Održavanje automobila je više od redovite izmjene ulja ili promjene zimskih i ljetnih guma. Planirano održavanje uključuje nekoliko rutinskih aktivnosti, čija je svrha produžiti životni vijek automobila i osigurati njegovu sigurnost. U nastavku otkrivamo koje stavke održavanja ne smijete zanemariti, kao i kako i gdje je najbolje servisirati automobil.
Vrste održavanja automobila
Održavanje automobila nije tehnički pregled ili popravak. Tehnički pregled je procjena stanja automobila koja je neophodna da bi se automobil pustio na cestu. Popravak uključuje zamjenu komponenti i sklopova, dijelova karoserije ili šasije. Održavanje pak uključuje dijagnostiku, prepoznavanje i otklanjanje kvarova koji nastaju prirodnim trošenjem rezervnih dijelova.
Redovno održavanje automobila dijelimo na dvije vrste: osnovno i prošireno. Osnovno održavanje preporučuje se jednom godišnje. To uključuje promjenu filtera ulja, filtera zraka i filtera kabine i promjenu ulja, čak i ako niste vozili onoliko koliko preporučuje proizvođač (ovisno o marki, modelu i starosti automobila, interval za promjenu motornog ulja može varirati od 5 do oko 20 tisuća kilometara).
Prošireno održavanje uključuje dijagnostiku, podešavanja i rutinsko održavanje kako bi se vaše vozilo dovelo do optimalnih radnih parametara. Konkretno, zamjenjuju se tekućine i rezervni dijelovi koji imaju ograničeno trajanje.
U prošireno održavanje automobila spadaju radnje kao što su: zamjena svjećica, zamjena tekućine za kočnice, provjera razine i gustoće antifriza, ispiranje hladnjaka, čišćenje kočionog sustava, podešavanje prednjih svjetala, zamjena kočionih pločica, zamjena brtvi ovjesa, zamjena remenja...
Koliko često treba održavati automobil?
Interval redovitog održavanja i zamjene određenih komponenti može varirati i ovisi o proizvođaču, tipu i modelu automobila. Točne preporuke su u servisnoj knjižici vozila.
Način vožnje i uvjeti u kojima se automobil vozi također utječu na učestalost održavanja. Morat ćete češće održavati automobil ako živite u regiji s oštrom klimom, automobil prelazi više od 30 tisuća km godišnje, automobil se koristi rijetko i na kratkim udaljenostima (do 10 km), često vozite po cestama bez asfalta i ako je auto stariji od 15 godina.
Također je preporučljivo obaviti odražavanje auta i provjeriti ga ako je sudjelovao u nesreći. Čak i manja oštećenja mogu utjecati na upravljivost i sigurnost vozila, stoga vrijedi odvojiti vrijeme i provjeriti je li sve u redu.
Gdje održavati automobil?
Kad je automobil nov, izbor je prilično jednostavan: u sklopu jamstva uvijek odaberite ovlašteni servis. Prilikom kupnje bit će vam rečeno koliko često trebate voziti automobil na servis, a to je obično nakon prvih nekoliko tisuća kilometara, i zatim jednom godišnje ili svakih 15.000 do 30.000 kilometara, ovisno o automobilu. Redovito održavanje u ovlaštenom servisu uvjet je za zadržavanje jamstva za auto. U suprotnom, jamstvo će biti poništeno.
Nakon što vam jamstvo istekne, svoj automobil možete servisirati gdje vam najviše odgovara: u ovlaštenom servisu, u servisu po vašem izboru ili čak i u vlastitoj garaži, ako to želite, možete i znate. Evo prednosti i mana svake opcije.
Ovlašteni servisi
Svi radovi ovdje se izvode strogo u skladu s propisima proizvođača. Prilikom zamjene ugrađuju se originalni rezervni dijelovi ili certificirani zamjenski dijelovi, tehničari su odgovarajuće kvalificirani, te se daje jamstvo za rad i rezervne dijelove. Jedini nedostatak su visoke cijene, što se objašnjava razinom usluge i kvalitetom usluga.
Ostali servisi i automehaničari
I oni također mogu raditi s originalnim rezervnim dijelovima i certificiranim zamjenskim dijelovima, jedina razlika je u tome što se majstori ovdje ne moraju pridržavati standarda proizvođača. Ali to ne znači nisku kvalitetu. Dobri majstori cijene svoj ugled i neće izgubiti klijente zbog uštede na potrošnom materijalu. Pri takvim servisima trošite manje jer njihove su usluge obično jeftinije, vlasnicima automobila dopuštaju da dođu sa svojim rezervnim dijelovima, na primjer, filtrom za zrak, a općenito su i cijene komponenti niže.
Održavanje u vlastitoj garaži
Mnogima ovo može biti zanimljivo, ali je i vrlo riskantno. Ako niste profesionalni mehaničar s garažom koja ima barem rupu za rad ispod auta, svaki posao može završiti neuspjehom. Štoviše, ne možete sve učiniti sami. Na primjer, za dijagnosticiranje grešaka motora potrebna vam je posebna oprema, a za promjenu kočione tekućine potreban vam je barem jedan pomoćnik. Ipak, održavanje u vašoj garaži može značiti veliku uštedu. Sami kupujete rezervne dijelove i sav potrošni materijal i nikome ne plaćate uslugu. Sve dok sve radite kako treba, naravno. U protivnom može doći do neočekivanih velikih troškova popravka.
Što se događa ako auto ne održavate?
Za nove automobile preskakanje redovitog održavanja je kritično. Zbog toga vam može biti poništeno jamstvo. Jamstvo će vam također ukinuti ako neke od radova obavite sami ili u nekom neovlaštenom autoservisu. Ovlašteni serviseri obično toleriraju malo odstupanje od predviđene kilometraže servisnog intervala. U pravilu, to nije više od 500 km, ali bolje je ne isprobavati koliko su fleksibilni i servis obaviti i prije nego što dosegnete predviđenu kilometražu servisnog intervala.
Za rabljene automobile neredovito održavanje izravan je put prema skupim popravcima. Promjena ulja svake godine nije sve što automobilu treba. U servisima testiraju rad motora i mjenjača, ocjenjuju istrošenost kočionih pločica i gustoću kočione tekućine, stanje brtvila, remena i još mnogo toga. Pravovremeno otkrivanje nedostataka pomaže u sprječavanju ozbiljnijih kvarova i nesreća na cestama.
Kako uštedjeti na održavanju
Za vlasnika automobila glavna stvar je kvaliteta i cijena. Netko uspoređuje troškove usluga svih servisa s dobrim recenzijama u svom gradu, zatim se odlučuje na samostalnu nabavu potrošnog materijala ili rezervnih dijelova, nakon čega posao dijeli različitim izvođačima, na primjer, mijenja ulje na jednoj postaji, a svjećice na drugoj.
To nije uvijek isplativo. I najmanji auto servisi u pravilu dijelove mogu nabaviti uz veliki popust i tako će vas koštati manje nego da ih sami kupujete. Također, podjelom poslova na više servisa riskirate nepotrebne probleme i gubite vrijeme. Bolje se držati jednog provjerenog "majstora".
Nemojte zanemariti redoviti servis vašeg automobila. On je jamstvo za vaša sigurnost, a donosi opušteniju vožnju, manje "nerviranja" te na kraju i veliku uštedu jer popravci kvarova uvijek koštaju mnogo više.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....