Sigurno se pitate odakle jedan Yugo na stranicama rubrike Legende gdje predstavljamo kultne automobile osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća, poput Lancije Delte HF Integrale, BMW-a M3e90 ili Fiata Uno Turbo I.E., pronađene u rukama domaćih vlasnika... No, kao prvo, sigurni smo da i taj dobro nam znani automobil u kabriolet izdanju s početka devedesetih svakako zaslužuje pažnju. Jer prvi potpuno samostalni auto kragujevačke Zastave je, ako se vratimo 36 godina unatrag, kad je krenula njegova prodaja i kad je svijet na području bivše nam zajedničke države izgledao bitno drugačije, mnogim vozačima s ovih prostora, premda nekvalitetan, spor i neudoban, osiguravao mobilnost za nevelike pare.
Foto: Ivan Lacković
U njemu se vozilo po principu s čim imaš s tim klimaš, ali je barem novo. Pa je od 1980. do 2008. godine Yugo proizveden u sveukupno 794.428 primjeraka i premda je bio kilometrima daleko od pojma pouzdanog i kvalitetnog automobila ipak stekao kultni status među brojnim vozačima s ovih prostora. I ne samo na njima, već i puno šire, zahvaljujući činjenici da se Yugo prodavao od Grčke i Velike Britanije pa sve do Sjedinjenih Američkih Država. Upravo su ti Ameri, koji su kupili 141.511 Yugo (od sveukupno 256.691 izvezenih), najzaslužniji da se se Yugo proslavio u cijelom svijetu. Ali ne po dobrom... Jer nesretni je Yugo na američkom tržištu prošao put od izvoznog čuda do potpunog kraha i sramote. Premda najavljivan kao jugoslavenski, pa i američki posao stoljeća, jer je u Americi sredinom osamdesetih s cijenom od 3990 dolara bio je najjeftiniji novi auto koji se tamo mogao kupiti.
Najzaslužniji za uvoz Yuga u Ameriku bio je poduzetnik Malcolm Bricklin, koji je prije dovođenja Yuga već šezdesetih u SAD doveo i Subaru, a zahvaljujući njemu tamo su uspjeh ostvarili i kultni Fiati poput X-19 ili Spidera pod značkom Bertonea. U iznimno agresivnoj marketinškoj kampanji Bricklin je automobil prikazao kao neviđeno čudo, pravu senzaciji od automobila dostupnu za male novce, pa su ga Amerikanci krenuli čak naručivali i na neviđeno (samo je prvog dana prodano 1050 primjeraka!). No Ameri su ubrzo počeli pričati da nikad prije nisu vidjeli tako loše sastavljen automobil i s toliko zastarjelom tehnologijom, pa se Yugo na kraju američke epizode više nije čak ni prodavao, već prema legendi, poklanjao uz kupnju Cadillacovih modela. Brzo je postao i dijelom popularne kulture - od njega su studenti izrađivali skulpture, nastupio je u brojnim filmovima, postao je predmetom brojnih viceva, vječni gost na raznim listama najgorih auta na svijetu, a o njemu su se pisale i knjige poput Uspon i pad najgoreg auta na svijetu američkog povjesničara Jasona Vuica.
S ove je strane svijeta taj američki Yugo bio je san snova svakog vozača običnog Yuga 45, 55 ili 60. Legenda kaže da su bili bitno bolje izrađeni od domaćih, a posebice je bio na glasu model Yugo GVX sa 1,3-litrenim motorom od 65 KS, koji je performansama bio jako daleko od tadašnjih kultnih jurilica poput Suzukija Swifta 1.3 GTi, ali je ipak predstavljao svojevrsnu ulaznicu u svijet sportske vožnje i lokalnih utrka. Ipak, najzanimljivija je priča o kabriolet izvedbi Yuga, koju je pokrenuo entuzijazam dvojice Amerikanaca: Tonyja Ciminere, direktora tvrtke Yugo America i Petera Muscata, znanog i pod nadimkom Mr. Convertible, dizajnera i vlasnika tvrtke Jubbu, koji su uz Tomu Savića i ljude iz Zastave okupljene oko njega, najzaslužniji za prvi prototip Yuga bez krova, zamišljen i izrađen u Detroitu. I za današnje pojmove taj je kabriolet imao vrlo napredni elektro-hidraulični sustav spuštanja platnenog krova, moderna rješenja ojačanje karoserije i zaštite putnika prilikom prevrtanja (bez središnjeg zaštitnog luka, kao i prvi Golfa Cabrio). Od prvih sto primjeraka isporučenih iz Kragujevca na američko tržište 25 ih je odmah razbijeno na crash testovima, a potom je ostalih 75 pušteno na tržište, i to su uz još 400 primjeraka za Europu svi ikad izrađeni Yugo kabrioleti (na talijanskom tržištu zvani su Innocenti Cabrio).
