Praktičan, vozački zabavan, uvjerljive izrade... Čim smo sjeli za upravljač nove, četvrte generacije Suzuki Swifta, primijetili smo da japanski adut niže klase nije podlegao trendovima te da i dalje naglasak stavlja na odlike koje su ga i proslavile. I to je dobra stvar.
U vremenima kad automobili uglavnom samo rastu, a mnogi se proizvođači rješavaju gradskih, financijski ne toliko profitabilnih modela, bilo je pravo osvježenje vidjeti da Swift ne samo da nastavlja svoju uspješnu tržišnu priču (dosad je prodan u čak devet milijuna primjeraka), nego i da je zadržao kompaktne mjere, praktične kad treba vrludati uskim gradskim ulicama.
Dugačak je 3,86 metara, u širinu kao i dosad broji 1,74 cm, a nije dirana niti visina od 1,50 metara. To, međutim, ne treba previše čuditi – smješten je na platformu Heartect korištenu i na prethodniku, koja pridonosi primjerenoj krutosti karoserije i reduciranoj masi. I sam dizajn nekako se čini poznatim, što nije nimalo slučajno... Čemu mijenjati automobil koji se odlično prodaje?
Novosti, međutim, itekako ima, i tu ne mislimo samo na paletu od čak 13 ponuđenih boja karoserije. Tu je nova, modernija prednja maska s koje je sad maknuta značka Suzukija, pa i novi svjetlosni potpis, no kudikamo više novosti je u unutrašnjosti.
Vozačko okruženje sad je osjetno modernije, s velikim središnjim zaslonom multimedije od devet inča (prijašnji je imao dijagonalu od sedam inča), visoko uzdignutim iznad ventilacijskih otvora.
Pregledavati prikaz navigacije, primjerice, sad je jednostavnije nego prije, što zbog veličine zaslona, što zbog toga što se pogled više ne treba spuštati s ceste. Izrada je tradicionalno precizna i plastične površine ne puštaju neugodne zvukove na pregibima, a veseli i udobnost sjedala. Svidio nam se i položaj za izdašno namjestivim upravljačem, kao i preglednost u svim smjerovima.
Najveća novost, međutim, svakako je novi motor – umjesto dosadašnjeg 1,2-litrenog atmosferskog benzinca s četiri cilindra, ispod prednjeg poklopca smješten je učinkovitiji trocilindarski atmosferski benzinac istog obujma s 83 KS i 112 Nm. Pristojno utišan, radi gotovo nečujno, a brzinu razvija ujednačeno, bez posebnog naprezanja. Tome svakako pridonose mala masa (920 kilograma) i precizni 5-stupanjski mjenjač s kojim je pravi gušt baratati (dostupan je i CVT).
Uglavnom, sve skupa pridonosi tome da Swift i dalje djeluje lepršavo na cesti. Relativno kratak osovinski razmak od 2,45 metara slabije podnosi tek brže nalete na visoke uspornike, no to nije nikakva specifičnost Swifta, već sudbina svih modela u klasi.
