Putovanje kroz vrijeme zasad još nije moguće, ali u snovima sve je dozvoljeno. Za podgrijavanje mašte najbolje je sjesti za upravljač jednog od najpoznatijih filmskih auta, DeLoreana DMC-12 iz filma Povratak u budućnost, a jednu od njegovih kopija možete pronaći u Humbleu, u sjedištu DeLorean Motor Company. Štoviše, ako ste ozbiljno zaljubljeni u taj auto, tamo sad možete kupiti i njegovu normalnu, cestovnu verziju. Donedavno su nudili tek temeljito obnovljene, ali za nekoliko mjeseci kreću i u proizvodnju limitirane serije od 300 posve novih, originalnih primjeraka.
Foto: Alessandro Bianchi, Profimedia
Autor projekta je Stephen Wynne, mehaničar koji se 1980. iz Liverpoola preselio u Kaliforniju. Te godine predstavljen je DeLorean DMC-12 i Wynnea toliko opčarao da mu je posve posvetio cijelu svoju daljnju profesionalnu karijeru. S vremenom je otkrio sve tajne i slabosti legendarnog auta koji je od 1981. do 1983. proizveden u tek 9200 primjeraka, i ubrzo postao jedan od rijetkih stručnjaka koji na njemu zna riješiti svaki problem. Primjerice - pronašao je učinkovit način poboljšanja performansi 2,8-litrenog motora koji u osnovnom izdanju razvija tek 130 KS, a složio je i kit za dotjerivanje ovjesa s kojim DMC-12 postaje stabilniji u vožnji. U svojoj radionici nudio je i kompletne restauracije, ali i prerade u kojima DeLorean DMC-12 poprima filmski izgled, s neizostavnim nuklearnim reaktorom, protočnim kanalima i ogromnom svijetlećom armaturom za putovanje kroz vrijeme.
Kad je 1997. tvrtka Kapac odlučila napustiti posao s rezervnim dijelovima, koje je s kompletnim inventarom sudskom odlukom preuzela od 1983. propalog DeLoreana, Wynne se nije dugo premišljao i krenuo je investiciju života. Kupio je sve preostale rezervne dijelove, ali i neke od strojeva.
Njegova DeLorean Motor Company tad se pretvorila u ključni izvor dijelova za rezervnih dijelova za DMC-12, a širenje posla Wynnea je navelo da preseli sjedišta u Homble, mjestašce kraj Houstona, dok je u Kaliforniji zadržao podružnicu. Istodobno uz još tri podružnice u nekoliko američkih država ima i franšize, a za europske klijente otvoren je ured Hemu, selu u blizini Amsterdama.
– U početku su mi svi govorili da sam lud, ali sad me svi drže za genijalca, govori nam Wayne dok obilazimo njegovu malu tvornicu u Humbleu, pravo svetište za sve vlasnike DeLoreana širom svijeta. Kaže du sad tu na policama još uvijek ima dovoljno originalnih rezervnih dijelova za kompletno sastavljanje najmanje 300 novih DMC-12 i to je novi projekt u koji Wynne ulazi iduće godine, jer je u krajem 2015. vansudskom nagodbom (i nepoznatom sumom novca) napokon uspio riješiti i nesuglasice koje je imao sa Sally, udovicom Johna DeLoreana, oko prava na korištenje loga i imena DeLorean.
Plan mu je proizvoditi 50 primjeraka godišnje, što mu omogućuje lani doneseni zakon Motor Vehicle Manufacturers Act, odnosno njegova odredba kojom se malim proizvođačima dozvoljava proizvodnja replika u serijama od maksimalno 500 primjeraka godišnje uz uvjet da se radi o modelima koji su stariji od 25 godina i zadovoljavaju stroge propise o ispušnim plinovima, odnosno da su opremljeni motorima koji imaju emisiju plinova prema zakonima koji važe i za nove automobile. Što u slučaju DeLoreana DMC-12, dakako, znači i oproštaj od njegovog originalnog V6 motora.
