Prema statistici HAK-a jedan od najčešćih problema zbog koji korisnici zovu u ljetnoj sezoni su u moru okupani ključevi. S mehaničkim ključevima kao od stana to dakako ne predstavlja problem, no ključevi modernih automobila više nisu ni ključevi, već često kartice i puni su elektronike, a voda uopće, a kamoli slana i elektronika nikako idu skupa. U takvim slučajevima u pomoć uskaču splitski stručnjaci za auto elektroniku iz tvrtke El Cod Split koji su u stanju riješiti gotovo svaki problem s automobilskim ključevima, za gotovo sva vozila bez obzira koliko su nova.
Najčešće im ljudi dolaze zbog mehaničkih oštećenja – ključevi se u džepovima i torbama s godinama izgrebu, puno i padaju ili se gumbi stišću prejako noktima pa propadnu, potroše se baterije ili se sam mehanički ključ pohaba. Ili pak, ključ padne u more pa se zauvijek izgubi ili uništi.
A zamjenski ključ u ovlaštenom servisu nije nimalo bezazlen trošak – cijene se kreću od 1000 do 2000 kuna za klasična vozila i stalno rastu, dok za premium automobile taj trošak može biti i preko 4000 kuna. Osim toga, na novi ključ se u pravilu čeka 15-ak dana, a vi ste primjerice, na godišnjem odmoru i za to vrijeme ne možete koristiti automobil niti se možete vratiti kući ili na posao.
Uz modernu opremu i s puno znanja i iskustva stvar se može riješiti i u jednom danu, pokazuju nam stručnjaci iz El Coda. Njihova radiona je prepuna zamjenskih ključeva i kućišta za razne marke i modele, a tu je i posebna dijagnostička oprema. Primjerice, čitač ključeva odnosno kartica na kojeg je dovoljno nasloniti ključ i on očitava spremljene podatke poput broja šasije, kilometraže automobila i sl. Ako čitač pokaže da elektronika radi, onda je zamjena ključa relativno jednostavna.
Staro kućište se rastavlja i elektronika premješta u novo, zamjensko, a mehanički dio ključa, oštrica se obrađuje na posebnom stroju prema starom ključu. Nekad se ključ rezbari ručno, a u El Codu imaju i uređaj koji posao obavlja automatski.
On skenira ključ i pritom je čak u stanju diktirati koje su brazde nastale ili se povećale od habanja, potrošenosti ključa, a koje su originalne i potom sam izrezbari ispravan oblik oštrice. No ako su ključevi izgubljeni, a automobil zaključan, onda je uz dokumente kojima se dokazuje vlasništvo vozila, raspored mehaničkih pinova odnosno oblik ključa za dotični automobil potrebno prvo pribaviti od ovlaštenog zastupnika pa na temelju toga napraviti novi.
U tom slučaju, kao i kada dođe do kvara elektronike samog ključa, mehaničkim kopiranjem ključa posao nije gotov. Elektroniku ključa tada još treba upariti s automobilom, odnosno upisati u nju ispravni kôd kako bi ona uspješno deaktivirala imobilizator motora. Nekad se kôd može dobiti spajanjem servisnog računala na OBD priključak vozila uz odgovarajući program, no ponekad to može biti vrlo kompleksan dio posla jer treba pronaći u kojem elektronskom modulu u automobilu je kôd spremljen. Pa primjerice, treba izvući i rastaviti kompletnu instrumentnu ploču kako bi se pronašao odgovarajući modul i iz njega izvući kôd ključa.