Siguran, ali ne i naporan
Japanski gradski mini ima sve sigurnosne sustave, ali se pojedini po želji mogu i isključiti, odnosno utišati, pa nema potrebe ponavljati proceduru prilikom svakog paljenja
Automatika umjesto vas obara i podiže svjetla
Više ne morate voditi računa o obaranju dugih svjetala kad vam iz suprotnog smjera nailazi drugi automobil ili se približavate automobilu ispred vas. To će, naime, za vas odraditi elektronika, pod uvjetom da vozite brže od 40 km/h. I zatim ih opet podići čim bude moguće
U slučaju nužde samostalno pokreće kočenje
Registrira li radar da se opasno približavate automobilu u vašem prometnom traku, prvo će vas na to upozoriti zvučnim signalom i laganim kočenjem. Počnete li kočiti, pojačat će silu kočenja, a izostane li vaša reakcija u potpunosti, automatski će kočiti punom snagom
Prilagodljivi tempo-mat kao stvoren je za autocestu
Kad sustigne sporije vozilo, radarom upravljani sustav usporit će na njegovu brzinu i održavati razmak, odnosno ubrzat će na željenu brzinu čim se vozilo makne ili ga preteknete. Pritom više nećete morati čekati, jer će početi ubrzavati čim date žmigavac
Pomoć pri izlasku s nepreglednog parkirališta unatrag
Registriraju li stražnji ultrazvučni senzori, koje inače koristimo pri parkiranju, prilikom izlaska s parkirališta unatrag opasnost od naleta pješaka, biciklista ili automobila, oglasit će se zvučni signal. Senzori pokrivaju prostor lijevo i desno od automobila na udaljenosti od 20 metara i do brzine od 8 km/h
Auto vam sam pomaže zadržati vozni trak
Uz pomoć kraj unutrašnjeg retrovizora ugrađene videokamere sustav prepoznaje položaj automobila u odnosu na voznu traku. Približite li se previše rubu trake, upozorit će vozača zvučnim signalom, a zatim i lagano zakrenuti upravljač ne bi li automobil vratio na pravu putanju
Prepoznavanje prometnih znakova i upozorenje na prekoračenje
Elektronika prepoznaje prometne znakove i u slučaju da vozač prekorači dopuštenu brzinu na to ga upozorava zvučnim signalom, odnosno automatski smanjuje brzinu ako je uključen prilagodljivi tempomat. Riječ je o sustavu koji je od 1. srpnja obavezan u svim novim modelima u EU
Sigurnosna elektronika nadzire i mrtvi kut
Nizu već u tvornici ugrađenih sigurnosnih sustava pripada i već svima poznati nadzor mrtvog kuta. Sustav prepoznaje objekte straga lijevo i desno od automobila u vožnji i na njihovu prisutnost upozorava paljenjem žute žaruljice u pripadajućem vanjskom retrovizoru
I još gomila manjih sigurnosnih sustava...
Vjerojatnost prometne nesreće aktivno umanjuju i brojni naizgled ne pretjerano bitni detalji, poput diodnih svjetala dovoljno jakih da više nema potrebe za maglenkama, trećeg svjetla kočnice, automatskog paljenja sva četiri žmigavca pri naglom kočenju na autocesti...
Suzuki Connect: Otkriva stanje i lokaciju auta, ali i pokušaj krađe
Suzuki je predstavio novu, besplatnu aplikaciju za povezivanje s automobilom Suzuki Connect. Aplikacija, naime, nudi čak sedam servisnih funkcija koje je moguće pratiti na zaslonu pametnog telefona, a baš svaka od njih se u određenoj situaciji može pokazati izuzetno korisnom.
Pomoću nje, primjerice, vozači mogu saznati jesu li isključili svjetla na automobilu, kao i jesu li ga zaključali, a praktično je što obje radnje mogu poduzeti i na daljinu, bez nepotrebnog pješačenja do parkiranog automobila. Za lakše pronalaženje automobila na nepreglednim parkiralištima tu je lokator vozila, a obavijest u sekundi stiže i u slučaju pokušaja krađe ili neovlaštenog pokretanja motora.
U povijesti vožnje, pak, možete pratiti detalje svojih putovanja unazad 18 mjeseci, a aplikacija će vas na vrijeme obavijestiti i o potrebi odlaska na redovni servis. Riječ je tako o više nego praktičnom asistentu koji je na raspolaganju u svakoj prilici.
Motorizacija i zašto je manje na kraju u stvari više...
Uz jednaku zapremninu, ali s tri umjesto četiri cilindra, novi Swiftov motor pruža više živosti u nižim i srednjim okretajima, udovoljava najnovijim postroženim ekološkim normama i pritom troši osjetno manje goriva
Iza oznake Z12E krije se novorazvijeni 1,2-litreni trocilindraš koji ima u kubični centimetar jednaku zapremninu kao i njegov četverocilindarski prethodnik. Glavni razlog zašto su se u Suzukiju odlučili na promjenu koncepta je taj što veća jedinična zapremnina (pojedinačna zapremnina svakog cilindra) u pravilu donosi veći okretni moment zbog potpunijeg izgaranja, dok manji broj cilindara znači i manji broj ležajeva, manji broj ventila te općenito manje gubitaka.
