NA ZAPADU STANDARD

Talijani, Francuzi, Slovenci... Evo zašto i mi ne možemo na skutere do 125 ccm s B kategorijom

Nedavne izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama bile su prilika da se da vjetar u leđa korištenju lakih motocikala
 Piaggio

Kod nas vrijeme, čini se, stoji. Ministarstvo unutarnjih poslova, baš kao i nebrojeno puta ranije, niti prilikom posljednjeg savjetovanja s javnošću oko izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama nije imalo sluha za zagovornike ideje da se vlasnicima vozačke dozvole B-kategorije prošire prava i omogući upravljanje motociklima do 125 cc, snage motora do 11 kW i odnosnom snage i mase koji ne prelazi 0,1 kW/kg.

Odnosno, vozilima kategorije A1. Naše vrle predlagatelje zakona nisu uspjeli previše dotaknuti čak niti tvrdnjom da se na skuterima od 49 ccm osjećaju prilično nesigurno dok na ravnom voze 45 km/h, a još manje dok s 25 km/h mile uzbrdicama, jer pored njih tada tutnje kamioni i autobusi kojima smetaju na cesti.

image
Ivan Lacković

Rekli su tada i da bi im bilo ugodnije na skuteru od 125 ccm, kojim po potrebi mogu i na autocestu. Niti to nije prošlo. Još manje uspjeha, očekivano, imao je pokušaj da se zaigra na ekološku kartu. Na tvrdnju da dvotaktni skuteri od 49 ccm više štete okolišu od četverotaktnih sa 125 ccm, MUP je samo odmahnuo rukom.

“Premda je nekoliko država članica na svom teritoriju odobrilo upravljanje motociklima A1-kategorije s vozačkom dozvolom za B-kategoriju, a imajući u vidu činjenicu da se radi o kategoriji izloženoj znatno većim rizicima u cestovnom prometu od drugih kategorija, te da se radi o vozilima kojima je smanjena stabilnost, nismo suglasni da se dopusti upravljanje vozilima A1-kategorije bez prethodnog osposobljavanja i polaganja vozačkog ispita za navedenu kategoriju,” glasi službeni odgovor Ministarstva unutarnjih poslova, iz kojega ispada da se oni zbog brige o sigurnosti ne namjeravaju pridružiti “nekolicini članica” koje su, eto, mučki odlučile izložiti svoje građane pogibelji.

image
Ivan Lacković

Isprva sve skupa čak i drži vodu, dok se ne vidi tko se nalazi u tih „nekoliko država članica“. Na popisu brojnih država Europske unije u kojima se na ovaj ili onaj način s vozačkom dozvolom B-kategorije može voziti motocikle do 125 ccm nalazi se gotovo cijela zapadna Europa, a posebno u oči upada da se ondje nalaze i Grčka, Italija, Francuska, Španjolska, Portugal, a uskoro će i Slovenija.

Naši zapadni susjedi su, naime, sredinom ožujka ove godine usvojili izmjene Zakona o vozačima, koje će posjednicima vozačke dozvole za B-kategoriju omogućiti da na brz i bezbolan način, uz svega nekoliko dodatnih sati obuke, sjednu za upravljač motocikla do 125 ccm. Ta odredba na snagu stupa 1. lipnja, kada će Hrvatska ostati jedina zemlja članica EU na Mediteranu u kojoj vozači moraju polagati poseban tečaj da bi koristili ova „nestabilna vozila“.

image
Piaggio

Prava je istina tako da naše zakonodavstvo sad opako kaska u ovoj priči i da MUP nije osjetio trenutak u kojemu je zbog prometnih gužvi i manjka parkirnih mjesta u gradovima, zatim korone i poželjnog distanciranja nemogućeg u javnom prijevozu, te u konačnici Rusije i osjetnog poskupljenja goriva znatno pojačao interes za vožnju motocikla. Čak i kod onih koji inače ne luduju za vožnjom na dva kotača.

Najbolje tome svjedoči primjer Njemačke, gdje se dio prometnih stručnjaka isprva isto bojao da će početkom 2020. ondje omogućen lakši pristup „drugoj najopasnijoj klasi vozila“ povećati smrtnost na njihovim cestama. U praksi se, međutim, pokazalo da to nije slučaj.

Jedan od razloga je taj što se propisalo da motocikle do 125 ccm ne mogu voziti baš svi s vozačkom za B-kategoriju, već samo stariji od 25 godina i s više o pet godina vozačkog iskustva, a iako nema testa propisana je i dodatna obuka od devet dvostrukih školskih sati, pa ljudi nisu tek tako bačeni u motociklistički svijet.

Barem jednako važno, među preko 130.000 vozača koji su u posljednje dvije godine u Njemačkoj na ovaj način dobili pravo upravljati vozilom kategorije A1, najviše je onih starih od 45 do 60 godina. Znači, hladnije glave u prometu.

Čini se tako da zbilja nema razloga da slična praksa ne zaživi i u Hrvatskoj, tim više što postoji niz primjera u EU (Italija, Španjolska, Poljska...), gdje se ovakvo pravo stječe protekom vremena od stjecanja vozačke za B-kategoriju, bez ikakve dodatne obuke.

image
Ivan Lacković

Nećemo valjda morati čekati da umjesto nas to odradi Europska komisija, koja je još u Direktivi o vozačkim dozvolama iz 2013. propisala da vlasnici vozačkih dozvola B-kategorije imaju pravo voziti motocikle do 125 ccm, pod uvjetom da vozačku imaju najmanje dvije godine i da su prošli najmanje sedam sati teorijske i praktične nastave u autoškoli. Tada je, međutim, provedbu ipak prepustila državama članicama, jer ne postoji odredba o međusobnom priznavanju ovakvih „spajanja“ kategorija.

Upravo zato svaka država donosi odluke za sebe, a vozači koji su pravo vožnje na motociklu do 125 ccm dobili bez polaganja tečaja to pravo mogu koristiti samo u granicama svoje države, iako i druga članica imala isto pravilo. Nijemci, dakle, nakon svojeg brzog tečaja od devet dvostrukih školskih sati mogu voziti skuter od 125 ccm po Berlinu, ali ne i Vespu po Rimu. Ludo.

image
Ivan Lacković

Negdje se mora u školu, a negdje čak niti to

Ne samo da vozači nemaju svugdje u EU mogućnost voziti motocikl do 125 ccm s vozačkom B kategorije, nego se propisi bitno razlikuju i među članicama koje nude tu pogodnost. Negdje ih se uvjetuje s godinama (u Njemačkoj i Portugalu, primjerice, vlasnici vozačke dozvole B kategorije mogu voziti A1 kategoriju tek s 25 godina, a u Grčkoj tek s 27), negdje moraju ići na dodatnu obuku, a drugdje pravo na vožnju motocikala dobivaju tek protekom dvije (Slovačka) ili tri godine od stjecanja vozačke B kategorije (Italija, Španjolska). Također, postoje zemlje gdje samo mlađi vozači moraju na obuku, jer je onima starijima država još davnih dana pospajala B i A1 kategoriju, pa im sada ne može oduzeti stečena prava (Francuska, Belgija).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 10:22