Samo jedna pregorjela žarulja, za noćno osvjetljenje ventilacije na središnjoj konzoli, jedini je „kvar“ tijekom 22 mjeseca i 100.000 kilometara dugog i iscrpljujućeg testa Dacije Sandero. Pritom je važno naglasiti da se prema plavom rumunjskom maratoncu nismo uvijek odnosili poput dobrog gospodara, kao što to čine privatni vlasnici. S razlogom, jer smo u relativno kratkom roku željeli vidjeti gdje su granice izdržljivosti.
Vozili smo ga najčešće oštrim tempom, ponekad pod punim opterećenjem. Sandero nije niti minute proveo u garaži, danju i noću bio je na milost i nemilost, suncu, ledu, kiši i snijegu. Nismo ga niti prali baš često. Međutim, rumunjski maratonac, koji nije najbolji primjer šminkerskog dizajna ni suvremenih tehnoloških dostignuća, svo vrijeme je služio vjerno i bez pogovora. Upravo zato se svojom jednostavnošću i pouzdanošću te paljenjem motora uvijek na prvi okret ključa, na koncu čitavoj redakciji uvukao pod kožu. A stavit ćemo ruku na srce i priznati da je onako plav, s kričavim sivim plastičnim „offroad“ dodatkom, prilikom preuzimanja 6. listopada 2008. dočekan pomalo podozrivo.
Jasno, rezime je to kakav priželjkuje velik broj vlasnika svojih automobila, čak i onih višestruko skupljih. A testni primjerak stoji „recesijskih“ 9100 eura, jednako kao prije dvije godine. Potvrđuju nam to i Mladen Režek i Nenad Kušen, serviseri Autokuće Baotić: kada bi se servisiranje, održavanje i popravci Sandera obavljali u vlastitim servisima Dacije, a ne u sklopu postojećih Renaultovih, servisi bi brzo trebali staviti ključ u bravu. Na tim automobilima osim redovnih servisnih zahvata rijetko da se ima što dotjerati ili popravljati, kažu serviseri.
Tijekom 100.000 kilometara ovlašteni servis radi redovnog održavanja posjetili smo pet puta, držeći se propisanog intervala od 15.000 kilometara. Svaki puta mijenjali smo ulje, filtar ulja i filtar zraka (potonji samo ne na prvom servisu), a svakih 30.000 kilometara i svjećice. Kočnice su se pokazale iznimno izdržljivima. Iako podvrgnute češćim i jačim kočenjima nego što će ih morati koristiti prosječan vozač Sandera, prednje pločice mijenjane su tek nakon 60.000 kilometara. Diskovi su još uvijek u nevjerojatno dobrom stanju, s minimalnim istrošenjima.
Cijena redovnog servisa iznosi prosječno oko 1000 kuna zajedno s materijalom, a na veći trošak treba se pripremiti tek na 90.000 kilometara, kada je propisan veliki servis. Zamjena zupčastog remena sa zatezačem, pumpe vode i niza ostalog potrošnog materijala diže cijenu zahvata na 5750 kuna. Nakon toga nema više značajnijeg troška daljnjih 90.000 kilometara… Izdržljiv i robustan pogonski sklop, s blago povišenom podnicom pokazao se idealnim za naše loše održavane prometnice. Pregledom masivnog ovjesa nisu otkrivene niti najmanje deformacije, što pokazuje konstrukcijsku usmjerenu na izdržljivost i otpornost na udare u rupe i rubnjake pločnika, izbočene tračnice i ležeće policajce, bez imalo posljedica. Niti jedna manžeta nije nagrižena ili oštećena, niti je narušena geometrija ovjesa, a u jednako pohvalnom stanju zatekli smo još uvijek originalan ispušni sustav.
Izdržat će još najmanje 50.000 kilometara, što djelomice treba zahvaliti i čestim vožnjama otvorenim cestama. Opružje je tek lagano smekšalo zbog čega je Sandero postao nijansu udobniji, ali bez značajnijeg odraza na ležanje. Iz istog razloga u odličnom stanju i tek na pola svoga vijeka je i još uvijek prva spojka. U gotovo besprijekronom stanju je i mjenjač, s minimalnim naznakama istrošenosti, debelo unutar dopuštenih tolerancija, samo na zupčanicima hoda unatrag. Budući da taj stupanj nije sinkroniziran pri šaltanju je potrebno potpuno stati, za što nestrpljivi dio vozača nije imao dovoljno strpljenja.
