Uveo je Daciju 2010. u svijet SUV automobila, a građanima standardnih primanja učinio ovu klasu pristupačnom kao nikad prije. Dobrog izgleda, robusne izvedbe i najpovoljnije cijene u klasi, već je prva generacija Dustera naprečac osvojila naklonost tržišta, a druga iz 2017. priskrbila nove stotine tisuća kupaca.
Duster ih dosad na svojem kontu ima ukupno 2,5 milijuna. Kapa dolje!
Omiljen je i među hrvatskim kupcima, posebno privatnima, ali i poslovnima čije su aktivnosti vezane za slabo pristupačne terene i logično je što smo novim modelom, gdje god se pojavili, izazivali pozornost. Atraktivan dizajn, naime, unosi val svježine u ovu klasu, ali i dalje snažno sugerira karakter robusnog terenca, kojemu je off-road dio genetike.
Uz zanimljive karoserijske površine, ‘personality‘ mu daju i maštoviti dizajnerski detalji i forme, a Duster je i temelj na kojemu se stvara veći Bigster. U top opremi Extreme toliko je dobro skockan da se može uklopiti i u noble atmosferu Monte Carla, a istovremeno ovako robustan čini se kao Land Cruiser ili Land Rover za racionalne ljude.
Kako god, u dimenzije gotovo da se nije diralo, premda se uživo čini većim od starog.
Dužina od 4,34 metra ostala je ista, širina od 1,81 metar veća je tek za centimetar, visina od 1,66 metar manja za tri centimetra, a osovinski razmak nove modularne Renault-Nissanove platforme CMF-B od 2,66 metra čak je i kraći za centimetar. Sve u svemu, izgled je prva liga i francusko-rumunjski tandem dizajnera David Durant i Eduard Grigoroiu zaslužio je 13. plaću.
Kako je za volanom?
Prostranije, udobnije i očekivano, dizajnerski i tehnološki kudikamo modernije nego u dosadašnjoj generaciji, te u dobroj korelaciji s vanjskim izgledom. Položaj je bolji, prirodniji nego prije, a opcije namještanja volana i sjedala izdašnije.
Tvrda plastika pritom ostaje dominantno obilježje, ali vizualno je toliko dobro osmišljena i obrađena i velikim dijelom ugodnih struktura na dodir da njena tvrdoća ne smeta toliko. Sjedala su udobnija i bolje oblikovana pa u zavojima čvršće drže tijelo, a ljepši je i osjećaj na kožnom volanu, zadebljanom i oblikovanom kao u skupljim automobilima.
Inspirativan je pritom pogled na visoku i široku, s uzdužnim faldama reljefno izvedenu prednju haubu. Daje dojam robusnosti i prodornosti kao da ste za volanom, recimo, Land Cruisera.
Baš dobar osjećaj! I oprema je važan faktor atmosfere, a iskorak u tom smjeru na prvu je vidljiv. Ugrađeni su svi najvažniji sigurnosni sustavi poput upozorenja na opasnosti od sudara, pješaka i biciklista, automatskog kočenja, upozorenja na umor, držanje vozne trake i prekoračenja brzine (neka vas ne zavedu tek tri EuroNCAP zvjezdice dobivene zbog nedostatka sekundarnih sustava, sama čvrstoća auta je apsolutno besprijekorna), a važnu ulogu imaju i dopadljivi digitalni instrumenti te infotainment s dodirnim ekranom, lagano zakrenutim prema vozaču.
Nije zadnja riječ digitalne tehnologije, ali dobar je napredak naspram prijašnje. Jednostavna je i brza za korištenje, korektne grafike i dobrog sadržaja. Dobra je stvar što su kontrole automatske klime fizičke i potpuno odvojene od ekrana, a smještene su ispod otvora ventilacije, čiji središnji dijelovi u bakrenoj boji i formi slova ipsilon slijede formu vanjskih LED svjetala. Nesvakidašnji element opreme, ali u skladu s 4x4 karakterom auta, gumeni su, lako perivi tepisi.
Pretinaca ima dovoljno, tu je i središnji naslon za ruke (stražnjeg nema), a dojam profinjenijeg ambijenta nego prije daje i tamni strop. I mjesta je više, ne samo sprijeda. I straga je udobnije i komfornije, s tri centimetra novog prostora za koljena, a vidljivo veći je i prtljažnik. Obujmom od 517 litara (+46 l) najveći je u klasi, a velik plus mu je i podnica u ravnini s ulaznim pragom.
Pogonski gledano, Duster je zbir novih i poznatih Renaultovih tehnologija. Pritom je eliminacija dizelskog motora, mnogi smatraju, pucanj u vlastitu nogu na tržištima poput našeg.
Primjer Vitare i S-Crossa, međutim, pokazuje da tomu ne mora biti tako.