– Trenutno pregovaram sa četiri proizvođača i vjerujem da ću uskoro imati rješenje i za to, uvjerava nas Wynne ne otkrivajući imena potencijalnih motora. No, potpuno je nevažno hoće li to biti neki Ford, GM, FCA ili neki anonimni električni motor. Puno veći problem biti će kako zadržati kultni status u očima kolekcionara i tradicionalnih poklonika. Svrstati nove primjerke DMC-12 među replike zasigurno nije u potpunosti točno, s obzirom na to da će biti korišteni originalni dijelovi, ali istodobno nije posve točno ni nazvati novi DMC-12 originalnim, jer na njemu motor neće biti jedina nova, moderna komponenta.
Snažniji i čišći motor razlog je zbog kojeg je nužno uvođenje nekih kvalitetnijih komponenti, kao i serije promjena u strukturi karoserije, objašnjava Wynne i dodaje da će uz motor novi DMC-12 dobiti i nove naplatke i gume, snažnije i učinkovitije kočnice i amortizere.
No, na karoseriji koju je 1974. dizajnirao Giorgetto Giugiaro neće biti nikakvih promjena. Neće se zadirati ni u platformu u obliku dvostrukog Y, preuzete od Lotusa Esprit. Novi DMC-12 kupci će moći naručiti u boji koju žele, a u budućnosti će navodno i teške ploče od nehrđajućeg čelika zamijenit lakši materijali.
Wynne, doduše, ne zna kad, a trenutno nije u stanju odrediti ni točnu prodajnu cijenu novog DMC-12.
– Vjerujem da će konačna cijena biti oko 100.000 dolara, što je po sadašnjem tečaju gotovo 88.000 eura. No, imam privilegiju da sklapam auto koji se prodaje sam i kompletna proizvodnja za 2017. već je rasprodana, ističe Wynne, koji već popunjava i posljednja mjesta na listi čekanja za 2018. i 2019.
Ukratko Stephen Wynne, britanski automehaničar koji je u Americi ispunio svoje snove, u Texasu je nedaleko Houstona otvorio pogone u kojima će složiti 300 novih primjeraka DeLoreana DMC-12 u koje će biti ugrađeno oko 80 posto posve originalnih dijelova Pored nekoliko restauriranih DeLoreana u salonu u Houstonu svoje mjesto pronašla je i jedna od vjernih replika modela korištenog u filmu Povratak u budućnost. Veliki dio dijelova koje je Wynne otkupio od tvrtke Kapac još uvijek se nalazi u kutijama koje su korištene u nekadašnjim pogonima DeLoreana u Belfastu Svaki DeLorean DMC-12 sačinjen je od 2800 različitih dijelova, a na policama skladišta u Humbleu ima ih dovoljno za nastanak novih 300 primjeraka. Uz skladište prepuno dijelova Wynne posjeduje i sve originalne nacrte DeLoreana uz pomoć kojih može rekonstruirati bilo koji dio. Iz nekadašnje tvornice u Belfastu dovukao je i prvi predložak šasije, te kalup koji se koristio za izradu podnice od staklenih vlakana John Z. DeLorean i DMC-12 su nekad bili ono što su sad Elon Musk i Tesla John Z. DeLorean (na slici broj 5 s Cristinom Ferrarom, trećom od četiri supruge) htio je proizvoditi jedinstven i inovativan automobil. Cijelom projektu prišao je s puno emocija i to se osjeti i danas, dovoljno je samo sjesti za upravljač. Na određeni način to je ono što sad radi tvttka Tesla, usporedba je kojom nam je Wynne pokušao objasniti planetarnu popularnost DMC-12. Nažalost, priča o briljantnom inženjeru iz Detroita, koji je napustio šefovsko mjesto u moćnom General Motorsu kako bi se posvetio izradi vlastitog superauta nije imala sretan završetak. Njegovi snovi razbili su se u samo nekoliko godina pod valovima ekonomskih i pravnih problema i otjerali ga u potpuni bankrot. Brojke 9200 je broj je originalno proizvedenih DeLoreana DMC-12, a smatra se da ih je do danas preživjelo oko 6500 300 posve novih primjeraka DMC-12 u idućih bi šest godina trebalo nastati od preostalih originalnih dijelova 100.000 dolara vjerojatna je cijena novog DMC-12, premda se još ne zna koliko će na koncu točno stajati |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....