Sjednete vi tako jedan dan u svoj Mercedes, okrenete ključ i - ništa se ne dešava. Do jučer je automobil normalno radio, a danas odjednom "kaput". S akumulatorom je sve u redu, ali automobil ne reagira na okret ključa u bravi upravljača premda ste automobil uredno otključali i ušli u njega.
Iako će u servisu prvo pomoću posebnog uređaja provjeriti ključ, njegovu frekvenciju i kod, najvjerojatnije je došlo do kvara sklopa koji se zove ELV (Elektrische Lenkrad Verriegelung).
Taj mali uređaj naime, još unazad petnaestak godina kada su mehanički ključevi zamijenjeni elektronskim, služi za automatsko zaključavanje i otključavanje upravljača. Svaki put kada stavite ključ u bravu upravljača on mehanički otključa upravljač, a svaki put kada ga izvadite, ponovno zaključa upravljač.
Njegov rad možete prepoznati po karakterističnom zvuku na koji nitko najčešće ne obraća pažnju, a on svoju zadaću obavlja svaki put kada gurnete ili izvadite ključ iz brave.
I tako iz dana u dan, godine u godinu sve dok se na pokvari. Sastoji se od kućišta unutar kojeg je upravljačka elektronika, malog električnog servo motora i klina koji ulazi u zube zupčanika na osovini upravljača i tako ga blokira.
- Najčešće se pokvari upravo servo motor koji obavlja mehanički rad, ali zna stradati i elektronika, kaže nam Marko Ančić iz servisa specijaliziranog za Mercedese. Ovaj splitski majstor s više od 25 godina iskustva već 10 godina ima svoj servis na splitskoj Sirobuji, a bar jednom mjesečno dolazi im netko baš s ovim kvarom.
- Prije su dolazili i na tjednoj bazi jer je tih automobila bilo više, ali na kasnijim modelima, kada je ručica mjenjača prebačena kod upravljača sa 7G mjenjačima, Mercedes je izbacio ovakvu mehaničku blokadu upravljača i sada koriste elektronsku blokadu mjenjača, kaže nam Marko.
Posebno su ovom kvaru skloni Mercedesi C i E klase linija W204 i W212 s mjenjačem s pet brzina i ručicom na središnjoj konzoli, no dešava se to i kod automobila drugih proizvođača, poput Volkswagena samo kod njih zamjena nije toliko skupa. Na Mercedesima pak, zamjena ovog sklopa stoji 5500 do 6000 kuna.
Ali nije samo cijena problem već i potrebno vrijeme za popravak s obzirom na to da je zbog roka isporuke dijelova stranka najmanje 3 do 4 dana bez auta, objašnjava nam Marko. I dodaje da nema pravila kada se ovaj kvar može dogoditi – na servis su dolazili i auti stari tek dvije godine.
Stvar je jednostavno u kvaliteti ugrađenih komponenti, koja varira od dobavljača od dobavljača, ali Marko zna i kako popraviti ovaj kvar i to u pravilu unutar jednog dana uz dvostruko nižu cijenu od zamjene novim dijelom.
Automobil prvo treba dovesti do servisa što najčešće podrazumijeva vučnu službu, a onda cijena i kompliciranost ovise o tome je li ELV otkazao poslušnost u zaključanom ili otključanom položaju.
Naravno, kompliciranije je kada je ELV ostao u zaključanom položaju jer ga je puno veći problem izvaditi iz puške upravljača koju u tom slučaju kompletno treba vaditi iz auta.
Kada je jednom ELV na stolu, otvara se kućište te popravlja elektronika ili elektromotor, ovisno što se pokvarilo. U servisu u pravilu sve dijelove imaju na lageru pa je popravak gotov isti dan, a cijena ovog popravka ovisi o kompliciranosti – od 1500 kuna ako upravljač nije bio blokiran do 3000 kuna ako je bio blokiran.