Upravo je nadolazeće doba dugih noći i kratkih dana vrijeme kada se automobili najviše kradu. Provalu je puno lakše obaviti pod okriljem mraka pa se četiri od pet automobila ukradu noću. Podaci našeg MUP-a pak, kažu da je u Hrvatskoj samo u prvoj polovici ove godine ukradeno 355 automobila, a manje od 30% slučajeva je riješeno. To je u skladu s europskim prosjekom jer više od 70% ukradenih automobila policija nikada ne pronađe.
A ako ih i pronađu, čak je 48% šanse da će automobil biti oštećen. Treba znati da ni polica kasko osiguranja koja pokriva krađu automobila nije garancija da ćete biti obeštećeni u adekvatnoj, stvarnoj vrijednosti automobila. Stoga je svakako bolje osigurati se da vam automobil uopće ne ukrade, nego računati na institucije.
- Najbolje je svakako zaštiti automobil od krađe kombinacijom više različitih sustava zaštite, od elektronske poput alarma i GPS trackera do mehaničke poput blokade stupa upravljača ili mjenjača, savjetuje Igor Gajski, direktor tvrtke Elektromedia. No ručni mjenjači definitivno izumiru i sve je više automobila danas opremljeno automatskim. Uz to se čitava automobilska industrija potpuno okreće prema hibridnim električnim automobilima koji su svi automatici. Za automatike rješenje nudi poljski E-Joylock.
Riječ je o vrlo jednostavnoj, ali i izuzetno efikasnoj elektronskoj napravi koja onemogućuje rad mjenjača bez prisustva adekvatnog dekodera. E-Joylock naime, premošćuje vezu između same ručice mjenjača odnosno prekidača koji upravlja mjenjačem i CAN bus-a i prekida odnosno omogućuje tu komunikaciju. Spaja se na konektor same ručice mjenjača i CAN bus veze preko adekvatnog priključka za pojedini tip automobila. Pritom komunicira s automobilom njegovim “jezikom” tj. kodom te ga vozilo ne primjećuje i ne prijavljuje nikakvu grešku.
Postoje dvije verzije – jedna koja koristi vlasnikov mobitel i posebnu aplikaciju za otključavanje mjenjača i ona koju kupci puno češće odabiru, s dodatnim privjeskom koji automatski otključava mjenjač kada je u blizini. Pritom je ključna posebna enkripcija i složenost koda E-Joylocka koju je nemoguće uhvatiti skrivenim prijamnicima, a još manje jednostavno probiti. To je u konačnici i cilj svake zaštite pa tako i E-Joylocka – neočekivanim i skrivenim preprekama dovoljno zakomplicirati i otežati posao provalniku povećavajući time rizik da bude uhvaćen kako bi odustao i radije potražio lakši plijen.
No ako se kradljivac namjerio na neki posebno rijedak i skupocjen automobil poput Porschea u kojem smo ga ugrađivali, E-Joylock će se i tu pokazati kao tvrd orah. Osim što je dobro skriven i zaštićen u središnjoj konzoli, ključni spoj zablindiran je kućištem od nesalomljivog čelika koje se zatvara šarafima s pucajućim glavama.
Jednom kada se prilikom stezanja glave šarafa otkinu, gotovo je nemoguće probiti čeličnu kutijicu i doći do originalnog konektora, a bilo kakvog petljanje po kablovima automobil će odmah prepoznati i detektirati kao grešku. Ugradnja je relativno jednostavna i brza i u pravilu se obavi unutar dva sata, a s uređajem, stoji 3100 kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....