Jedan od tih spomenutih američkih 75 kabrioleta otkrili smo, eto, i u Požegi, u vlasništvu Siniše Bosanca, možda i najvećeg fana Yuga Cabrija na ovim meridijanima, koji je dugo vremena istraživao sve detalje vezane uz kabriolet izvedbe. Njegov je žuti, kako kaže, jedini Yugo Cabrio America u Hrvatskoj, a tvrdi da zna i za sve ostale primjerke kod nas, odnosno da u Požegi postoji jedan rađen za njemačko tržište te da su po jedan Innocenti Cabrio u Zagrebu i u Slavonskom brodu.
Svoj je primjerak kupio od vlasnika iz Slatine, prije osam godina, kad je imao 150.000 kilometara, za 4000 eura, a koliko sad vrijedi ne zna ni sam. No, kaže kad koji primjerak iskoči na eBayu u Americi nikad nije jeftiniji od 7000 dolara, pa i u jako lošem stanju. Svakako ne u sjajnom kakav je njegov. On će u svoj i dalje ulagati novac i čuvati ga, a otkrio nam je i da je upravo kupio novi originalni krov Jubbu s hidraulikom i elektrikom, sva nova stakla Guardian i zalihu svih rezervnih dijelova koji bi mu mogli zatrebati. Svaka čast, to je pravi fan koji na viceve i šale o Yugu tek odmahuje rukom i čeka prve zrake sunca kao bi spustio krov i provozao se u svom jedinstvenom automobilu, pravom reliktu prošlih vremena... Dakle, pravoj auto legendi, ipak dostojnoj i ove rubrike...
Ukratko Poznato lice 25 godina starog auta, ali nesvakidašnji ostatak karoserije: Yugo Cabrio iznimno je rijetka izvedba, projektirana u Detroitu i proizvedena u Kragujevcu u samo 500 primjeraka. Sjajne alu-felge Koralke i izvučeni branici ukrasne plastike upućuju na američku izvedbu koju pogoni četverocilindarski 1,3-litreni EFI benzinac od 65 KS s ubrizgavanjem goriva Bosch Motronic Vrlo napredan i opremljen: s pravom kabriolet karoserijom bez središnjeg zaštitnog luka, u svoje vrijeme jedinom u njegovoj klasi, mogao je prevesti četiri odrasle osobe, a ima maglenke, tonirana stakla i retrovizore. Danas atraktivniji nego ikad prije: Sinišin Yugo Cabrio je uvijek atrakcija, gdje god da se parkira ljudi se okupljaju oko njega i fotografiraju, a ponekad ga posudi i za vjenčanja Kad se spusti pokretni platneni krov s termičkim staklom pomoću hidrauličnih cilindara koji se nalaze u stražnjim bočnim stranicama kojima upravlja elektromotor otvara se pogled na svima poznat interijer. Karakteristične presvlake sjedala Yuga Cabrija su originalne kao i sve ostalo, a Siniša će kupiti i originalnu klimu, koju njegov Yugo nema, a možda i automatski mjenjač koji je bio opcija Izvedba vrata prtljažnika još je jedan praktičan detalj projektanta Petera Muscata, koja i uz sklopljeni krov osigurava solidan volumen prtljažnika
Yugo 1.3 EFI Cabrio America (1991.) TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 4 cil. Obujam 1292 ccm Snaga 48 kW/65 KS pri 5500/min Moment 96 Nm pri 3800/min Mjenjač ručni, 5 stupnjeva Dimenzije 354 x 154 x 139 cm Gume 155/70 R13 Pogon na prednje kotače Masa 885 kg Brzina 155 km/h 0 do 100 km/h 12,1 sekundu Potrošnja 8,5 litara Cijena novog (1991. u Njemačkoj) 18.960 DEM |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....