MODA ILI POTREBA?

Jeste li znali? Zašto u autima izumiru analogni instrumenti i zašto se forsiraju digitalni

Mnogima nedostaju klasični analogni instrumenti, njihov šarm, preglednost i glatkoća kojom se kazaljke pomiču po ploči

BMW kokpit analogni/digitalni, ilustracija

Moderni automobili postali su vrlo kompleksni strojevi. Puni digitalnih dodataka, zaslona, kompliciranih sustava za pomoć u vožnji. Digitalni zasloni su izgurali analogne tipke, prekidače i instrumente, a rijetko koji današnji novi automobil više ima analogne instrumente.

Mnogima ipak nedostaju klasični analogni instrumenti, njihov šarm, preglednost i glatkoća kojom se kazaljke pomiču po ploči prate okretaje motora i brzinu automobila. Zašto su onda digitalni instrumenti izgurali analogne?

Pri razlog je cijena. Koliko god to čudno zvučalo, proizvođačima je jeftinije ugraditi LCD zaslon bez mehaničkih dijelova nego klasične mehaničke pokazivače brzine, razine goriva, temperature, broja okretaja.

image

Mercedes EQS

Mercedes

Računica je jednostavna, jedan digitalni zaslon ili mnogo manjih instrumenata s preciznim mehaničkim dijelovima. Tehnologija je toliko napredovala da su LCD zasloni mnogo jeftinije ali i jednostavnije rješenje za proizvodnju i implementaciju. Proizvođači danas zbog svega toga rijetko uopće uzimaju u obzir da u svoj novi automobil ugrade analogne instrumente, posebno ne u jeftinije modele.

Dodatna prednost digitalnih instrumenata je što vozačima jednostavno mogu pružiti mnogo više informacija. Mjesto koje zauzimaju fiksni analogni instrumenti može se iskoristiti za prikaz stotina funkcija od koje su neke vrlo korisne ili zanimaju vozače. Instrumente je moguće prilagođavati, mijenjati njihov prikaz te tako ispred vozača može, primjerice, biti prikaz navigacije.

image

BMW klasičan kokpit

BMW

Osim što je to praktično također je i sigurnije jer vozač ne mora skretati pogled na udaljeni središnji zaslon već ga samo malo spustiti s ceste.

Osim navigacije na digitalnim instrumentima mogu se prikazivati još mnogi napredni sustavi pomoći u vožnji, poput slike kamere za noćnu vožnju, vrlo korisnog sustava koji “vidi” i dalje od vaših svjetala. Ako vam je sve to previše većinu digitalnih instrumenata možete i svesti na minimum, samo da prikazuju najvažnije informacije te tako manje zamaraju vozača. Sve to nezamislivo je kod analognih.

image

Alfa 156 2002. kokpit

Tu je i faktor modernog osjećaja u automobilu. Mlađi kupci žele da ih automobil podsjeća na uređaj bez kojeg im je život nezamisliv, pametni telefon.

Sve to je nekada bilo potpuno drugačije. Prije nego što je postala neizostavna, ploča s instrumentima također nije bila uobičajena u ranijim automobilima. Klasični Jeep je imao brzinomjer nisko blizu koljena vozača, mnogi automobili su instrumente imali na centralnoj konzoli.

To se sve vrlo brzo promijenilo, kao što se mijenja i danas. Možda ploče s instrumentima, čak i digitalnima u budućnosti opet postane suvišne. VW ID modeli i Škoda Enyaq imaju minijaturne digitalne instrumente, a neki od najpopularnijih automobila na svijetu Tesla Model 3 i Model Y ih uopće nemaju. I korisnicima uglavnom uopće ne nedostaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 01:22