Povod ovoj temi je Porscheova najava ponovnog uvođenja 7-stupanjskog ručnog mjenjača u model 911. Taj je model prvi još 2012. nudio ručni mjenjač sa 7 stupnjeva, a godinu kasnije takva je opcija bila raspoloživa i u prethodnoj, sedmoj generaciji Chevrolet Corvette.
U međuvremenu su oba modela u potpunosti automatizirali prijenos snage, no sada ‘čistunci’ i entuzijasti mogu ponovo bez doplate u 911-icama Carrera S i 4S umjesto 8-stupanjskog automatiziranog PDK mjenjača s dvije spojke naručiti ručnu opciju s jednim stupnjem manje.
U čemu je onda prednost, osim u 35 kg manjoj masi? Premda u sportskom automobilu ni to nije zanemarivo, malo će koji vozač – ako itko uopće – moći ručno mijenjati stupnjeve brže ili pametnije nego Porscheov PDK i tako postići bolje performanse ili nižu potrošnju. Istina, ručni mjenjač vještijim će vozačima dati osjećaj veće kontrole i uključenosti, no sedam stupnjeva koje treba ručno birati predstavlja zapravo popriličnu mentalnu komplikaciju.
Stupnjevi tada više nisu poredani u tri reda, kao kod 6-stupanjskih mjenjača, s dodatnom stazom za hod unazad, već postoji još jedna staza s desne strane, zajedno s blokadom koja onemogućava da ubacite u sedmi stupanj, ako prije toga niste izabrali peti ili šesti. Pritom prebacivanje naniže nije ograničeno.
S druge strane, stoji i činjenica da je uz veći broj stupnjeva prijenosa moguće postići veći ukupni raspon prijenosnih omjera, a finije stupnjevanje omogućava i da se iz motora izvuče najbolje, jer pri datom režimu vožnje može biti bliže optimalnom broju okretaja. U toj činjenici leži i razlog zašto sada već postoje 7-, 8-, 9-, pa čak i 10-stupanjski automatski ili automatizirani mjenjači.
Pojašnjenje suštinske razlike između njih potražite u okviriću desno, no za vozača je svakako najbitnije da tako veliki broj stupnjeva ne mora birati sam kroz višestruke H-kulise, što može biti zbunjujuće, već da je prebacivanje bilo automatizirano, bilo sekvencijalno uz pomoć polugica na upravljaču, s jasnom naznakom na instrumentnoj ploči koji je stupanj uključen.
Iako vjerujemo da je Porsche temeljito istražio apetite tržišta i da među zaljubljenicima u legendarni 911 postoji dovoljan broj onih koji će odabrati ručni mjenjač, vrlo vjerojatno bi i oni sami radije birali šest, umjesto sedam stupnjeva.
No, tada bi potrošnja bila nešto viša, jednako kao i deklarirana prosječna emisija CO2 za nekoliko g/km, što pak za sobom povlači poprilične penale, koje čak ni premium proizvođači ne mogu više lako progutati. Konačno, sve nas zaljubljenike u automobile trebala bi veseliti činjenica da danas kada više ne govorimo samo o automatskom mijenjanu stupnjeva, već sve više i o potpuno autonomnoj vožnji, još postoje vozači koji sami žele kontrolu nad svim aspektima vožnje – i uživaju u tome.
Izum tvrtke ZF Friedrichshafen AG omogućio je da se bilo koji raspored parova zupčanika pretvori u lako razumljivu H-shemu ručnog mjenjača i blokira neželjene pomake
Sve pod kontrolom vozača; kada sami ručno birate stupnjeve, to vam daje osjećaj bolje povezanosti s automobilom. Rev-matching sustav koji prilagođava broj okretaja motora pri prebacivanju te pomaže da izmjene teku glatko
Porsche je 7-stupanjski ručni mjenjač razvio u suradnji sa specijalistom za prijenosnike, njemačkom tvrtkom ZF, a temelji se na automatiziranom PDK mjenjaču s dvije spojke
Tipovi mjenjača
Automatski ili automatizirani
Korisniku je možda nebitno, sve dok ne mora sam birati stupnjeve, no postoji suštinska mehanička razlika između te dvije vrste mjenjača. Pravi automatik umjesto tarne spojke ima hidrodinamički pretvarač okretnog momenta i niz planetarnih prijenosnika, dok je automatizirani mjenjač po svom ustroju nalik ručnom, samo što postoji sustav koji umjesto vozača upravlja spojkom i mijenja stupnjeve.
Varijator ima bes-konačno stupnjeva
Prijenosnik s kontinuirano promjenjivim prijenosnim omjerom, odnosno varijator ili CVT, u teoriji je idealni prijenosnik, jer baš za svaku situaciju može namjestiti optimalni prijenosni omjer. Ipak, kod vozača nije omiljen. Glavni razlog: nelinearnost porasta broja okretaja motora s ubrzavanjem i osjećaj nepovezanosti s automobilom.
Mjenjači i električni pogon
Znači li potpuna elektrifikacija pogona kraj za mjenjače? Možda, jer elektromotor ima praktički idealnu karakteristiku okretnog momenta. No, sve dok su motori s unutarnjim izgaranjem dio pogonskog sklopa – a tako će po svoj prilici biti još duži niz godina – bit će potrebna i neka mogućnost promjene prijenosnih omjera.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....