Filtar krutih čestica kod dizelskih motora, poznat po akronimu DPF (Diesel Particulate Filter), dio je i sustava kontrole emisije štetnih plinova kod dizelskih motora. Igra važnu ulogu u smanjenju zagađivanja okoliša dizelskih motora pa je obavezan od 2009. godine i Eura 5, a svrha mu je da sakuplja i u sebi taloži štetne čestice čađe koje nastaju prilikom sagorijevanja dizelskog goriva u motoru.
Nakon što sakupi određenu količinu čađe započinje proces čišćenja ili regeneracije kako zapunjeni filtar ne bi gušio motor. Najštetnije za DPF su vožnje na kratkim relacijama s hladnim motorom kakve su, nažalost, i najčešće, a najbolje bi bilo na svakih 150 km prijeđenih u gradu odvesti auto na brzu vožnju otvorenom cestom ili autocestom što malo tko radi.
Tijekom takve vožnje prirodno se događa pasivna regeneracija bez intervencije upravljačke kontrole motora uslijed visoke temperature ispušnih plinova, od 350 do 500 stupnjeva. Ukoliko nedostaje takve vožnje, upravljačka kontrola motora prisiljena je svakih nekoliko stotina kilometara pokrenuti aktivnu regeneraciju na način da ubrizgava dodatno gorivo u ispuh kako bi namjerno podigla temperaturu ispušnih plinova na 600 stupnjeva što uzrokuje spaljivanje sakupljenih čestica čađe.
Proces traje 15-ak minuta i vrlo je štetno prekinuti ga jer ako se čišćenje ne obavi do kraja i DPF previše napuni, zahtijevat će servis. U servisu mogu pokrenuti prisilnu regeneraciju filtra, ali samo ako začepljenost nije veća od oko 70%.
Dodatno, i bilo kakvi problemi i neispravnosti u radu motora kao što su zaprljan mjerač protoka zraka, umorni grijači motora, zaprljani injektori, nepravilan rad turbo punjača i sl. imati će svoje negativne posljedica i na DPF i mogu ga uništiti za nekoliko desetaka tisuća kilometara.
Uz to, iza svakog spaljivanja ipak ostaje određeni otpad, pepeo koji se s vremenom taloži u saću. Kako automobil napravi i po 500 regeneracija godišnje, DPF u najboljim uvjetima može izdržati 200 do 250 tisuća km ili 10-ak godina, a najčešće se začepi između 100 i 200.000 prijeđenih kilometara što neki automobili naprave u samo par godina.
Ovlašteni servisi se sa začepljenim filtrima u pravilu uopće ne bave već samo nude zamjenu novim što je popravak koji u pravilu starta na 1000 eura, a može narasti i tri puta toliko! Naime, saća DPF-a su sačinjena od porozne kompozitne keramike presvučene tankim slojem plemenitih materijala koja služi kao katalizator, ponajprije paladija i platine, a oni koštaju. Za BMW X1sDrive18d iz 2012. primjerice, samo novi, originalni DPF stoji 14.000 kuna u što nije uključen trošak servisa.
Srećom, postoji drugo rješenje – profesionalno čišćenje filtra specijaliziranim uređajem kojim ga je moguće očistiti do čak 99%, dakle da bude kao nov, kažu nam u servisu non-Carbon. Za to je prvo potrebno potpuno ukloniti DPF s automobila što može biti više ili manje komplicirano.
Zatim se filtar vizualno pregledava, što golim okom, što endoskopskom kamerom kako bi se ustanovilo jesu li saća sačuvana, tj. da nisu potrgana, razlomljena ili raspadnuta jer je takav filtar neupotrebljiv.
Nakon početnog testiranja začepljenosti odnosno propusnosti, u filtar se stavlja posebno kemijsko sredstvo čiji je zadatak razgraditi sav nakupljeni talog u sitnim porama saća, a aktivira se ulijevanjem zakipjele vode nakon čega samo uslijed kemijske reakcije DPF doslovno bljuje nataloženu prljavštinu iz sebe.
No to je samo početak – filtar se potom priključuje na crijeva visokog pritiska i stavlja u komoru specijaliziranog uređaja koji će u slijedećih sat vremena pod visokim pritiskom zraka i vode temeljito čistiti i ispirati filtar s jedne i druge strane, a potom ga i u potpunosti osušiti kako bi bio spreman za vraćanje na vozilo.
Primjer DPF-a s našeg X1 pokazuje efikasnost ove metode - on je prije čišćenja pružao otpor od 185 mbar što se smatra vrlo prljavim (iznad 200 mbar je začepljen), a nakon čišćenja samo 6 mbar (sve ispod 10 milibara je čist filtar).
U non-Carbon centru ističu da strankama isporučuju samo očišćene filtere pa makar to značilo da ga treba duže ili čak nekoliko puta čistiti. Za kompletan popravak treba računati i na vrijeme za hlađenje ispuha, skidanje filtra te ponovnu montažu i resetiranje parametara i reinstaliranje DPF-a i u elektronici motora.
No većina automobila je gotova u jednom danu, a čišćenje u non-Carbon centru stoji 1200 kuna bez obzira koliko je zahtjevno i koliko traje, dok se rad servisera koji će demontirati i montirati natrag filtar kreće od 300 do 800 kuna ovisno o zahtjevnosti pojedinog modela vozila.
Ukratko
Nakon dolaska u servis i hlađenja ispuha, majstor prvo mora skinuti DPF s automobila što može biti više ili manje komplicirano, ovisno o tome gdje je i kako DPF ugrađen
Prvi korak je ulijevanje posebnog sredstva za čišćenje koje će kemijski otopiti naslage čađe i pepela u sitnim porama keramičkog saća DPF-a i tako olakšati mehaničko čišćenje
Kompletan proces čišćenja odvija se u komori profesionalnog uređaja koji intervalno, pod visokim pritiskom vode i zraka, čisti i na kraju suši filtar u procesu koji traje dva sata
Spajanje crijeva visokog pritiska zahtijeva posebne adpatere za svaki DPF kako voda i zrak pod tlakom ne bi “bježali” već išli kroz filtar
Nakon brojne isprobane kemije, u non-Carbon centru zaključili su da je najefikasnija turska Borfh
Nakon skidanja s vozila, DPF prvo prolazi vizualni pregled saća - ako je saće uništeno, napuklo, razlomljeno i slično kao na slici desno, onda je neupotrebljivo
Rezultati čišćenja DPF-a s BMW X1 sDrive18d koji je prešao više od 300.000 km. Začepljen je pružao otpor od 185 milibara, a sat vremena kasnije - samo 6 mbara što se smatra potpuno čistim DPF-om
DPF se sastoji od metalnog kućišta, pratećih senzora koji mjere tlakove i temperature na ulazu i izlazu iz filtra, a srž čini keramičko saće presvučeno plemenitim materijalima zbog koji DPF i košta toliko
U ECU motora treba upisati ugradnju “novog” DPF-a, a trošak demontaže i ponovne ugradnje ovisi o zahtjevnosti - kod nekih se automobila mora čak spuštati most i skidati poluosovina