Živimo u vrijeme kad se turbo punjač kod modernih pogonskih strojeva koristi kao doprinos manjoj potrošnji, manjim emisijama CO2 i jedan je od glavnih elemenata tzv. downsizinga. Pritom su motori obujmom i brojem cilindara danas sve manji: V12 motore su zamijenili V8 strojevi s turbinom, V8 motore su zamijenili 6-cilindraši s turbinom, četverocilindraše minijaturni 3-cilindraši s turbinom pa ispada da "turbo puhanje" sudjeluje u manje rastrošnoj i više "eko vožnji". Tako je barem kod modernih benzinaca (čast izuzecima), dok kod dizelaša više ni nema stroja koji nije potpomognut turbom...
Međutim, pamtimo i vremena kada je riječ "Turbo" označavala snagu, sport, moć pa i slavu (ako se referiramo na notornu grupe B svjetskog prvenstva u reliju). Dobar povod da se prisjetimo povijesnih cestovnih automobila koje je oznaka "Turbo" preplaćivala za lijevi trak autoceste i osiguravala poštovanje svih ostalih sudionika u prometu. Zanimljivo takvih je modela bilo u svim klasama, od hot-hatcheva, coupea do obiteljskih limuzina...
Ovo je top 15 turbo sportaša koji su se nama koji smo odrastali u 80-tim u zlatnoj eri turbo modela u kolektivnoj memoriji zacementirali kao automobili snova i predmeti obožavanja... Ako smo kojeg zaboravili slobodno ga spomenite u komentaru...
BMW 2002 Turbo
Povijesni model, možda i najbitniji za cijelu priču o mitskim turbo modelima. BMW 2002 Turbo, naime, prvi je europski turbo benzinski model koji se pojavio 1973. godine i udario temelj današnjem M motorsportu koji je do danas postao već brend za sebe. Oružje ispod poklopca: 2,0-litreni benzinac s KKK turbom isporučivao je 170 KS na stražnju osovinu gdje su se pak nalazile za današnje pojmove uske gume širine 185 cm. Visoka snaga i masa od tek tonu 2002 Turbo pretvorili su u bolid koji je vozio do 209 km/h i do 100 km/h sprintao za 7,3 sekunde. No osim što je riječ o kultnom turbaku, nije bio bez mane, do danas je ostala legendarna i golema turbo rupa, kao i natpis Turbo na prednjem spojleru ispisani naopako kako bi vozač u automobilu ispred, u retrovizoru jasno vidio kako je iza njega 2002 TURBO i kako je vrijeme za sklanjanje...
Renault 5 Turbo 2
Jedan od najvećih klasika koji se odmah vezuje uz turbo i reli. Stvoren 1980. godine za homologaciju bolida grupe B svjetskog prvenstva u reliju, u Turbo 2 varijanti bio je jedan od najstrašnijih modela Renaulta ikad! Iza prednjih sjedala središnje smješten motor obujma 1,4-litre zahvaljujući turbo puhanju postizao je 160 KS te 200 km/h najveće brzine i sprint do stotke za 6.9 sekundi. Pogon je bio izveden na stražnje kotače, a snaga se prenosila putem 5-stupanjskog ručnog mjenjača.
Ferrari GTB Turbo
Danas se Ferrari vraća turbo pogonu, ali više zbog ekologije nego dodatne snage, no 1986. godine stigao je možda i najposebniji "Turbo Ferrari" ikad. Iz iskustva stečenih na razvoju turbo motora za bolide Formule 1 u osamdesetima, stvoren je dvolitreni V8 stroj (iz prkosa prema talijanskoj poroznoj politici s ogromnim davanjima na automobile s motorima preko dvije litre obujma) nadopunjen IHI turbinom koja je "puhala" na 1,05 bara. Rezultat: ukupno 254 KS ili 127 KS po litri obujma! Postizao je 253 km/h i start do 100 km/h za 6,3 sekunde.
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 i Turbo nerazdvojni su pojmovi. Prvi 911 Turbo pojavio se 1974., a boxer trolitraš uz pomoć turba je postizao 250 KS što je osiguravalo ubrzanje do 100 km/h za 5,5 sekundi i maksimalno 250 km/h. Bio je to također stroj s pogonom i turbo motorom straga koji je tražio savjesnog vozača i dobre reflekse.
Saab 900 Turbo
Švedska marka je na neki način sam sinonim za turbo motor, a tehnologiju su doveli do savršenstva. Prvi 900 Turbo se pojavio 1978. godine, njegov je 2.0 Turbo motor postizao 145 KS. Nije bitno više nego s dvolitrenim atmosfercem no Saab je na turbu izgradio i ime i imidž. Ostalo je povijest...
