Prva stvar koju svaki zaljubljenik u automobile najčešće poželi promijeniti na svom automobilu su kotači. To ne čudi s obzirom da kotači u velikoj mjeri određuju ne samo izgled automobila, već i ponašanje na cesti, pa svaki proizvođač automobila za svaki model u ponudi ima više različitih kotača, što dizajnom, što dimenzijama.
Osim boje, to je osnovni dodatak pomoću kojeg kupac može prilagoditi izgled automobila svojim željama već prilikom kupnje novog automobila, ali i utjecati na ponašanje u vožnji, jer šire gume nižeg profila osiguravaju bolje ponašanje i brže reakcije automobila. No, to za sobom redovito povlači i potrebu ugradnje broj ili dva većih naplataka (ukupni promjer kotača mora ostati isti).
S obzirom na to da i ugradnja većih kočnica, kao i sportskog ovjesa, najčešće za sobom povlače potrebu za ugradnjom drugačijih naplataka i guma, a nerijetko i promjene u geometriji kotača, ove je izmjene najbolje raditi istovremeno jer ih treba međusobno usuglasiti i izbalansirati. A onda ih je najbolje - i najpovoljnije - zajednički i atestirati. Treba pritom imati na umu da izmjene na ovim dijelovima, primjerice ovjesu i kočnicama, mogu zahtijevati ispitivanje na stazi, što poskupljuje atest.
Gume
Moraju poštovati sve indekse
Dopuštena dimenzija guma izravno je vezana za dimenziju naplatka i, premda je u zadnje vrijeme popularno stavljati uske gume na široke naplatke, ta se međusobna usklađenost uvijek mora poštovati da bi automobil bio u skladu sa zakonom. Bez dodatne provjere se nakon njihovog upisivanja u prometnu dozvolu mogu koristiti sve dimenzije guma i naplatka koje je odobrio sam proizvođač automobila, a uz atestiranje su moguće i druge dimenzije.
Pritom je bitno da postoji određena zračnost u odnosu na dijelove karoserije, primjerice, najmanje 5 mm od čeljusti kočnica te 8 mm od karoserije, i to pod opterećenjem. Važno je da su gume homologirane za cestovnu upotrebu, makar su i poluslick, što potvrđuju homologacijske oznake, ali i da zadovoljavaju propisane indekse nosivosti i brzine.
Naplatci
Ne moraju imati homologaciju
Veći naplatci u pravilu se stavljaju radi ugradnje većih kočnica ili smanjivanja profila gume, ali pritom treba paziti da odgovaraju automobilu, odnosno da su odgovarajuće širine, rasporeda rupa i razmaka među rupama za vijke... Naplatci, zanimljivo, ne moraju biti homologirani.
Postoji homologacijski pravilnik, ali je još uvijek dopušteno da proizvođači naplatak ne moraju homologirati, već jamče za njegovu tehničku ispravnost. Ipak, ako nije homologiran, naplatak mora biti bar ispitan, što zna biti naznačeno i na samom naplatku ili na certifikatu kojim proizvođač jamči za njegove tehničke karakteristike, a koje je vlasnik automobila dužan priložiti prilikom atesta.
Kočnice
Spadaju u zahtjevnije zahvate
Promjena kočnica je osjetljiviji zahvat, pa je i odobravanje takve preinake zahtjevnije. S druge strane, to nije tako česta preinaka i njoj u pravilu pristupaju zahtjevniji vozači, koji automobil namjeravaju koristiti i na trkaćoj stazi. Ukratko, sve što je namijenjeno i homologirano za ugradnju na pojedini model automobila, može se ugraditi bez problema.
Stvar je kompliciranija ako vlasnik želi ugraditi dio koji nema odobrenje za pojedini model, jer to osim tehničke dokumentacije i pregleda zahtjeva i dodatno testiranje na stazi pri različitim opterećenjima i brzinama. Također, svi ugrađeni elektronički sigurnosni sustavi sigurnosti, kao što su ABS ili ESP, besprijekorno moraju raditi nakon preinake.
Opruge i amortizeri
Samo street legal proizvodi
Među ljubiteljima automobila vrlo je popularna ugradnja drukčijih amortizera i opruga, odnosno ugradnja tzv. gewindi i coilover kitova, kojima je moguće podešavati visinu automobila. To je, međutim, složenija preinaka. Njome ne samo da se smanjuje visina automobila, koji izgledaju privlačnije, nego tvrđe opruge smanjuju i naginjanje karoserije u zavojima, a čvršći amortizeri brže reagiraju i bolje prigušuju udarce s ceste, ne gubeći kontakt kotača s asfaltom.
Da bi, međutim, poboljšale ponašanje u vožnji, same karakteristike opruge i prigušne sposobnosti amortizera, međutim, moraju biti temeljito i precizno usklađene i uparene. Prilikom ugradnje drukčijeg ovjesa vrijedi pravilo nužne dovoljne udaljenosti auta od tla kao i kod preinaka karoserije, ali i dovoljne zračnosti između kotača, kočnica i karoserije, što se ispituje na polovici raspona visine.
Upravo je zbog toga moguće atestirati samo street legal dijelove, premda je pravi trkaći ovjes u pravilu i kvalitetniji od cestovnog. S obzirom da je riječ o ključnim dijelovima ovjesa, dopuštena je ugradnja samo odobrenih dijelova i to za točno taj model i tip. Čak i različiti motor, odnosno njegova težina, utječe na ponašanje auta, pa ovjes mora biti specifično prilagođen svakom pojedinom modelu.
Geometrija
Trag isti, nagib se može povećati
Vlasnici, naročito oni koji svoje tunirane automobile koriste i na trkaćim stazama kao što je naš Automotodrom Grobnik, nerijetko mijenjaju i geometriju ovjesa, jer na taj način dobiju još par desetinki sekunde po krugu. Tu je bitno naglasiti da trag kotača mora ostati približno jednak tvorničkom, što uostalom uvjetuje i sama karoserija – previše izbačeni kotači jednostavno će zapinjati za blatobrane.
S nagibom i zaturom se, pak, vlasnici mogu poigrati do određene mjere, no takve promjene zahtijevaju ispitivanje na pisti, na kojoj se provjerava drži li automobil pravac i zanosi li pri različitim brzinama, odnosno opterećenjima.