džentlmenski dogovori

Uz njemački o ograničenju brzine na 250 km/h, postojao je i japanski sporazum o ograničenju snage na 280KS

Prije 35 godina došlo je do sporazuma japanskih proizvođača kojim je snaga novih sportskih automobila ograničena na 280 KS

Toyota Supra IV

 Toyota

Dobro je poznat sporazum Mercedesa, Audija i BMW-a o ograničenju najveće brzine za prestižne modele na 250 km/h, no jeste li znali za japanski, također iz 1980-ih, o ograničenju snag top modela na 280 KS?

Dogovor je sklopljen zbog dramatičnih brojki stradalih u prometu. Naime, te je godine (1989.) u Japanu broj smrtnih slučajeva u prometu premašio brojku od deset tisuća.

image

1999. Nissan Skyline GT-R V-Spec II

Bring-A-Trailer

Ograničenje brzine postavljeno je na 100 km/h, a Japansko udruženje proizvođača automobila (JAMA) ograničilo je maksimalnu brzinu novih automobila na 180 km/h. No, osim toga, složili su se da nijedan model za nacionalno tržište snagom pogona ne prelazi 280 KS.

Usporedno, baš u to doba u Japanu, lagani sportski automobili nicali su kao gljive poslije kiše, upravo tih je godina zabilježen velik procvat japanske autoindustrije, poglavito njihovih sportskih izvedenica mnogih marki.

image

Honda NSX

Honda

Sjećate se i sami nekih bezvremenskih modela, ako ste kao dijete igrali Gran Turismo na PlayStationu. Toyota Supra, Honda NSX i Mitsubishi GTO sportaši su čija će vam imena zauvijek odzvanjati u ušima. I svi su, vidi čuda, prema deklaracijama u tehničkim podacima imali točno 280 KS.

O cijeloj priči pisao je portal Carthrottle, oni su se u članku zapitali je li dogovor od svih strana zbilja ispoštovan. Strogo pravno gledajući nije morao biti, pa je lako moguće da si je neki od proizvođača dopustio da njihov ‘sportaš‘ prelazi tu brojku.

image

Mazda RX-7

Mazda

U teoriji, nijedno novo vozilo ne bi smjelo nadmašiti tu snagu, čak ni sjajni modeli kao što su Nissan Skyline GT-R, Honda NSX, Mazda RX-7, Toyota Supra, Mitsubishi Lancer EVO i Subaru Impreza. Stvarnost je, međutim, bila sasvim drugačija.

Bila je javna tajna da je većina motora konstruirana da razvijaju snagu mnogo veću od službene brojke i kada bi ih sve redom stavili na valjke, tek bi tada vidjeli pravu stvarnost. Prema nekim izvorima, Nissan Skyline GTR zapravo je imao 300 KS u R32 izvedbi, a u R34 verziji čak i više od 350 KS. Navodno je i Supra RZ A80 (s turbobenzincem) razvijala 300 KS, a isto vrijedi i za Hondu NSX te većinu gore navedenih modela.

image

Toyota Supra IV

Jedan od najočitijih slučajeva bio je Mitsubishi GTO. U Japanu je službeno imao 280 KS i 417 Nm okretnog momenta u twin turbo verziji.

Međutim, u SAD-u isti je model, bez mehaničkih izmjena, prodavan kao 3000GT i službeno je producirao 320 KS uz isti okretni moment. Sporazum je ostao na snazi tijekom 90-ih, no početkom 2000-ih europski i američki brendovi počeli su lansirati mnogo snažnije modele kojima ovi japanski nisu mogli konkurirati.

image

Mitsubishi 3000 GT

Mitsubishi

Svi su proizvođači dakako bili svjesni da pakt nema smisla i da će, čim ga jedan prekrši na papiru, prekršiti i drugi. A taj trenutak došao je 2004. godine, kada je Honda lansirala Legend opremljen 3,5-litrenim V6 motorom s 296 KS. Nakon toga su lansirani novi Mitsubishi Evo IX s 284 KS, Lexus RX400h slične snage ili Nissan GT-R R35 s 473 KS.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. listopad 2024 12:16