Rezultat je da novi motor, premda nije snažniji od svog prethodnika, i najveći okretni moment od 112 Nm razvija pri razmjerno visokih 4.500 okretaja u minuti, osjetno više potiska pruža u rasponu između 2000 i 4000 okretaja, dakle, upravo u onim režimima u kojima se gradski automobil najčešće vozi. S druge strane, potrošnja i emisija smanjeni su za opipljivih osam posto, što konkretno znači da Swift s ručnim mjenjačem troši tek 4,4 litre uz emisiju CO2 nižu od 100 g/km. Istovremeno, novi motor udovoljava postroženoj normi Euro6e, što je također bio jedan od razloga za povećanje jedinične zapremnine cilindara.
Osim manjeg broja cilindara, još je nekoliko bitnih tehničkih promjena koje su doprinijele poboljšanju značajki motora. Dok je promjer cilindara povećan za samo jedan milimetar (sada 74 mm), hod klipova narastao je na dugačkih 92,8 mm. To motor čini vrlo kompaktnim i laganim, a kod trocilindraša kratka radilica znači i manje vibracija.
Omjer kompresije je visokih 13,9:1, što je još jedan parametar koji izravno utječe na učinkovitost, jednako kao i brzo izgaranje postignuto optimizacijom turbulencija unutar cilindra, poboljšan sustav varijabilnog upravljanja ventilima (VVT) na usisnoj strani te povećana količina povrata ispušnih plinova (EGR). Konačno, tu je i lagani (manje od 7 kg) blagohibridni 12-voltni sustav s elektromotorom/generatorom snage 2,3 kW i okretnog momenta 60 Nm.
Ukratko
Crveno počinje na 6000: novi trocilindraš najveću snagu od 83 KS razvija pri 5700 okretaja, a značajno bolje vuče između 2000 i 4000 okretaja
Zahvaljujući dugom hodu klipova, novi je motor lakši i kompaktniji od četverocilindarskog prethodnika
Suzukijev novi 1,2-litreni trocilindraš nema turbopunjač kao većina suparnika, što bi se na duge staze moglo pokazati kao prednost
Precizno ugođen ovjes te čvrsta i lagana karoserija
Držeći se tradicionalnih tehničkih rješenja Suzuki je mnogo pažnje posvetio finom ugađanju ovjesa kako bi zadržao okretnost i upravljivost - Swiftov zaštitni znak
Kod konstrukcije ovjesa novog Swifta nije bilo eksperimentiranja. Zadržano je provjereno i za klasu tipično rješenje s MacPherson opružnim nogama sprijeda i polukrutom osovinom straga. Ipak, finim ugađanjem postignuto je značajno poboljšanje voznih osobina, pa su tako povećani promjer i čvrstoća prednjeg stabilizatora, dok su istovremeno njegova ležišta obložena teflonom da bi se smanjilo trenje prilikom gibanja.
Sve to donijelo je bolji osjećaj na upravljaču, poboljšanu stabilnost u zavojima i općenito bolju upravljivost. Povećan je, također, vertikalni hod stražnjeg ovjesa da bi kotači bolje pratili površinu ceste. Zanimljive su i dimenzije guma, od 175/65 R15 u osnovnoj izvedbi, do 185/55 R16 u bolje opremljenim inačicama. Razmjerno uske gume optimalno su rješenje za štedljiv gradski automobil lakši od tone, a opet su još dovoljno mesnate, a kotači dovoljno veliki da izađu na kraj s tipičnim neravninama i rupama urbanog okruženja.
