Jedna od vječnih tema rasprave među entuzijastima jest što je zapravo oldtimer, odnosno gdje se nalazi granica. Mnogi, pogotovo stariji, gledaju na tu temu kroz prizmu vlastitog životnog vijeka i teško im je prihvatiti službeno važeću granicu od trideset godina.
Naravno, 1970-ih i 1980-ih došlo je do značajnog povećanja prodaje, ali i trajnosti novih automobila, te ih podosta i danas viđamo u svakodnevnom prometu, pa mnoge ne doživljavamo kao oldtimere. No, propisi su jasni. Oldtimeri nisu stara vozila koja se koriste svakodnevno, najčešće zbog neimaštine, nego ona izdvojena iz tog “krda”, mažena i pažena kao vozila za posebne prilike.
Upravo je takav primjerak ovaj BMW 525i kojeg smo pronašli na zapadu Zagreba, mada njegov vlasnik Tomislav Muhvić koristi prednosti toga što ima i u svakodnevnom prometu vrlo upotrebljiv klasik. Priznaje da ponekad, ako je lijepo vrijeme, ode i na kraći poslovni put njime umjesto modernim automobilom, naprosto zbog guštanja.
Uostalom, ima ga tek nekoliko mjeseci, pa je još željan svakog trenutka za upravljačem. No većina prigoda u kojima ćete ovaj E34 moći vidjeti na cesti skupovi su klasika ili lijepi vikendi, kao stvoreni za obiteljske izlete.
Većina preživjelih primjeraka ovog modela, kod nas poznatog kao “kamatarka”, izmučeni su ulični trkači, koji baš i ne izgledaju reprezentativno, no već nas prvi pogled na Muhvićev automobil upozorava da je ovo nešto posve drugo. Automobil izgleda fantastično sačuvan, kao da je izvađen iz vremenske kapsule, mada je zapravo samo primjer pažljivog, ispravnog održavanja.
Uvezen je iz Njemačke 2021., a ondje ga je pronašao jedan ljubitelj klasičnih BMW-a koji je usredotočen na primjerke u čistom, tvorničkom stanju i bez ikakvih modifikacija.
S ispunjenom servisnom knjižicom od nultog servisa do danas, originalna četiri ključa i svim sitnicama koje ukazuju na njemačku temeljitost održavanja, ovaj je 525i prve serije iz 1989. bio idealan za njegovu kolekciju. No, iz nje ga je izbacio podjednako izvoran i odlično sačuvan 535i, a Tomislav je lani postao drugi hrvatski vlasnik automobila.
BMW E34 predstavljen je 1987., a prodaja je počela početkom sljedeće godine, te je ostao okosnica ponude sve do 1995., a karavan i godinu dulje.
Zajedno sa Sedmicom E32 postao je gotovo pa neizostavni prizor novih političkih promjena na istoku Europe: upravo su ova dva modela postali odabir novih političkih elita, a samim time i s njima povezanih ljudi iz poslovnog i – nadimak nas na to najbolje podsjeća – kriminalnog miljea. Tridesetak godina kasnije, serija E34 nema smrtnicima nedostižnu cijenu (osim M5), no modifikacije su česte, a većina primjeraka na tržištu ima veliku kilometražu i sumnjivu povijest.
Porijeklom iz Delnica, Muhvić je rođak poznatijeg imenjaka i prezimenjaka, europskog prvaka u brdskim utrkama 2013. Kako je stariji, obiteljske priče kazuju da je prvak zapravo i nazvan po njemu. Obiteljska “povijest bolesti” snažno povezuje dvije marke automobila, Alfa Romeo i BMW.
Otac mu je svojedobno vozio Alfu 33, a maštao o “kockici”, potom kupio E36 i ostao vjeran Bavarcima. Tomislav je pak promijenio niz Alfi, uključujući Breru, ali i prvi oldtimer, Giuliu 1300 TI. Kako je sin Matija rastao, tako se povećavala potreba za većim automobilima, kako onim svakodnevnim, tako i klasikom, koji je ipak trebao biti moderniji i praktičniji, prikladniji filozofiji “toči i vozi” – vlasnik nije mehaničar, nema vremena za rad na oldtimeru. Gledao je više različitih modela Alfa Romea - 33, 75, 155, 164…
Međutim, primjerci koji se nude kod nas ili nisu dovoljno dobri ili su cjenovno bili iznad budžeta. BMW je bio logičan drugi odabir, susjedova “kamatarka”, jedna od uspomena iz djetinjstva, te nije imao nimalo dvojbi nakon što je pronašao ovaj primjerak. Glavni uvjet bilo je izvorno stanje, bez modifikacija.
Automobil besprijekorno vozi, a oduševljava i klasični, zdravi zvuk rednog šestaka, pa izaziva podosta pozornosti na skupovima na kojima se pojavi. Vlasnik ipak sramežljivo pogledava i prema oglašenim primjercima E32 modela serije 7, pa i – zar ima ljubitelja BMW-a koji to ne čini? – šestici E24. No, nema nikakve žurbe, ova će godina ipak ponajprije proteći u znaku upoznavanja s 525i i guštanja u njemu.
Ukratko
U E34 su ugrađivani redni motori sa četiri i šest cilindara, kao i V8 – a redni šestak u prvoj seriji 525i izvlačio je 168 KS, gotovo upola manje od M5
Tomislav Muhvić kaže da je on samo nominalni vlasnik, dok je pravi gazda i zaljubljenik koji zna sve detalje o automobilu sin Matija, koji bi ga jednog dana mogao i naslijediti
Brojka 525 bila je već zauzeta, pa je logičan odabir za PV registraciju bila oznaka serije, odnosno brojka 34, treće generacije serije 5, predstavljene sada već daleke 1987.
Kamatarka je bila vrlo uspješan model diljem svijeta, a i pravi prodajni hit u trenutku otvaranja novih postkomunističkih tržišta. Ukupno ih je proizvedeno čak 1.333.412
Klasična sportska elegancija na bavarski način osigurala je poslovično dobru kombinaciju vozačkih užitaka i udobnosti, što posebno dolazi do izražaja ako naiđete na neki ovako sjajno sačuvan primjerak, koji nikada nije pao u ruke uličnim trkačima
Četverobrzinski ZF-ov automatski mjenjač dolazio je uz M20 motore, koji korijene vuku još iz 1970-ih. Kada su 1991. zamijenjeni M50 serijom dodana je još jedna brzina
Originalni set alata, od nulte provjere ispunjena servisna knjižica, svi originalni ključevi… ti detalji pokazuju koliko je ovaj primjerak izniman
Sponzorirani sadržaj omogućio CVH