IZ HR GARAŽA

Honda Accord Type R: Zaboravljenog japanskog trkača u civilnom odijelu pronašli smo u Vrbovcu

Kod Accorda Type R premda je riječ o obiteljskoj limuzini, jedna je to od najboljih Hondi koja postaje zanimljiv moderni klasik

Honda Type R 1999.

 Marin Tomaš

O značaju Honde među zaljubljenicima u brze automobile ne treba trošiti puno riječi. Japanska marka zaradila si je mjesto na auto sceni brojnim modelima s fantastičnom VTEC tehnologijom, prvi put korištenoj u kultnom sportskom modelu NSX početkom 1990-ih.

Kratica VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) označava sofisticiran sustav promjenjive faze otvaranja ventila, jedno od najgenijalnijih tehničkih rješenja za sportske motore.

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Glavna karakteristika: zahvaljujući sustavu VTEC, Honda motori visokih performansi iz malog obujma u stanju su isporučuju puno snage i “zavrtjeti” se do vrlo visokih brojeva okretaja. Nakon Honde NSX s 3,0-litrenim V6 aluminijskim motorom i VTEC sustavom, Japanci su svoj “izum” otprilike u to vrijeme predstavili i u kompaktnom modelu Civic 1.6i-VT od 152 KS četvrte generacije koji je ujedno bio i prvi velikoserijski Hondin model s tom tehnologijom.

Bio je to najbolji dalekoistočni odgovor na europske GTI jurilice, a s vremenom se od 1992. pojavila i kultna oznaka Type R za najsnažnije modele s VTEC tehnologijom, po prvi put također kod NSX-a, kao oznaka za samu esenciju Hondinog trkaćeg duha.

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Potom se 1995. godine pojavila Integra Type R laki coupe s 1,8-litrenim 4-cilindarskim VTEC atmosfercem od 190 KS (JDM i do 220 KS) doslovno čiste trkaće tehnologije koji je devedesetih ulice pretvarao u trkališta. Kasnije je samo za Japan 1997. stigla i verzija Civica šeste generacija Type R s enormnih 182 izvučenih iz 1,6-litrenog VTEC atmosferca.

Međutim u cijeloj ovoj priči o japanskom uspjehu i performansama, 1998. pojavila se Honda Accord oznakom Type R i sigurno se pitate kako se limuzina s četverim vratima ušuljala u Type R priču jer je kod takvog auta bilo teško pomiriti obiteljsku uporabljivost i trkaću narav svih dotadašnji Type R modela.

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

No, Accord šeste generacije koji je nastao u Europi, proizvodio se u Europi (engleski Swindon) i koji se prodavao isključivo u Europi i nikad u Japanu, nastao je dijelom i zbog činjenice što se model već u prethodnoj generaciji natjecao u popularnom BTCC prvenstvu turističkih automobila.

Dio tog uzbuđenja sa staze iz Honde su poželjeli ponuditi europskim kupcima. Naravno, Hondina stručnost u motorsportu i kod ovog je modela došla u prvi plan, auto je olakšan, oboružan spojlerima i velikim krilom i opremljen 2,2-litrenim aluminijskim VTEC 4-cilindrašem “H22A7” od 212 KS i 215 Nm uparenim s 5-stupanjskim ručnim mjenjačem.

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Limuzine visokih performansi kakve je u to doba osim Audija, BMW-a ili Mercedesa imalo još dosta proizvođača poput Opela Vectre Turbo, Forda Mondea ST 200, ili Subarua Impreze WRX dobile su pravog konkurenta s pravim trkaćim duhom. Od 1999. do 2002. izrađeno je tek 6800 primjeraka, a jednog od njih nekoliko preostalih u Hrvatskoj danas nakon 24 godine od predstavljanja vozi Vladimir Pasarić iz Vrbovca.

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Ono što je zanimljivo jest činjenica da Vladimirov iz 1999. godine koji je u originalnom stanju i lakiran u Milano crvenu boju s ponekim dodatkom poput polu protočnog ispušnog sustava Gold Inox i Eibach Pro Kit opruga, broji čak 406.000 kulometara na satu jer ga koristi svakodnevno.

“Kupio sam ga prije sedam godina i odlučio ga zadržati do danas iako često razmišljam o prodaji i kupnji nečeg normalnog za svaki dan za moje potrebe”, govori nam pa poentira - “ali, svaka nova vožnja u njemu uvjeri me da bi to bila pogreška. Vozit ću ga dokle god bude dijelova koje istini za volju u originalu više nije lako pronaći.”

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Accord Type R danas je svojevrsni “underdog” i pomalo zaboravljen model u svijetu youngtimera, no sve više privlači pažnju posebice jer mu, poput modela NSX i Integra, cijene nisu odletjele u nebo i svakako je naša preporuka da razmotrite kupnju, ako ga uopće gdje pronađete.

Kod nas ih nema u prodaji, a na mobile.de oglasniku tek je jedna u cijeloj Europi za 7500 eura. Jer, premda je riječ o obiteljskoj limuzini, Accord Type R je do dan danas jedna od najboljih Hondi kojoj kultna oznaka jamči da polako postaje legendarni moderni klasik i za kolekcionare.

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Ukratko

Performanse od prije gotovo četvrt stoljeća i danas su sjajne: 7,2 sekunde do 100 km/h iz stajanja i 228 km/h najveće brzine. Premda je bilo bržih konkurenata ni jedan se nije vozio tako sportski. Motor pokazuje svoju nemilosrdnu narav u visokim okretajima: otrovan je pohlepan i moćan. Rukovanje ručicom 5-stupanjskog mjenjača s glavom od titana pravo je zadovoljstvo

Znakovi raspoznavanja najbržeg Accorda: bijeli alu naplaci, agresivnije oblikovani prednji i stražnji branik, dva završetka ispuha, veliki spojler i oznake Type R

Benzinski 2,2-litraš 212 KS razvija tek na 7200/min i najviše se oslanja na pritisak gasa. Ispod 3000/min nije osobito živahan, no VTEC se aktivira na 5800/min i zavrti motor do 7800/min

Serijski u kabini: Momo upravljač identičan onom u Ferrariju 550 Maranello, posebna Recaro sportska sjedala kakva ima i Lancer Evo VI Tommi Mäkinen te umeci od karbonskih vlakana čine kabinu vizualno drugačijom od standardnog modela

Obiteljske vrijednosti: prtljažnik od 400 litara ispod stražnjeg poklopca s velikim spojlerom nudi obiteljsku uporabljivost baš kao i dodatna dvoja vrata koja ne narušavaju krutost karoserije

image

Honda Type R 1999.

Marin Tomaš

Honda Accord Type R u vožnji je uvijek stabilna i čvrsta na cesti, ostaje mirna u zavojima i spremno slijedi zadanu putanju preko preciznog upravljača, a blokada diferencijala naplaci s gumama 215/45 R 17 osiguravaju vrhunsku trakciju

Održavanje: Svih dijelova više nema čak ni kod proizvođača 555 iz Japana gdje je vlasnik Vladimir Pasarić naručio sve originalne za obnavljanje podvozja motora i getribe prije 5000 km

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. travanj 2024 21:19