neprimjetni junak

Svi to imamo na našim automobilima: Evo zašto na vjetrobranima postoji ‘frit traka‘ i čemu služi

Crni rubovi i točkice nisu postojale na prednjim staklima automobila prije 1950. godine, a koristi ima više

Crna ”frit traka” na staklu

 Profimedia

Na automobilima postoje neke neprimjetne korisne sitnice čije važnosti vozači često zanemaruju. Jedan od takvih neprimjetnih junaka je "frit traka" koja se nalazi na vjetrobranskom staklu najnovijih automobila.

Prema Nacionalnoj udruzi proizvođača glazura i keramičkih boja (ANFFECC), frit traka predstavlja "mješavinu anorganskih kemijskih tvari" koja nastaje "brzim hlađenjem taline, složenom kombinacijom materijala koja pretvara kemijske tvari u netopljive staklaste spojeve, pojavljujući se u obliku pahuljica ili granula."

image

Crne točkice

Zvonimir Jurčić

Proces nastanka frit trake objašnjava se, prema RACE-u, kad se niz sirovina miješa na izuzetno visokim temperaturama (1350-1550 stupnjeva) u peći za taljenje. Zatim se ovaj amalgam brzo hladi vodom i stvrdnjava. Unatoč ovoj teoriji, u praksi automobilski svijet često se odnosi na to kao na "crne točke" na vjetrobranskom staklu.

Crne točke, poznate kao "frit trake," nisu postojale na prednjim staklima automobila prije 1950. godine. Tada je automobilska industrija prešla na ljepila za vjetrobranska stakla, dok je funkcija brtvljenja ranije bila povjerena kromiranim letvicama koje su išle duž ruba stakla.

Međutim, uloga crnih točkica na rubu vjetrobranskog stakla nije samo estetska. One igraju ključnu ulogu u zaštiti materijala koji oblikuju prednji prozor, a kako bi se to postiglo, nanosi se tanak sloj na staklo.

Što zapravo čini "frit traku"?

Detaljnije, frit traka sprječava izobličenje vjetrobranskog stakla. Budući da je većina stakala zakrivljena, da bi dobila željeni oblik, mora biti podvrgnuta određenoj temperaturi, a crne točke pomažu ravnomjerno rasporediti taj oblik. Ovaj postupak sprječava izobličenja koja bi mogla uzrokovati nepravilnosti u vidnom polju vozača.

S druge strane, frit traka djeluje kao zaštitni štit od sunčevih ultraljubičastih zraka. Njena prisutnost djeluje kao barijera, sprječavajući da ultraljubičaste zrake dospiju do ljepila koje spaja ploče vjetrobranskog stakla, čime se čuva izolacijska i brtvena svojstva stakla.

image

Crne točkice

Profimedia

Estetska uloga crnih točkica

Crne točke na vjetrobranskom staklu nisu samo funkcionalne, već imaju i estetsku ulogu. One djeluju kao praktičan suncobran, pokrivajući prostor između vozača i suvozača. Osim toga, frit traka se sastoji od točaka različitih veličina, stvarajući estetski prijelaz između crne trake vanjskog okvira i stakla, čime doprinosi ukupnom izgledu vozila.

Još jedna funkcija

Kod novijih automobila postoji još jedna grupa točkica vizualno smještenih između retrovizora i sjenila za sunce a služe kako bi blokirale sunčeve zrake u tom nepokrivenom dijelu koje smetaju vozačevim očima...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. svibanj 2024 00:36