Benzinski i dizelski motori su jedni od najsloženijih mehaničkih strojeva koje je ikada izmislio čovjek. Mnogo pokretnih dijelova i trenje među njima te tisuće malih eksplozija koje se svake minute događaju u bloku motora s vremenom dovode do mehaničkih oštećenja i trošenja motora.
Pa ipak, danas su motori dovedeni do takve savršenosti da su mnogi od njih uz redovito održavanje u stanju priječi nevjerojatne kilometraže od 500.000 i više. No i najkvalitetniji motori imaju svoje granice. Ako ih ne održavate dobro i ne reagirate na naznake problema mnogo ranije doći će do fatalnog kvara koji često znači skupu "generalku" ili pak zamjenu motora.
Prije velikog kvara motor će vam davati znakove da nešto nije u redu. U nastavku ćemo nabrojati najvažnije znakove kojim vam motor pokazuje da je krajnje vrijeme za odlazak u servis ili da je možda već prekasno.
Dim iz ispuha
Moderni automobili napravljeni su kako bi imali minimalne emisije štetnih tvari iz ispuha, a to znači da u principu ne smije biti nikakvog vidljivog dima, čak ni kod dizelaša. Dakle, ako otkrijete da auto ostavlja trag dima iz ispušnih plinova, to može ukazivati na ozbiljan problem s motorom. Crni dim pokazuje da je izgara previše goriva, dok plavi dim znači da u cilindre ulazi ulje. Bijeli "dim" u principu nije opasan i to je u većini slučajeva para od kondenzirane vode u ispuhu, a pojavljuje se samo kod hladnog starta. No ako je dim i dalje bijel nakon što se automobil zagrijao, to može značiti da rashladna tekućina curi u cilindre.
Pregrijavanje
Ako se vaš motor počne pregrijavati, vrijeme je da automobil odvezete u servis. Kvar je najčešće u rashladnom sustavu (ventilator, pumpa), no ako je rashladni sustav u redu radi se o ozbiljnom kvaru na motoru. Vožnja s pregrijanim motorom gotovo će sigurno uzrokovati često nepopravljive kvarove motora, na primjer deformacije u samom cilindru.
Lupanje motora
Lupanje motora nastaje kada džepovi mješavine zraka i goriva izgaraju sami od sebe umjesto da ih zapali svjećica. Prepoznaje se po čestom zvuku kupanja/kucanja iz motora. Ako se ovaj problem ne popravi, može prouzročiti mnogo štete i značiti kraj za motor.
Naglo povećanje potrošnje goriva
Naglo povećanje potrošnje goriva može ukazivati na kvar na motoru. Moglo bi se desiti i zbog drugih razloga, no ako je uz to upaljena lampica za provjeru motora (check engine) vjerojatno je greška u samom motoru. Ako automobil naglo počne trošiti osjetno više obavezno otiđite u servis.
Motor se gasi u praznom hodu
Ako se vaš motor gasi u praznom hodu, to ukazuje na mogući kvar motora. Gašenje u praznom hodu obično znači da postoji problem s dovodom goriva.
Neravnomjerni prazni hod
Kada motor nema stabilne okretaje u praznom hodu, odnosno oni blago variraju moguće je da je u pitanju ozbiljan problem. Iako se na prvu ne čini dramatičnim, obavezno odmah posjetite servis.
Motor se gasi pri visokom broju okretaja
Gašenje motora pri visokom broju okretaja može biti veliki problem. Uzrok tome može biti neispravna pumpa za gorivo koja može biti začepljena ili je jednostavno pokvarena i više ne radi ispravno. Ako se ovaj simptom pojavi također obavezno što prije otiđite u servis.
Pretjerane vibracije ili buka
Najčešći razlog za vibriranje motora je neispravna svjećica. Neispravna svjećica uzrokuje zatajenje cilindra i time vibracije i buku, odnosno lupanje motora. Ovakav problem se može riješiti jednostavnom promjenom svjećice, ali ako se ignorira može dovesti do ozbiljnog kvara motora.
Gubitak snage
Osjetni gubitak snage automobila može značiti ozbiljan problem za motor. Ovo je svakako jedan od najdramatičnijih znakova da s motorom nije nešto u redu i zahtjeva hitan posjet automehaničaru. Veliki gubitak snage osjetit ćete i kada vam auto "ode u safe mode" način rada, no u tom slučaju je manje vjerojatnost da je problem fatalan za motor. Često se radi samo o greški u elektronici i nakon ponovnog pokretanja auta sve će biti u redu. No ponovi li se odlazak u "safe mode" obavezno posjetite servisera.
Pali se "check engine" lampica za provjeru motora
Check engine kontrolna lampica motora može značiti puno stvari, od kojih mnoge nisu opasne za vaš motor, no neke itekako jesu. No ako lampica svijetli najbolje je posjetiti servis i napraviti dijagnostiku kako bi se otkrio uzrok problema.
Mrlje od ulja ispod auta
Ako primijetite da vaš automobil na parkiralištu ispod sebe ostavlja mrlje ulja, to može uglavnom biti zbog brtve ili curenja kartera. Nedostatak ulja lako se riješi nadolijevanjem, no pametnija solucija je detaljno provjeriti automobil i otkriti u čemu je problem kako ne bi došlo do ozbiljnog kvara.