Koliko god tehnologija napredovala i motori s unutrašnjim sagorijevanjem imali male tolerancije, a moderna goriva bila visoke kvalitete s malim udjelom neželjenih spojeva, nijedan motor nema, niti može imati savršeno sagorijevanje.
Uopće, a naročito van radne temperature i u nepoželjnim uvjetima korištenja. Što je najgore, tako se motori najčešće koriste – svakodnevno na kratkim relacijama od nekoliko kilometara prilaskom odlaska na posao pri čemu motor, naročito dizel, često uopće ne dostigne radnu temperaturu.
Neizgoreno gorivo i razni drugi produkti izgaranja stvaraju onečišćenja u samom motoru koja su većinom bazirana na ugljiku. Najčešće je to čađa koja je produkt prebogate smjese goriva i zraka (rad s hladnim motorom), ali mogu biti i kristalični spojevi ugljika i koks koji je izuzetno tvrd.
- Čada se najčešće skuplja na sjedištima ventila što smanjuje kompresiju motora, ali talozi nastaju i u usisnoj grani, EGR ventilu, lopaticama turbo punjača, katalizatoru i sl., objašnjava nam Tihomir Tomaž Pavičić, voditelj nonCarbon akademije.
Naime, da bi ostvarili sve strože norme o ispuštanju štetnih ispušnih plinova, moderni motori vraćaju dio ispušnih plinova natrag u motor što samo pospješuje ovaj problem. Zato svaki motor već nakon 50.000 km u sebi ima određenu količinu taloga čađe, kaže nam Tihomir.
No, francusko-portugalska tvrtka nonCarbon osmislila je uređaj kojim je moguće očistiti motor iznutra i smanjiti taloge čađe u motoru. Postupak je jednostavan i neinvazivan – dovoljno je spojiti cijev uređaja na usisnu granu i pustiti da motor dovoljno vremena radi u praznom hodu uvlačeći plin.
Naime, uređaj elektrolizom vode proizvodi plin oksihidrogen i to s vrlo preciznim omjerom molekula vodika i kisika, a njegova specifičnost je u tome da otapa talog i naslage u motoru navlači ih na sebe te zahvaljujući visokoj temperaturi izgaranja spaljuje u cilindrima motora.
- Jedini preduvjet je da motor bude na radnoj temperaturi prije početka čišćenja kako bi naslage bile omekšane, objašnjava direktor Goran Pavičić dok gura crijevo uređaja u usisnu granu motora. Postupak stoji 400 kn i traje sat vremena za osobna vozila, a kod dostavnih te većih motora i duže. Oslobođen naslaga motor lakše diše, radi mirnije i tiše, vraća mu se snaga te smanjuje potrošnja (što je najvidljivije nekoliko stotina kilometara nakon čišćenja) i emisija štetnih plinova (trenutno), naročito kancerogenih dušičnih oksida.
Pokazala su to mjerenja koja su u Hrvatskoj obavili Rudarsko-geološko-naftni fakultet i HGK u suradnji s CVH, a u Srbiji Centar za motorna vozila. Rezultati su podjednaki i na dizelskim, benzinskim pa i motorima koji voze na plin. Primjerice, na VW Caddyiju 1.6 TDI s prijeđenih čak 425.000 km mjerenja su nakon čišćenja pokazala smanjenje potrošnje s 5,5 na 4,6 l/100 km te drastično smanjenje začađenja dok je Renault Kangoo 1.5 dCi s 261.500 km s 4,6 smanjio potrošnju na 4,1 l/100 km.
Tako je svoje motore prošle godine nonCarbonom očistio i Jadrolinijin trajekt Juraj Dalmatinac smanjivši potrošnju za 11,5 posto prema službenim mjerenjima. A to je na plovilu koje troši 350 litara Eurodizela na sat ogromna godišnja ušteda.
Ukratko
Uređaj za dekarbonizaciju motora elektrolizom iz destilirane vode stvara oksihidrogen plin koji potom izlazi iz crijeva uređaja
Oksihidrogen plin nije lako uočljiv golim okom na zraku, ali jednostavnim testom s bocom vode Goran Pavičić nam pokazuje koliko ga uređaj zapravo proizvodi
Postupak čišćenja je vrlo jednostavan i neinvazivan - dovoljno je cijev iz koje izlazi plin gurnuti u usis iza filtra zraka kako bi motor radom uvlačio plin u sebe
Jedini preduvjet na koji treba obratiti pažnju prije čišćenja je da je motor na radnoj temperaturi što smo provjerili pomoću dijagnostike motora
Premda mu je za rad potrebna samo destilirana voda i struja, NonCarbon uređaj odlikuje visoka preciznost u sastavu plina koji proizvodi po čemu se razlikuje od konkurencije