Premda tradicionalno posvećen lakoj gradnji, Suzuki je novu platformu za Swift konstruirao s fokusom na čvrstoću i krutost ne bi li maksimalno smanjio prijenos neželjenih vibracija i buke, a opet pružio najveću moguću sigurnost u slučaju sudara. Glavni strukturni elementi su stoga izravnati i povezani bez oštrih skretanja gdje god je bilo moguće, da bi brže raspršivali energiju udara.
Made in Japan
Swift nam je u početku stizao iz Mađarske, ali od 2016. dolazi isključivo iz Japana
Već posljednje dvije generacije Swifta – treća iz 2016. (A2L) i nova, četvrta iz 2024. (A0L) – proizvode se u Japanu, u tvornici Sagara u prefekturi Shizuoka, na tri sata vožnje automobilom od Tokija.
Jedan je to od samo pet Suzukijevih pogona na japanskom tlu, a prostire se na čak 275.000 četvornih metara i zapošljava dvije i pol tisuće radnika, koji osim novog Swifta u Sagari proizvode još dva, isključivo za japansko tržište rezervirana, kei-cara na istoj platformi Heartect – Xbee i Solio. U tvornici se, također, proizvode i dijelovi za motore, kao i sami motori za novi Swift.
Prve dvije generacije novog Swifta proizvodile su se u našem susjedstvu – u još 1992. otvorenim pogonima Magyar Suzukija u mađarskom Esztergomu, sa Wagon R+, Ignisom, a kasnije i Splashom, kao i Fiatom Sedici te Subaruom Justy. Upravo je Suzuki Swift bio milijunti automobil koji je sišao s traka mađarske tvornice, u kojoj je proizvedeno više od četiri milijuna automobila, u posljednje vrijeme Suzuki SX4 S-Cross i Vitare.
Suzuki Swift povijest
Već više od četiri desetljeća mami super kvalitetom
Prvih dvadeset godina bila je riječ o za europsko tržište preimenovanom Suzuki Cultusu, a od 2004. o zasebnom modelu Swift prodanom u više od devet milijuna primjeraka
Karijeru je započeo kao projekt malog gradskog automobila u razvojnom centru General Motorsa pod oznakom M-Car. Amerikanci su, međutim, ubrzo shvatili da im mali gradski automobil na domaćem tržištu predstavlja prevelik rizik, pa su ga još nedovršenog 1981. godine odlučili prodati Suzukiju u zamjenu za pet posto udjela u tvrtki. Inžinjeri japanske tvrtke dovršili su projekt i u listopadu 1983. lansirali ga na japansko tržište kao Cultus, prema latinskoj riječi za kult, odnosno štovanje. Premda dug samo 3,59 metara, bio je gotovo 40 centimetara dulji od tada najvećeg Suzukija – kei-cara Fronte – i težio je svega 620 kilograma.
Još iste godine krenuo je izvoz u Ameriku, kao Geo Metro, Chervolet Sprint, Pontiac Firefly i Isuzu Geminett, odnosno Australiju kao Holden Barina. Istodobno je stigao i na europsko tržište, u početku samo s trojim vratima, jednim motorom (1.0) i tri paketa opreme (GA, GL i GLX) pod tvorničkom oznakom SA310. Već dogodine se pojavio i sportski Swift GS sa 1,3-litrenim motorom i 73 KS, a početkom 1985. konačno je na europskom tržištu ponio sadašnji naziv Swift. Godinu dana kasnije pojavio se i s novim 1,3-litrenim četverocilindrašem s elektroničkim ubrizgavanjem i 101 KS pokretani Swift GTi.
Druga, modernija generacija Cultusa - Swifta u Europi - pojavila se u rujnu 1988. Platformu je ponovo razvio General Motors, dok je za motore i mjenjače bio zadužen Suzuki. Godinu dana kasnije prvi se put pojavila i limuzina s četverim vratima Swift Sedan, a iste godine prvi su se Swiftovi počeli pojavljivati i na našem tržištu, posredstvom Auto Hrvatske. U rujnu 1992. na tržište su stigli prvi primjerci iz novootvorene tvornice u Esztergomu kraj Budimpešte. Proizvodnja je trajala punih 13 godina, sve dok s tržišta prvo nije povučena verzija s trojim vratima u rujnu i četverim u prosincu 2002., a zatim i s peterim u ožujku 2003. (nastavio se proizvoditi u Kini i Pakistanu sve do 2016.).