Lijepo iznenađenje je i motor. Zdrav je kao dren, zašto je također zaslužna česta i brza vožnja autocestama, ali i redovna zamjena kvalitetnog ulja Elf Competition i filtra. Potrošnja ulja je zanemariva te između propisanih intervala ulje niti jednom nije trebalo dotočiti. Renaultov benzinski motor od 1390 ccm i 75 KS vuče porijeklo još iz modela 5, 9 i 11, s početka osamdesetih godina, a tolike godine ugradnje u brojne Renaultove modele niže i kompaktne klase odavno su izbrisale sve moguće dječje bolesti. Prednost su i jednostavna konstrukcija s dva ventila po cilindru te kvalitetni, trajni materijali komponenti, izdanak stare škole auto industrije iz vremena kada se težilo da sve što dulje traje…
Mjerenja na kraju testa pokazuju bolje rezultate nego na početku, a i potrošnja je pala za oko pola litre (8,3 litre). Vozači koji voze suzdržano i oprezno, kakva je većina vlasnika Sandera, mogu računati s prosjekom oko 7 litara. Motor se zapravo tek pošteno razradio i uz pravilno održavanje, mehanika će bez problema odraditi i sljedećih 100.000 kilometara.
Jasno, nije sve prošlo bez ožiljaka. Karoserija je na par mjesta obilježena lakšim udarima vratiju susjednih vozila, a unutrašnjost odaje torturu istrošenošću upravljača, mjenjača i gumenih obloga papučica, ogrebotinama na plastici, izlizanošću podnih obloga (koje se teško čiste) i lagano klimavim vozačkim sjedalom. No, sjedala nisu izgubila na formi, a nema niti cvrčanja sirove, ali postojane i čvrste plastike. Nije otkazala niti jedna komanda, niti jedan instrument, niti jedna kazaljka. Vrlo otporan je i lak karoserije. Začudo, sprijeda gotovo da i nema tragova kamenčića, a nigdje nismo zamijetili niti tračak hrđe.
KOLJENASTO VRATILO Radilica, s pet temeljnih i četiri leteća ležaja, također je bez najmanjih tragova oštećenja. Besprijekorno stanje pokazuje i da motor nijednom nije ostao bez ulja, odnosno podmazivanja.
TEMELJNI I LETEĆI LEŽAJEVI Na temeljnim i letećim ležajevima vidljivi su tek manji tragovi trošenja te bi u normalnoj eksploataciji izdržali još najmanje 100.000 km. Nakon rastavljanja motora po servisnom propisu izmijenit će se svi ležajevi, iako to, obzirom na stanje, nije bilo nužno.
KLIPOVI I PRSTENOVI Nakon što su uklonjene vrlo male naslage gareži, klipovi su pokazali besprijekorno stanje. Isto vrijedi za klipne prstenove - dva kompresijska i strugač ulja (trodijelni). Nije bilo potreba za izmjenom prstenova. Sve je za pet, a vidljiva zacrnjenost potječe od sagorijevanja goriva.
SAMO OSAM VENTILATehnologija s osam ventila povećava pouzdanost i smanjuje opterećenje zupčastog remena. Nakon čišćenja naslaga na ispušnim ventilima i gareži na usisnim, oni su pokazali besprijekorno stanje te su ponovno ugrađeni u motor. Tragova oštećenja nema ni na sjedištima ventila.
MEHANIZAM RIKVERCA Hod unatrag nije sinkroniziran te je zbog nepažnje testnih vozača došlo do malog oštećenja bokova zubaca. Istrošenje je unutar granica tvorničke tolerancije i daleko od stanja u kojem može utjecati na funkcionalnost mjenjačkog mehanizma.
DISKOVI I DISK PLOČICE Premda su testni vozači često agresivno kočili, nema vidljivih oštećenja i brazdi na diskovima i vjerojatno ih neće trebati mijenjati cijelog vijeka auta. Disk pločice su izmijenjene na 60.000 km, iako se kočne obloge nisu potpuno istrošile.
TRAJAN ISPUŠNI SUSTAV Bez oštećenja je maraton test izdržao cijeli ispušni sustav: cijevi, kućište katalizatora te prednji i stražnji lonci, što je rijetkost i kod višestruko skupljih auta. Provjerena je i ispravnost katalizatora i lambda sonde te je sve bilo potpuno ispravno.
DACIA JE POTVRDILA IZDRŽLJIVOST
I Sandra Reichel, voditeljica marke Dacia za Hrvatsku nije krila zadovoljstvo pohvalnim stanjem Sandera nakon toliko kilometara: drago mi je vidjeti da je struka ozbiljno testirala najprodavaniji model Dacie, a još draže da se Sandero potvrdio kao jednostavan, a pouzdan i robustan obiteljski auto.
