Drugo proljeće za Daciju, može se nazvati dolazak Springa 2021. godine, pionira ulaska ove rumunjsko-francuske marke u svijet električnih automobila.
Najjeftiniji je “pravi” električni auto na europskim cestama, a malo kome je poznato da je Spring zapravo europskim standardima prilagođena verzija benzinskog gradskog crossovera Renaulta Kwida, kojeg krovna francuska marka već punih sedam godina prodaje na tržištima Indije i Južne Amerike.
Kao i njene četiri godine novije kineske inačice na struju City K-ZE. Proizvodi se u kineskim pogonima partnerskog Dongfenga zajedno s K-ZE, s kojim dijeli specijaliziranu, za električni pogon projektiranu platformu CMF–A EV.
Dimenzijama je sličan Twingu, ali njeguje povišen, crossoverski stil sa svim vizualnim obilježjima karakterističnim za takav tip auta. Jako podsjeća na Sandero Stepway u mini formetu, premda se nestandardno uska karoserija od svega 1,58 metra (s retrovizorima 1,77) postavljena na male, 14-colne kotače ipak straga čini malo nezgrapnom, posebno u testnoj i ne baš najljepšoj mutno plavoj boji.
Vidjeli smo, vedrije boje bolje mu stoje. Spring je dulji od Twinga 12 centimetara, ali uži čak sedam centimetara, a osovinski razmak platforme manji je sedam centimetara. S druge strane, prtljažnik mu je od Twingova veći vidljivih 70 litara i sa 290 najveći je u klasi gradskih minija, ne samo električnih.
Sprijeda je Spring tipična Dacia nove generacije s novim logotipom sprijeda i natpisom straga, ali i jedina sa svjetlima na kat. Decentni detalji boje bakra pritom su zgodno vizualno obilježje testnog, najskupljeg paketa Extreme, vezanog samo uz snažniju verziju elektromotora od 65 KS.
Vrata u cijelosti obložena plastikom otvaraju se široko i olakšavaju ulazak u unutrašnjost, koja se doima većom nego pri pogledu izvana. Očekivano su tanja zbog štednje na masi, što vrijedi i za poklopac prtljažnika.
Sjedi se malo povišeno bez mogućnosti visinskog i dubinskog podešavanja volana i prilično udobnih sjedala obloženih u glatku umjetnu kožu, ali brzo se privikavamo na poziciju i možda čudno zvuči, ne smeta nam. S druge strane, deblji stražnji nosači krova ponekad zasmetaju pri pogledu unatrag bočno, pri čemu od pomoći može biti kamera.
Vjetrobran briše samo jedan, ali dosta velik brisač, a cjelokupna atmosfera zapravo slijedi poznate postavke Dacije, čiji simboli su dopadljiva jednostavnost izvedbe i solidnost materijala, otpornih na korištenje. Slijedom toga interijerom dominiraju tvrde plastične površine, ali potpuno korektne na dodir i pogled.
Jasno, standardi cjelokupne izvedbe slijede okvire klase i intenciju štednje u proizvodnji i smanjenja mase, zbog čega je zvučna izolacija vanjske buke i kotrljanja kotača slabija, stropna obloga tanka, stražnje sjedalo nije djeljivo, ogledala u sjenilima nema, rad kompresora klime je bučniji, a završna izrada pojedinih detalja i površina u, recimo, podnožju sjedala i prtljažniku manje filigranska. Ima i old school prekidača, kao u nekadašnjim Renaultima.
Zanimljivo, sve to u ovom mini formatu karoserije nismo doživljavali kao nešto loše ili zastarjelo. Prevladao je dojam nenametljive simpatičnosti i jednostavnosti oplemenjen s dosta pretinaca i modernim elementima opreme Extreme: čitkim i jednostavnim digitalnim instrumentima, korektnim infotainmentom s navigacijom i vezom s platformama mobitela i kamerom te električnim paketom svih prozora i retrovizora.
Dekorativni detalji u kromu, lakiranoj plastici i brakrenoj boji djeluju ugodno, dok je prostorno gledano, Spring gradsko dijete. Sprijeda ima standardno dosta mjesta, a straga više centimetara nedostaje za koljena nego po visini. Vožnje na kratkim relacijama ipak neće biti teško izdrživa tlaka, a s obzirom na karoseriju užu od standarda, po širini je puno komotnije od očekivanja.
