Kroz sedam generacija na tržištu Volkswagen Golf se pojavio u nekoliko varijanata, koje ne samo što su ušle u legendu, nego su bile i svojevrsni pioniri u klasi ili pak egzotika s obzirom na tehniku ispod poklopca. Odnosi se to na Golf GTI prve i druge generacije, Golf G60 druge generacije, model VR6 treće generacije i R32 četvrte, kao i na off-roaderski Golf II Country ili homologacijski Golf Rallye druge generacije. Svi ti modeli uglavnom iz 1980-ih i 1990-ih do danas su se svrstali u red mitskih izvedbi najpopularnijeg kompakta svih vremena. Budući da se u ovoj rubrici uglavnom orijentiramo na automobile iz 1990-ih, bilo nam je iznimno zadovoljstvo što smo na cestu za cjelodnevno druženje uspjeli dobiti 24 godine star, ali sjajan, originalan Golf VR6 iz 1993. sa samo 99.000 prijeđenih kilometara. Vlasnik iz Zagreba pasionirani je ljubitelj njemačkih jurilica iz tog doba. Nakon nikad prežaljenog Golfa “Dvojke”, osobito u našim krajevima, 1991. ga nasljeđuje nova generacija, a premda Trojka, od početka opterećena korodiranjem, nikad nije stekla mitski status prethodnika, upravo je ta generacija početkom 1990-ih bila velik iskorak za VW.
Foto: Ivan Lacković
Osim što je 1992. proglašen europskim automobilom godine i što je začetnik ere TDI dizelaša s izravnim ubrizgavanjem, ispod poklopca njemačkog kompakta prvi se put našao i benzinski motor sa šest cilindara kao top-model u gami, koji je jasno naznačio smjer Volkswagena u budućnosti. Sa 174 KS i 235 Nm pri 4200 okretaja izvučenih iz 2,8-litrenog VR motora, snagom i momentom nadmašivao je prethodni über GTI s oznakom G60 od 162 KS, koji je snagu crpio iz četiri cilindra i karakterističnog G punjača. Po svemu, Volkswagen Golf VR6 jedan je od onih automobila čije se ime 1990-ih izgovaralo s divljenjem jer šest cilindara i toliku snagu u ono su vrijeme imale samo veće ugledne limuzine, a ne i kompaktni automobili. Naravno, Golf VR6 je već od predstavljanja 1991. postao idealnim autom za tada popularni tuning pa je u sedam godina proizvodnje većina Golfova VR6 završila spuštena na goleme naplatke, s moćnim ispušnim sustavima, obrvicama i ostalim dodacima iz zlatnog doba tuninga, više ili manje uspješno. Zato je naše veselje bilo još veće jer smo sjeli u originalni Golf VR6 kakav se više gotovo uopće ne može pronaći nigdje u Europi.
Potvrđuje nam to i zagrebački vlasnik koji je po svoj “Ve-er”, koji ga je osvojio još prije 25 godina kao 20-godišnjaka, kad je za njega s cijenom od čak 40.500 njemačkih maraka bio nedohvatljiv, sada nakon duge potrage potegnuo čak do Nizozemske, čim je doznao da je riječ o originalnom primjerku s manje od prevaljenih 100.000 kilometara. Koliko ga je to koštalo, nije nam otkrio, ali ipak se pohvalio da ga je kupio po povoljnoj cijeni. Riječ je o velikom fanu VW-ova šestaka, no da budemo do kraja precizni, 2,8-litraš u Golfu nije klasični V-motor nego motor posebne konstrukcije kakav se ne susreće svaki dan. VR stroj smješten je poprečno sprijeda, gdje je našao svoje mjesto zahvaljujući iznimno kompaktnim dimenzijama. Redni šestak bio bi predug, a V šestak preširok za ugradnju, pa su VW-ovi inženjeri razvili VR motor koji objedinjava najbolje od oba tipa šestaka i koji je mogao stati u motorni prostor Golfa III.