Ispod prednje haube s dva hidraulična podizača zadržan je mali 3-cilindarski 1.0 benzinac sa i bez tvorničkog plina, uveden je i dokazano vrlo štedljiv Renaultov 4-cilindarski 1.6 hibrid, a novi adut je i 3-cilindarski 1.2 blagohibridni benzinac sa 130 KS, opremljen Millerovim ciklusom dulje otvorenosti usisnih ventila, u osnovi poznat iz Australa.
Odmah da kažemo - ne treba dvojiti u njegove potencijale. S dosta konja i momenta dosta snažno i uglađeno povuče, ima solidan temperament i brzo otklanja moguće dvojbe u kapacitete. I na otvorenoj i autocesti lijepo drži ritam bržeg prometa. Jedina konkretna zamjerka je frktav zvuk trocilindraša prilikom forsiranja, nekako neprikladan robusnom karakteru Dustera.
Dorađen mjenjač s duljim prijenosnim omjerom prve brzine sada dobrim dijelom anulira prijašnji reduktorski dojam i omogućuje puno lagodnije, gotovo normalno kretanje s mjesta, iako se i dalje kretanjem “iz druge” okretaji i brzine brže i lakše nabiru.
Šteta što je inače laka ručica mjenjača zadržala dozu grubosti i bučnosti prilikom prebačaja iz prve u drugu i treću brzinu, ali i nepreciznosti, zbog čega Duster, unatoč općem iskoraku u veću profinjenost, i dalje ostavlja dojam “muškog” automobila, kojemu i zbog dva decibela bolje, ali još uvijek slabije od standarda zvučne izolacije karoserije i motora, više odgovara normalan od forsiranog ritma vožnje.
Automatike zasad nema u ponudi. Nova i čvršća platforma, kruća karoserija i dorađeni ovjes, sprijeda neovisan, s jačim stabilizatorima te direktniji volan, iako i dalje relativno lagan, donijeli su novu kvalitetu vožnje, u kojoj je naginjanje i ljuljanje karoserije reducirano, putanja se prati s većom dozom preciznosti, a sve to uz dodatnu razinu udobnosti.
Potrošnja se kreće u granicama umjerenosti, u prosjeku je to, ovisno o prilikama, između 6 i 8 litara, što je vrlo korektno za benzinski SUV 4x4 mase 1,5 tona. Kvalitetu više doživjeli smo i prilikom vožnje izvan asfalta.
Robustan je i s nijansu mekanijim opružjem nego u verzijama s prednjim pogonom vrlo udoban, daje i ugodan osjećaj sigurnosti bez obzira na konfiguraciju podloge, a s novim programima rada pogona 4x4, među njima i automatskom regulacijom brzine spuštanja strminom bez kočnice, ima još bolje predispozicije za poneku off-road akrobaciju.
Pogon se i dalje može zaključati u omjeru 50:50, a veći su i prilazni i silazni kutevi, kao i kut pregiba, čime terenski potencijali dobivaju na snazi. Ne ulazi li se u ekstreme, snage i momenta na terenu ima dovoljno, volan je ugodno lagan u motanju, a verzija 4x4 isporučuje se s cjelogodišnjim gumama grubljeg nareza i mekanijom papučicom spojke.
Novo izdanje Dustera ostaje u svojoj srži jako dobro osmišljen spoj radnog i obiteljskog SUV automobila, ali snažnog dizajnerskog i tehnološkog iskoraka u suvremenost. Nije to više jeftin auto kakav je nekad bio, naročito u boljim verzijama, ali ima jedan od najboljih omjera uloženog i dobivenog u ovoj klasi.
