'KRALJ BEZ KRUNE'

STIRLING MOSS Gospodin koji nije volio ravne dionice u povijest je ušao kao vozač s najviše osvojenih utrka, ali bez ijednog naslova svjetskog prvaka

Od debija u Švicarskoj 1951. do nesreće u Goodwoodu 1962. kojom je okončao karijeru Moss je bio među glavnim junacima Formule 1, U povijesti je ušao kao vozač koji je osvojio najviše utrka (16), no bez osvojenog naslova svjetskog prvaka što mu je donijelo nadimak “kralj bez krune”
 Profimedia, Getti Images

Uskrs 2020. ostat će upamćen po globalnoj pandemijskoj drami, ali i kao dan kada je preminuo Stirling Moss.

Velikan automobilizma umro je u 91. godini u svom londonskom domu, a s njim je otišao jedan važan i veliki dio povijesti britanskog i svjetskog motorsporta.

Jean Behra, Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Maserati 250F Mercedes W196, Grand Prix of Great Britain, Aintree, 16 July 1955. (Photo by Bernard Cahier/Getty Images)
Getty Images

Moss je bio izniman vozač, ali i čovjeka kojeg su svi voljeli zbog svog nenadmašnog stila, pristupačnosti i jedinstvene elegancije u svijetu utrka.

Rođen u engleskoj prijestolnici 17. rujna 1929., ostvario je zavidnu vozačku karijeru. U deset godina natjecanja u Formuli 1 ostvario je 16 pobjeda i osvojio isto toliko prvih startnih pozicija.

Stirling Moss, John Fitch, RAC Tourist Trophy, Dundrod, Northern Ireland, September 17, 1955. (Photo by Bernard Cahier/Getty Images)
Getty Images

No, nikad nije uspio dosegnuti ono najprestižnije, titulu svjetskog prvaka Formule 1. Čak četiri puta i to četiri godine za redom (1955., 1956., 1957. i 1958.), završavao je sezonu na drugom mjestu. Sudbina, loša sreća, neobične okolnosti udaljile su ga od vječnih lovorika, ponekad tek za bod ili dva.

Stirling Moss, Maserati 250F, Grand Prix of Monaco, Monaco, May 13, 1956. (Photo by Bernard Cahier/Getty Images)
Getty Images

Gorka i podrugljiva statistika koja mu je donijela nadimke poput “vječni drugi” ili “kralj bez krune”. Ostao je uvijek na korak pred drugim velikim prvacima, poput Fangia s kojim je djelo mjesto u momčadi Mercedesa, ili Hawthorna, Brabhama, Phila Hilla.

4th May 1955:  A victorious Stirling Moss is welcomed home by his mother.  (Photo by Walter Bellamy/Express/Getty Images)
Getty Images

Vozača koji su ga nadmašili, ali i cijenili jer bez obzira na bolid u kojem je sjedio uvijek je bio konkurentan. Uvijek je bio brz bez obzira da li je vozio Srebrne strijele ili Vanwalla, da li je ruke dobio Maserati ili Lotus.

Bio je prvi koji je uspio pobjeđivati s malenim bolidom Cooper-Climax čija je koncepcija sa stražnje postavljenim motorom unijela revoluciju u svijet Grand Prix utrka. Ostat će zapamćen i kao jedan od trojice vozača u povijesti koji je u Formuli 1 pobjeđivao u bolidima s motorom sprijeda, a potom i s onim straga.

British racing driver Stirling Moss waves for the cameras after winning the Italian Mille Miglia Race, setting a new record.   (Photo by Keystone/Getty Images)
Getty Images

Iako nije uspio doći do titule prvaka u F1, njegov golemi vozački talent nebrojeno je puta izbio na vidjelo.