Kut između cilindara iznimno je malen, tek 15 stupnjeva, za razliku od 60 ili 90 stupnjeva klasičnih šestaka, pa bi se čak moglo reći i da su cilindri smješteni cik-cak jedan iza drugoga. Tako je prostor između cilindara optimalno iskorišten, no osim razmještaja dva reda po tri cilindra vrlo blizu trebalo je riješiti brojne izazove kao što su razmještaj ventila, debljina stijenki oko samih cilindara i ventila te hlađenje tako nabijenog “paketa”. Osim u Golf, taj je motor bio ugrađivan i u Passat, Vento i Corrado, a s obujmom od 2,9 litara i 190 KS mogao se dobiti u modelu Golf VR6 Syncro 4x4 i Golfu VR6 Syncro 4x4 Variant, danas iznimno rijetkom karavanu. Vlasnike Golfa VR6 taj je motor oduševljavao svilenkastim radom, komforom na putovanjima, sjajnim odazivom na gas, pretjecanjima u treptaj oka i sjajnom elastičnošću (u petoj brzini može voziti od 50 do 230 km/h). Ipak, treba znati da je tražio dodatni oprez na gasu u zavojima, posebice na mokrom kolniku, zbog velike mase motora “u nosu”. To je, naime, bio razlog zbog kojega je Golf VR6 snažno podupravljao...
Kao najveću manu tog iznimnog automobila, inače, statistike navode konstrukcijsku pogrešku zatezača razvodnog lanca, što je dovodilo do preskakanja i kvara motora. Uglavnom, taj kultni Volkswagen i danas nakon pune 24 godine pruža onaj “wow efekt” u vožnji kad se nagazi, zvukom miluje uši vozača i vrlo brzo doseže brzinu iznad 130 km/h. Štos je u tome da je taj automobil s peterim vratima (više od dvije trećine isporučenih) ne previše kićenog serijskog izgleda od samog početka bio istinski sleeper koji vozi do 230 km/h, a tek bi iskusno oko moglo zaključiti da je riječ o Golfu VR6, i to samo po malenoj oznaci na prtljažniku i prednjoj maski. Na koncu, nema sumnje da je dobro što takvi automobili i danas postoje u svom izvornom stanju i svjedoče o vremenu kad je VW u Golfu isporučivao šest cilindara. Jer, takvu karizmu današnji Golf R, njegov nasljednik s ekološki prihvatljivih četiri cilindra, turbom i 300 KS, teško će ikad dostići...
Ukratko Vrh ponude 1991. u Golfu III bio je model VR6 sa šestakom od 174 KS i s kutom između cilindara od tek 15 stupnjeva. Najbrži Golf III koji je vozio do 230 km/h u tvorničkom stanju danas je gotovo nemoguće pronaći jer je u svoje vrijeme bio omiljena meta tunera pa je ovaj zagrebački pravi zgoditak za fanove Premda treća generacija nije najomiljenija među ljubiteljima kompakta iz Wolfsburga, izvedba sa šest cilindara i 174 KS lansirana 1991. danas se već smatra kultnim modelom. Diskretni znakovi raspoznavanja Golfa VR6: oznaka na maski, dvostruki završetak ispuha, bijeli žmigavci, izvučeni blatobrani i karakteristični BBS Solitude alu naplatci Najbrži Golf III koji je vozio do 230 km/h u tvorničkom stanju danas je gotovo nemoguće pronaći jer je u svoje vrijeme bio omiljena meta tunera pa je ovaj zagrebački pravi zgoditak za fanove. Kralj autoceste: vozeći se Golfom VR6 okolicom Zagreba, stekli smo dojam da je najbolji na dugačkim ravnim dijelovima ceste, gdje šestak daje najbolje od sebe Sivo, racionalno i solidno izrađeno - tipičan švabo. Kad sjednete za volan Golfa VR6, tek će vas oznaka od 260 km/h na brzinomjeru uputiti da to nije običan Golf. Od serijske opreme tu su ABS kočnice, servo, putno računalo, sva stakla pokretana elektrikom i alu naplatci, dok su kožna sjedala i klima-uređaj dolazili samo uz opremu Highline GOLF VR6 (1991. -1998.) TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 2792 ccm Snaga 128 kW/174 KS pri 5800 o/min Moment 235 Nm pri 4200 o/min Mjenjač ručni, 5 stupnjeva Dimenzije 402 x 170 x 140 cm Gume 205/50 R15 Pogon na prednje kotače Masa 1207 kg Brzina 230 km/h 0 do 100 km/h 7,8 sekundi Potrošnja 10,0 l/100 km Cijena novog (1993.) 40.500 DEM |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....