Snaga 130 KS
Potrošnja 7,3 l/100 km
Cijena 26.700 eura
UKRATKO:
- Prodornost izvan asfalta daju Nissanov pogon 4x4, podnica udaljena od tla gotovo 22 centimetra s dugačkim hodom opružja i izdašni prilazni i silazni kutevi (31 i 36 stupnjeva). Duster može i kroz vodu duboku gotovo pola metra
- Oprema Extreme daje robusniji i autentičniji off-road dojam od profinjenije Journey, koja jednako košta
- Trocilindarski blagohibridni turbobenzinski motor 1.2 od 130 KS i 230 Nm (zasad jedini s 4x4 pogonom) mirno radi, umjereno troši i solidno vuče, iako pri jačem ubrzanju zvuči frktavo, kao u gradskom autu
- Prostorni i funkcionalni komfor je potpuniji, a zgodan detalj je sustav prijenosnih elemenata You Clip (držač mobitela na armaturi i posuda za sitnice sa svjetiljkom, pričvrstiva na više mjesta u unutrašnjosti)
- Prtljažnik (517 litara) osjetno je veći nego u Vitari (362) i S-Crossu (430), jedinim realnim 4x4 konkurentima. Sa srušenim naslonima podnica ostaje ravna, a plus je i što je u ravnini s ulaznim pragom
- Standardni rezervni kotač košta 150 eura, jer serijski se isporučuje komplet za krpanje gume. Na autocesti mali motor sasvim dobro prati tempo bržeg prometa, uz potrošnju pri 130 km/h oko 8,3 litre
- Novi Duster na cesti je atraktivna pojava koja privlači pozornost, ali danak cool dizajnu je relativno malo stražnje staklo, koje limitira pogled u retrovizoru
- Modularna Renault-Nissanova platforma CMF-B (Sandero, Clio, Captur, Megane Conquest, Juke...) daje bolju prostranost i čvrstoću, uz mogućnost elektrifikacije
- Dopadljivi digitalni kombinirani instrumenti u boji (u osnovnoj opremi su crno-bijeli) dio su mozaika koji Duster čini modernim automobilom
- Tvrda plastika ostaje obilježje Dustera, ali sada je vizualno toliko dobro osmišljena i ugodne strukture da njena tvrdoća ostaje u drugom planu
- Udobnija i puno bolje profilirana sjedala od perivih su obloga, no zadovoljstvo vožnje donekle umanjuje neuglađen mjenjač. Električna parkirna i bežično punjenje mobitela dio su doplatnih paketa
- Nova multimedija i grafički i sadržajno solidan je iskorak na bolje, a jedan od zanimljivijih prikaza je raspodjela snage i momenta u realnom vremenu. Rad klime se regulira fizičkim tipkama
Tehnički podaci 1.2 TCE 4x4
MOTOR
Vrsta - turbobenzinski, 3 cilindra, blagohibridni 48V (baterija 0,8 kWh i starter generator 12 kW)
Obujam 1199 ccm
Snaga 96 kW/130 KS na 4500-5500/min
Moment 230 Nm na 2100-2500/min
PODVOZJE
Pogon/mjenjač - 4x4/ručni, 6 brzina
Ovjes - sprijeda pseudo McPherson, straga polukrut
Kočnice - sprijeda diskovi 296 mm/straga bubnjevi
Gume 215/60 R 18, Continental All Season
KAROSERIJA
Dimenzije 434 x 181 x 166 cm
Osovinski razmak 266 cm
Udaljenost od tla 21,7 cm
Prtljažnik 517/1635 litara
Spremnik goriva 55 litara
Masa/nosivost 1505/390 kg
PERFORMANSE
Najveća brzina 180 km/h
0-100 km/h 11,0 sekundi
Prosječna potrošnja (WLTP) 6,0 l/100 km
MJERENJA
Najveća brzina 179 km/h
UBRZANJE
0-60 km/h 5,9 sekundi
0-100 km/h 11,5 sekundi
0-140 km/h 18,0 sekundi
60-100 km/h 8,0 sekundi
80-120 km/h 11,5 sekundi
POTROŠNJA
Grad 8,5 l/100 km
Pri 90 km/h 5,9 l/100 km
Pri 130 km/h 8,3 l/100 km
Prosječno 7,3 l/100 km
OSTALO
Krug okretanja 10,9 m
EuroNCAP 3 zvjezdice
Proizvodnja Pitesti (Rumunjska)
Jamstvo 6 godina/100.000 km
OPREMA EXTREME
alu naplaci 17” • tamna stražnja stakla • modularni krovni nosači • retrovizori u boji bakra • el. podesivi i grijani retrovizori • gumeni tepisi • keyless • automatska klima • tempomat • vozačko sjedalo po visini i lumbalno • multimedija s navigacijom 10,1” • sva stakla na struju • središnji naslon za ruke • automatska duga/kratka svjetla • volan u koži • volan po dubini i visini • digitalni instrumenti 7” • stražnji senzori i kamera • profili vožnje na asfaltu i terenu • upozorenje na sudar te pješake i bicikliste • automatsko kočenje • držanje u traci • upozorenje na umor • čitanje znakova i upozorenje na prekoračenje brzine • pomoć na uzbrdici i nizbrdici...
DOPLATE TESTNOG MODELA
metalik • alu naplaci 18” • paket Techno (Media Nav Live, el. parkirna kočnica, bežično punjenje mobitela...) • paket City (kamera 360, prednji senzori, upozorenje na mrtvi kut...) • standardni rezervni kotač • Ukupno 2310 eura
S DOPLATAMA 29.010 eura
SVI MOTORI (eura)
1.0 TCe (91 KS)(19.500)
1.0 TCe LPG (100 KS)(19.500)
1.2 TCe (130 KS)(22.800)
1.2 TCe 4x4 (130 KS)(24.900)
1.6 E-Tech (141 KS)(27.800)
KONKURENCIJA
Vitara 1.4 T 4x4 (129 KS) (24.760 eura)
Duster 1.2 TCe 4x4 (130 KS) (24.900)
S-Cross 1.4 T 4x4 (129 KS) (26.660)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....