Posebne epizoda bila je utrka Mille Miglia iz 1955. kada je u Mercedesu 300 SLR sa suvozačem, engleskim novinarom Denisom Jenkinsonom 1597 km prešao za 10 sati, 7 minuta i 48 sekundi vozeći prosječnom brzinom od 159 km/h. Posljednju dionicu do Rima s dugačkim pravcima, ali običnim cestama prošao je s prosječnih 264 km/h.

20th April 1962:  The wreckage of the experimental Lotus-Climax V8 driven by British racing driver Stirling Moss, after a serious crash at Goodwood. Moss survived the crash, but subsequently retired from from top-class professional racing.  (Photo by Victor Blackman/Express/Getty Images)
Getty Images

Rekord koji je ostao neoboren do današnjih dana i jedan od rezultata koji ga je učinio legendom.

Moss je bio veliki patriota i nastojao je voziti za britanske momčadi, no, bio je i pragmatičan i nikada nije odbijao dobre angažmane. Nanizao je 10 nastupa na Le Mansu na kojem je 1956. pobijedio u klasi vozeći za Aston Martin.

File photo dated 01-11-2006 of Sir Stirling Moss pictured in Regents Park with a 1959 Jaguar D-type Le Mans valued at £2,000,000 which is to be auctioned by Coys of Kensington, London., Image: 513684961, License: Rights-managed, Restrictions: FILE PHOTO, Model Release: no, Credit line: Cathal McNaughton / PA Images / Profimedia
Cathal McNaughton / PA Images / Profimedia

Utrkivao se na 12 sati Sebringa i Reimsa, pa čak i tri puta vozio reli Monte Carla na kojem je 1952. bio drugi. Dovoljno je reći da je pobijedio na 212 utrka od 529 na kojima je nastupio što mu je osiguralo i mjesto u kući slavnih u kojoj je predstavljen kao najveći vozač koji nikada nije osvojio Svjetsko prvenstvo.

Karijeru koja je bila daleko od svog vrhunca zaustavila je 23. travnja 1962. nesreća u Goodwoodu.

London, UNITED KINGDOM  - *Stock Images* British motor racing legend Sir Stirling Moss has died at the age of 90 following a long illness.

BACKGRID UK 12 APRIL 2020, Image: 513726105, License: Rights-managed, Restrictions: 18-07-2014, Model Release: no, Credit line: Matt Keeble / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia
Matt Keeble / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Na utrci koja nije bila u kalendaru F1 teško je stradao za upravljačem Lotusa. Mjesec dana bio je u komi, a nakon što se probudio još šest mjeseci lijeva strana tijela bila mu je djelomično oduzeta. Nakon što se oporavio testiranja s Lotusom uvjerila su ga da nije onaj pravi, da nema lucidnost i koncentraciju za utrkivanje.

Sebastian Vettel during an interview with the racing legend Stirling Moss, Ennstal Classic 2010 Vintage Car Rally, Groebming, Styria, Austria, Europe, Image: 146474546, License: Rights-managed, Restrictions: MR_No, PR_No, Model Release: no, Credit line: imagebroker/Jörn Friederich / imageBROKER / Profimedia
imagebroker/Jörn Friederich / imageBROKER / Profimedia

Ostao je vezan za utrke i automobile te je godinama bio ambasador Mercedesa čije je modele strastveno skupljao. Za svoje sportske uspjehe Kraljica ga je proglasila vitezom, a FIA nagradila zlatnom medaljom.

Ukratko

Nakon naprasnog prekida F1 karijere, Moss je radio kao komentator i povremeno nastupao na utrkama, a kacigu je definitivno objesio o klin u 81. nakon nastupa na Le Mansu

Najveću slavu stekao je u Italiji 1955. kada je s Mercedesom 300 SLR osvojio Mille Miglia srušivši za 32 minute dotadašnji rekord koji je držao Fangio

Na ulicama Monte Carla Moss je tri puta pobjeđivao. Posebno impresivna bila je posljednja 1961. u Lotusu koji je imao 156 konja manje u odnosu na favorizirane Ferrarije

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 19:24