Godinu i pol dana kasnije naslijedio ga je prvi moderni Swift, koji više nije bio preimenovani Cultus već zasebni i to globalni model s trojim i peterim vratima, koji se za europsko tržište proizvodio u Mađarskoj. Pokretali su ga benzinci 1.3 i 1.5, odnosno dizelaš 1.3, a od rujna 2006. i 1,6-litreni atmosferski benzinac sa 125 KS u Swift Sportu. Druga, osjetno veća generacija modernog Swifta (i četvrta ukupno), pojavila se u lipnju 2010., a treća (peta ukupno), čija je proizvodnja prebačena u Japan, u rujnu 2016. Proizvodila se sve do kraja 2023. kad se na tržištu pojavila nova, četvrta generacija (šesta ukupno). S obzirom da se od premijere modernog Swifta 2004. prodavao u čak 169 država svijeta, ne čudi da je do danas je prodan u više od devet milijuna primjeraka.
Pet generacija Suzukijevog gradskog minija
1. generacija (1983.-1989.) Cultus koji se u Europu od 1985. izvozio pod imenom Swift
Predstavljen je 1983. na salonu u Tokiju kao Cultus, Suzukijev odgovor na Toyotu Starlet i Nissan Micru. U početku se prodavao samo u Japanu, ali već do kraja godine krenuo je i u izvoz - u SAD kao Geo Metro, Chevrolet Sprint i Pontiac Firefly, Australiju kao Holden Barina, a u Europu u početku pod tvorničkom oznakom SA310, a od 1985. kao Swift. Prva se generacija kod nas nije prodavala.
2. generacija (1989.-2003.) Proizvodio se punih 13 godina
Druga generacija Cultusa (Swifta u Europi) trajala je puno dulje od prve, čak 13 godina, a prodavala se i kod nas posredstvom Auto Hrvatske. Isprva samo kao 1.0 sa 53 KS, a kasnije i kao kultni 1.3 GTi sa 101 KS, disk-kočnicama na sva četiri kotača i manje od 800 kilograma. I to u svim oblicima karoserije – hatchback s trojim i peterim vratima, limuzina i cabriolet. U Kini i Pakistanu ostala je u prodaji sve do 2016.
3. generacija (2005.-2010.) Prvi moderni Swift
Godinu i pol nakon prestanka proizvodnje druge generacije, na tržištu se pojavila sasvim nova treća, odnosno prva generacija isključivo Swifta. Više to nije bio samo jeftin, već privlačan i za vožnju zabavan gradski automobil. S trojim ili peterim vratima, benzincima i dizelašima, automatskim mjenjačem te pogonom 4x4, pa čak i kao Swift Sport sa 125 KS. Za tržište EU proizvodio se u Mađarskoj.
4. generacija (2010.-2017.) Evolucija umjesto revolucije
Prilično je narastao u odnosu na treću generaciju, čak pet centimetara u međuosovinskom razmaku, da bi zadržao priključak s brojnim suparnicima iz EU (VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208...). Izgledom je, međutim, ostao sasvim sličan Swiftu iz 2005. Kao Swift Sport sad je razvijao 136 KS. Posljednja je generacija Swifta koji se za tržište EU proizvodio u Mađarskoj.
5. generacija (2017.-2023.) Ponovno iz Japana
Prvi put na novoj laganoj platformi Heartect iz 2015. (kao i Baleno i Ignis), zbog čega je bio desetak posto lakši od prethodne generacije iz 2010. Izgledom je puno moderniji od oba prethodnika (2005. i 2010.), a u ponudi je isključivo s peterim vratima (i u okvir stražnjih vrata skrivenom stražnjom kvakom). Prvi je put uveden i blagi hibrid, a Swift za europsko tržište sad stiže iz Japana.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji sa Suzukijem