Za buđenje baterije kapaciteta 27 kWh potrebno je staviti klasični demodirani ključ (nije ni preklopni) u kontaktnu bravu, a za kretanje izbornik pogona prebaciti iz stajaće pozicije N u aktivni D (uobičajene pozicije P nema pa pri parkiranju treba koristiti klasičnu ručnu kočnicu).
Najmanja masa u klasi električnih automobila (svega 975 kg osnovnog modela i 1050 testnog, od čega 188 kg teže baterije) u novoj, snažnijoj verziji s elektromotorom od 65 KS i 125 Nm pokazuje poletnost i lakoću vožnje od samog starta (električni Twingo i Smart teži su 50 do 100 kilograma, a baterije su im manjeg kapaciteta, 22 i 17 kWh), a dobra podloga zabavi za volanom su i vrlo dobra gradska međuuubrzanja, mali gabariti i krug okretanja od samo 9,5 metara.
Pridjev gradskog zvrka Springu potpuno pristaje. Sve do oko 80-90 km/h snaga ubrzanja nimalo ne jenjavaju, iako se primanje gasa, kao i doziranje kočne sile, ponekad ne odvija baš uvijek željenom finoćom. Potrošnja upravo u gradu oduševljava i s napunjenom baterijom, za što je potrebno od jednog do osam i pol sati ovisno o lokaciji punjenja, domet u Eco profilu vožnje i s promišljenim pristupom u toplim danima doseže 250 kilometara.
S uključenom klimom i multimedijom, potrošnja se vrti oko 10 kWh/100 km, a pri konstantnih 50 km/h drži se na 8 do 9 kWh. U profilu Normal doseg je također pristojnih blizu 200 kilometara, dovoljno za nekoliko dana prosječnih gradskih kilometara bez punjenja. Šteta što nema snažnijeg stupnja rekuperacije.
Relativno mekan ovjes sa gumama mesnatog profila 165/70 ostavlja zapravo čvrst i kompaktan dojam, tipično za Daciju. Vrlo je tih i dušu je dao za iznenađujuće udobnu vožnju po neravninama i grabama ili penjanje na rubnjake bez veće bojazni od štete. Ipak, zbog malog osovinskog razmaka i malog promjera kotača Spring na poprečnim ležećim uspornicima jače poskoči, iskrenije ostavljajući osjećaj laganog auta, kojeg baterije u podu, kao svojevrsni uteg, ponovno brzo prizemlje.
Primarna gradska namjena ne znači da su otvorene ceste zabranjena zona. U profilu rada Normal prilično živahno drži ritam zadan prometnim propisima i dosta brzo dostiže ograničenih 125 km/h (profil Eco limitira brzinu na 100 km/h), uz domet koji tada pada uglavnom na oko 150 kilometara.
Međutim, na višim brzinama zbog proporcija i male mase ponekad djeluje lelujavo, posebno zapuhne li malo jači bočni vjetar. Vrlo lagan volan olakšava motanje gradom, ali je i prilično bezosjećajan i ne odveć izravan pa donekle umanjuje zadovoljstvo vožnje, kao i već pri malo višim brzinama bučnije, a pri jačem skretanju i kočenju (pre)mekane kineske gume Linglong Green Max, koje šire putanju vožnje. Naginjanje je, pak, kudikamo manje od očekivanja.
Potražnja za Daciom Springom već dvije godine nadmašuje kapacitete proizvodnje, što najbolje pokazuje da je Dacia pogodila sa svojim prvim autom na struju. Projektiran primarno za grad s idejom što niže cijene ispunjava ciljeve ekonomičnosti i okretnosti, a u snažnijoj verziji s najboljim paketom opreme Extreme s cijenom od 25.700 eura simpatičan je spoj dobrih performansi i segmentima opreme kakvu imaju skuplji automobili. Čak i takav je najjeftiniji na tržištu električara, a da je poticaja bio bi i povoljniji...
