/100 km
Najveći doseg 660 kilometara
Jamstvo 3 godine
EV jamstvo 8 godina
Proizvodnja Kina
PUNJENJE (10-80%)
Kućno 8 sati
Brzo (50 kW) 56 minuta
Brzo (175 kW)26 minuta
OPREMA - aluminijski naplaci 19” • LED svjetla • panoramski stakleni krov • dvobojna karoserija • parkirni senzori i kamera 360 s RD prikazom • dodirni zaslon multimedije 12,3” • One Pedal Drive sustav vožnje jednom papučicom• paket sigurnosnih sustava s pet radara, pet kamera i 12 ultrazvučnih senzora • toplinska pumpa • keyless • automatska dvozonska klima • pomoć na uzbrdici i nizbrdici • premium HiFi Harman Kardon 1040W • podešavanje grijanih prednjih sjedala na struju • 4 USB ulaza • pet ambijentalnih tema i zvukova • bežično punjenje mobitela • sportski četvrtasti volan...
SVI MODELI
51 kWh Single (272 KS) 39.370 eura
69 kWh Extended Range (272 KS) 44.100 eura
69 kWh Twin 4x4 (428 KS) 48.000 eura
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....