Citroën CX 25 GTI Turbo 2
Francuska super udobna obiteljska turbo raketa iz 80-ih Citroen CX 25 Turbo, vlasnicima je nudila mnogo: 2,5-litreni turbo motor od 168 KS zahvaljujući sjajnoj aerodinamici je vozio do 223 km/h, a 100 km/h je hvatao za 7.8 sekundi.
Fiat Uno Turbo i.e.
Legenda gradskih ulica 1980-ih na 845 kg mase iz 1,3-litraša s turbom isporučivala je 105 KS na prednju osovinu. Dovoljno za 200 km/h i 8,3 do 100 km/h iz stajanja. Ovaj je auto tražio hladnu glavu i brze reflekse...
Alfa Romeo 75 Turbo Evolution
Klasični 4-cilindraš obujma od 1,8-litara Alfa Romeo je 1987. godine opremio Garrett AirResearch T3 turbo punjačem za postizanje 156 KS. Izrađeno je samo 500 primjeraka cestovne verzije za FIA homologiranje bolida za natjecanje u touring prvenstvu. Posebnost: izgled nakrcan aerodinamičkim dodacima koji nigdje nisu mogli proći neprimijećeno.
Peugeot 505 Turbo Injection
Izbor se može činiti čudnim, naročito uz modele poput homologacijskog Peugeota 206 T16 ili 405 T16 no evo i razloga. Prestižna francuska limuzina sa stražnjim pogonom iz 1980-ih ispod prednjeg poklopca ima 2,2-litreni benzinac koji uz pomoć Garrettova turbopunjača postiže 160 KS. 200 km/h najveće brzine bila je brojka vrijedna pažnje no isporuka snage i turbo rupa bili su pomalo preizraženi, pa je automobili bio dosta zahtjevan za prosječnog vozača na mokrom asfaltu bez obzira na samoblokirajući diferencijal.
Renault 21 Turbo
Godine 1987. godine u vrijeme famozne turbo ere Renault je na tržište pustio limuzinski 21 Turbo od 175 KS. Do 100 km/h je vozio za 7,4 sekunde, a maksimalna je brzina iznosila 227 km/h. Karakteristike: do 2500 okretaja uglađena limuzina, a iznad uz fijuk Garrett T3 turbine postaje zvijer.
Audi 200 Turbo
Kada je predstavljen 1983. godine, Audi 200 s 5-cilindarskim 2,2-litrenim benzincem (2.144 ccm), oplemenjenim KCC turbo punjačem od 182 KS, bio je najbrži automobil s prednjim pogonom! Vozio je do maksimalnih 230 km/h, a do 100 km/h je ubrzavao za hitrih 8,1 sekundu. Tek nekoliko godina kasnije najbrži auto s prednjim pogonom postala je Lancia Thema 8.32. Ovo je jedan od prvih modela Audija koji je na neki način ušao u društvo limuzina BMW-a i Mercedesa.
Opel Calibra Turbo
Definitivno Opel za pamćenje! Kultni dvolitraš s dodanim turbom od 204 KS i vrhunska aerodinamika (Cx 0,26) gurali su najprodavaniji coupe 1990-ih (240.000 prodanih) do gotovo 250 km/h špice! Postojao je i s 4x4 pogonom, a mjenjač je uvijek bio 6-stupanjski ručni.
Volvo 480 Turbo
Na Salonu automobila u Ženevi 1986. godine Volvo je predstavio vrlo poseban model 480 koji je bio sjajno stilizirani kompakt s pop-up svjetlima i u najsnažnijoj verziji Turbo donekle i hot-hatch. Pokretao ga je 1,7-litreni turbo motor od 120 KS koji ga je tjerao do 200 km/h, a solidno je bilo i ubrzanje o 9 sekundi.
Ford Escort RS Turbo
Za bazu Forda Escorta RS Turbo poslužio je model XR3i. Inicijalni 1,6-litreni benzinac uz pomoć Garrett T3 punača postizao je 132 KS što je omogućavalo 200 km/h te ubrzanje za 8,3 sekundi do 100 km/h iz stajanja. Baš kao i nasljednik Escort RS Cosworth fantastično se vozio zahvaljujući odličnom podvozju i otvorio je vrata svim idućim turbo Fordovima...
Fiat Coupé 16V Turbo
Namjerno nismo stavili "Kraljicu" u ovaj izbor - Lanciju Deltu HF Turbo, ali njen također mitski motor ne propuštamo spomenuti. I to u Fiatu Coupé 16V Turbo koji s "turbo Deltom" dijeli mehaničku bazu. Pritom je baza karoserije Fiat Tipo s prednjim pogonom, a jedinstveni dizajn potpisuje Chris Bangle iz vremena dok je radio u studiju Pininfarina. Snažnih 195 KS u sportskom coupeu početkom 1990-ih osiguravali su moćne performanse: 7,5 sekundi do 100 km/h i 225 km/h špice. Kasnije je s redizajnom stigao turbo 5-cilindraš od 220 KS pa je Coupe postao najsnažniji Fiat ikad.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....