Ukratko
Širinom od samo 1,58 metra (1,77 sa retrovizorima) idealan je za uske ulice i parkirna mjesta (7 centimetara uži od Twinga!), a povišenom podnicom za vožnju izvan asfalta
Na EuroNCAP testu ima samo jednu zvjezdicu, isto kao Jogger i slično kao Sandero (dvije). Strukturne čvrstoće karoserije i platforme potpuno zadovoljavaju, a bolji rezultat izostaje zbog manjka elektroničkih sigurnosnih sustava
Elektromotor od 65 KS i oprema Extreme uvedeni su u sklopu redizajna maske s novim logotipom, ispod kojeg je smještena utičnica za punjenje baterije. Poklopac se sada otvara u stranu, umjesto uvis kao prije
Prtljažnik s deklariranih 290 litara najveći je u klasi gradskih minija, ne samo električnih. Međutim, naslon nije djeljiv, a samo sjedalo ne može se potpuno preklopiti pa ostaje stepenica. S druge strane, rezervna guma pune je veličine
Digitalni instrumenti nisu šarena igrica kao u većini drugih modernih automobila. U njihovoj simpatičnoj vizualnoj jednostavnosti nalaze se apsolutno sve potrebne osnovne informacije
Dubina i visina volana i visina sjedala nisu podesivi, ali unatoč tomu pozicija za vožnju nije loša. Plastika jest tvrda, pojedini detalji jeftini i vrata mršavija, no uz dobru opremu ugođaj je sasvim korektan
Multimedija s navigacijom i vezom s platformama mobitela možda nije zadnji krik tehnoloških trendova, ali njena jednostavnost korištenja godi. Isto vrijedi za old school kontrole klime
Tehnički podaci
Motor sinhroni elektromotor, sprijeda
Kapacitet baterije (litij-ion, 240V)27 kWh
Najveća snaga48 kW (65 KS)
Trajna snaga19 kW (26 KS)
Najveći moment125 Nm
Najveća snaga punjenja34 kW (CCS)
PODVOZJE
Pogon prednji
Mjenjač direktan prijenos, 1 brzina
Ovjes sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice diskovi 238 mm i bubnjevi 170 mm
Gume165/70 R 14, Linglong Green Max HP
KAROSERIJA
Dimenzije373 x 158 (177) x 152 cm
Osovinski razmak242 cm
Udaljenost od tla15 cm
Prtljažnik290 litara
Masa (testni)1050 kilograma
Masa baterija188 kilograma
PERFORMANSE
Najveća brzina125 km/h
0-100 km/h13,7 sekundi
Prosječna potrošnja (WLTP)14,5 kWh/100 km
Domet 220 kilometara
MJERENJA
Najveća brzina125 km/h
0-50 km/h 4,6 sekundi
0-100 km/h 13,8 sekundi
60-100 km/h 8,9 sekundi
80-120 km/h12,6 sekundi
100-0 km/h 37,9 metara
POTROŠNJA I PUNJENJE
Grad10 kWh/100 km
Pri 90 km/h11,5 kWh/100 km
Pri 120 km/h19 kWh/100 km
Prosječna15,5 kWh/100 km
Prosječan domet200 kilometara
Kućna utičnica13 sati i 35 min
AC punjenje (3,7 kW)8 sati i 30 min
AC punjenje (7,4 kW)4 sata i 50 min
DC brzo punjenje (34 kW)55 min
OSTALE VRIJEDNOSTI
Jamstvo8 godina/120.000 km
EuroNCAP1 zvjezdica (2021.)
ProizvodnjaShiyan (Kina)
Cijena 25.700 eura
S doplatama 27.000 eura
OPREMA EXTREME
dnevna LED i glavna halogenska svjetla • automatsko paljenje svjetala • stražnji senzori i kamera • bočne naljepnice • dekorativni elementi u bakrenoj boji • klima • upozorenje na sudar i pomoć pri kočenju • volan i sjedala u umjetnoj koži • svi prozori i retrovizori na struju • multimedija s vezom za mobitele, navigacijom i dodirnim zaslonom 7” • USB • pomoć na uzbrdici • limitator brzine • kabel za punjenje Mode 3...
DOPLATE TESTNOG MODELA
• metalik plava boja Stonewash • kabel za punjenje Mode 2 • pretvarač za brzo punjenje • standardni rezervni kotač • Ukupno 1300 eura
SVI MODELI
Essential (45 KS)23.700 eura
Cargo Essential (45 KS)24.700 eura
Extreme (65 KS)25.700 eura
KONKURENCIJA
Spring Electric (27 kWh, 65 KS)25.700 eura
Twingo Electric (22 kWh, 82 KS)26.390 eura
Mini Cooper SE (33 kWh, 184 KS)36.870 eura
Fiat 500e (42 kWh, 118 KS)38.200 eura
Honda e (35 kWh, 154 KS)40.890 eura
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....