06.10.2008.
Prijeđeno 725 km
ZAVRŠETAK TESTA
06.08.2010.
Prijeđeno 100.905 km
MARATON TEST U BROJKAMA
Trajanje testa: 22 mjeseca
Prijeđeno km: 100.180 km
Prosječno mjesečno km: 4554 km
Potrošeno benzina: 11.785 litara
Prosječna potrošnja: 8,5 l/100 km
Servisni intervali: 15.000 km
Redovnih servisa: 6
REDOVNI TROŠKOVI
Benzin: 98.050 kn
Servisi: 12.085 kn
Gume (zimske i ljetne): 4250 kn
Tekućina za stakla: 200 kn
Obvezno osiguranje: 1700 kn
Kasko osiguranje: 1535 kn
Registracija: 985 kn
Godišnji porez: 300 kn
Trošak po kilometru: 1,19 kn
IZVANREDNI TROŠKOVI
Slomljen naslon za ruke: 830 kn
Puknuta ukrasna plastika branika: 1825 kn
KRONOLOGIJA
725 km
6. listopada 2008. Preuzimamo ključeve plavog Sandera, vrijednog 9100 eura, u prostorijama zastupnika Renault Nissan Hrvatska
16.586 km
Na prvom redovnom servisu zamijenjeni ulje i filtar ulja te pregledan čitav auto. Dijagnoza: zdrav kao dren, trošak svega 660 kune. Točimo ulje Elf Competition, po cijeni od 62 kn+PDV
19.880 km
Lako lomljiva i slabo pričvršćena ukrasna plastika u podnožju branika pukla je već pri prvim dodirima s otvrdnutim snijegom i velikim zimskim hladnoćama
32.146 km
Na drugom servisu zamijenili smo i ulje, filtar ulja, svjećice, filtar zraka i sve tri metlice brisača te pročistili prljavštinu s prednjih i stražnjih kočnica. Račun nije bio visok: 1520 kuna
42.920 km
Pregorjela pozadinska žaruljica noćnog osvijetljenja ventilacijskog sustava. Zamjena obavljena u ovlaštenom servisu, bez ikakvog troška za nas, pokrivenog jamstvom
45.879 km
Treći servis mehaničari su odradili kao i prvi, uz dodatak zamjene filtra zraka. I ovdje smo se obradovali zdravlju auta, ali i cijeni od povoljnih 850 kuna
58.780 km
Nosiva plastika središnjeg naslona za ruku (ionako nepraktičnog) pukla je pod velikom naslonjenom težinom nesmotrenog suputnika prilične kilaže. Novi smo platili 830 kuna
60.709 km
Razloga za glavobolju i dalje nema. Ponovno mijenjamo sve uobičajene dijelove, uključujući i svjećice, ali ovaj puta i prednje disk pločice te sve brisače. Pročišćene su i stražnje kočnice. Trošak: 2455 kuna
76.235 km
Pretposljedni servis bio je navlas isti kao na 45.000 km. Isti zahvati, ista cijena. Cijena radnog sata u ovlaštenom Renaultovom servisu umjerenih je 200 kuna+PDV
90.000 km
Posljednji servis stajao je najviše (5750 kuna), ali stoga što su uz sve običajene zahvate obavljeni i veliki i ključni: zamjena zupčastog remena sa zatezačem, klizač, pumpa vode, klinasti remen, svjećice…
100.905 km
6. kolovoza 2010. - kraj maraton testa. Rastajemo se sa Sanderom i odvozimo ga u ovlašteni servis Autokuće Baotić, na rastavljanje i temeljiti sistematski pregled…
KILOMETRAŽA 1000 km 100.000 km
Brzina: 159 163
Ubrzanje:
0-60 km/h 5,8 5,4
0-80 km/h 8,9 8,2
0-100 km/h 13,5 13,2
0-120 km/h 19,9 19,2
Elastičnost:
60-100 km/h (IV) 18,9 18,3
80-120 km/h (V) 23,4 22,6
100-120 km/h (V) 30,8 29,1
Kočenje (m)
100-0 km/h (hladno) 39,2 40,1
100-0 km/h (toplo) 40,1 41,2
Potrošnja, lagano (l/100 km)
Grad 9,4 9,0
Otvoreno 6,4 6,0
Auto cesta 8,8 8,3
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....