posebne staze

Mjesta gdje nastaju snovi: Ovo su najekstremniji i najposebniji testni poligoni automobila na svijetu

Ferrari ima trkaću stazu u gradu, VW najbržu stazu, Toyota "japanski Nürburgring, a Fiat je imao testnu stazu na krovu zgrade

VW Ehra-Lessien

 Profimedia

Prije nego što vaš novi automobil završi u prodajnom salonu, timovi inženjera i testnih vozača testiraju razne prototipove i predprodukcijske modele u najekstremnijim uvjetima kako bi otkrili i otklonili eventualne probleme i maksimalno usavršili automobil prije nego što dođe u prodaju. Velik inicijalni dio testiranja obavlja se u laboratorijskim uvjetima, gdje proizvođači automobila mogu simulirati sve, od najlošijih cesta i podloga do 50 stupnjeva temperature u saharskoj pustinji.

image

Testiranje automobila

Audi Media

Fino podešavanje i finalno testiranje se obavlja u stvarnom svijetu, na cestama i poligonima. Zbog toga vam donosimo priču o četiri najekstremnija testna poligona na kojima nastaju automobilski snovi.

Ferrarijeva staza Fiorano

image

Staza Fiorano

Profimedia

Kada nije bio zadovoljan što mora čekati termine za testiranje na klasičnim trkaćim stazama koje su bile otvorene i za njegove konkurente, Enzo Ferrari je odlučio izgraditi vlastiti pogon u neposrednoj blizini tvornice u Maranellu, samo nekoliko stotina metara udaljene od centra grada. Staza Fiorano otvorena je 1972. godine, brza je i vrlo tehnički zahtjevna, sa širokim izborom zavoja dizajniranih da na iskušenje stave vrhunske modele Ferrarija.

image

Staza Fiorano

Profimedia

Za razliku od većine razvojnih centara, Fiorano je otvoren za javnost. Posjetitelji mogu rezervirati obilazak autobusom, ali Ferrari strogo zabranjuje fotografiranje i snimanje. Što se događa na stazi možete promatrati i s ulice, pa su česte situacije da je ograda staze prepuna posjetitelja i turista pokušavaju vidjeti što se događa na stazi.

VW-ova staza Ehra-Lessien

image

VW Ehra-Lessien

Profimedia

Otprilike pola sata vožnje od sjedišta Volkswagena u Wolfsburgu nalazi se testna staza Ehra-Lessien, nevjerojatni kompleks s brojnim stazama i poligonima među kojima je i divovska staza dugačka dvadesetak kilometara na kojoj automobili bez problema mogu razviti i brzine od oko 500 km/h. Upravo na toj stazi je Bugatti srušio sve svoje brzinske rekorde, pa i aktualni u kojem je cestovni Chiron natjerao do čak 490 km/h.

image

VW Ehra-Lessien

Volkswagen je ovaj objekt izgradio kasnih 1960-ih, tijekom Hladnog rata, a navodno je odabrao ovu lokaciju jer je tamo tada bila zona zabrane leta. To je značilo da VW može provoditi svoje testove u potpunoj tajnosti, bez mogućnost da ih konkurenti snime iz zraka. Objekt je danas mnogo manja tajna, a Volkswagen je svojedobno čak pustio i ekipu "Top Geara" da snima na stazi. Ipak, tvrtka još uvijek cijeni svoju privatnost pa staza nije otvorena za javnost, niti zaposlenici smiju unositi svoje telefone u kompleks da bi se izbjeglo fotografiranje.

Toyotin tehnički centar Shimoyama

image

Toyota Technical Center Shimoyama

Toyota Global

Legendarna trkaća staza Nürburgring Nordschleife u Njemačkoj služi kao mjerilo za mnoge od najvećih svjetskih proizvođača automobila, ali daleko je od Japana. Kako bi redovito testirala svoje prototipove, Toyota je odlučila stvoriti vlastiti mini Nürburgring u brdovitom dijelu zemlje samo 30 minuta od svog sjedišta Toyota Cityja.

image

Toyota Technical Center Shimoyama

Profimedia

Kompleks službeno nazvan Toyotin tehnički centar Shimoyama, ima dvije staze, a njegova izgradnja je završena tek u travnju ove godine, nakon što je trajala skoro deset godina. Staza inspirirana Nürburgringom dovršena je 2019. i dugačka je oko devet kilometara, a pored nje je 2021. izgrađena staza za postizanje velikih brzina unutar koje je i testna pista u stilu aerodromske. Sve je ove godine zaokruženo izgradnjom centara za razvoj i za posjetitelje.

Fiatova staza na krovu u Lingottu

image

Fiatova tvornica Lingotto 1984.

Profimedia

Ovo je jedini poligon na ovom popisu koji više nije u funkciji, no još uvijek djelomično postoji. Kada je 1923. godine otvorena Fiatova tvornica u Lingotto, dijelu Torina, bila je među najmodernijima na svijetu. U njoj je bila smještena inovativna proizvodna traka proizvođača automobila, koja je pokretala vozila prema gore spiralnom stazom kroz pet katova. Gotov auto bi se pojavio na vrhu zgrade gdje su ga odmah mogli isprobati na maloj ovalnoj stazi dugačkoj oko 1200 metara.

image

Fiatova tvornica Lingotto danas

Profimedia

Fiat je ovu stazu prvenstveno koristio za provjeru svojih automobila prije nego što napuste tvornicu, ali ju je povremeno otvorio i za druge namjene. Tako se koristila i na snimanju filma Italian Job 1969. godine. Tvornica je u međuvremenu zastarjela, a Fiat ju je prestao koristiti 1982. godine. No zgrada još uvijek postoji te je u njoj sada trgovački centar, kongresni centar i hotel. Arhitekti su sačuvali jedan dio staze, ali su ostatak pretvorili u krovni vrt, najveći u Europi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 04:38