Da su stanovi u Hrvatskoj iznimno poskupjeli i nije neka novost, no manje je poznato da su i obične garaže danas dostigle donedavne cijene stanova. I to onih u novogradnji. Nije neobično da se nude po cijenu od preko 2000 eura po kvadratu, posebice u Zagrebu i većim gradovima na obali Jadrana.
Dakle, govorimo o zatvorenom prostoru, namijenjenom sigurnom držanju automobila i drugih stvari koji u pravilu ima četiri zida, odnosno neku vrstu bočnih pregrada i vrata. I svjetlo. I to je to. Većina ih nema prozore, sanitarije ili ikakvu drugu opremu, kojom bi se donekle mogla opravdati paprena cijena.
No, kupaca svejedno ima, pa čak i za ponude od kojih bi se većini moglo zavrtjeti u glavi. Za garažu u centru Zagreba, doduše u novijoj zgradi staroj tek tri godine i površine 38 kvadratnih metara, nepoznati kupac nedavno je izdvojio čak 150.000 eura.
Prestižna lokacija je sigurno odigrala ključnu ulogu u cijeni jer parkirnih mjesta u gradovima kronično nedostaje, naročito u centrima, pa je možda lako shvatiti da se garaže tamo prodaju po cijeni manjeg stana na periferiji. Međutim, danas se i za garaže u zagrebačkim kvartovima poput Kajzerice, Ravnica ili Trešnjevke traži 45.000 eura.
Prilikom kupnje sa stanom u novogradnji vrijednost kvadrata garaže se obično računa 50 posto od cijene kvadrata stana. No, kada je garaža u slobodnoj prodaji na otvorenom tržištu tada cijenu određuje zakon ponude i potražnje.
U Splitu, koji je pored Dubrovnika najskuplji grad po cijeni nekretnina u Hrvatskoj, garaža u oglasnicima praktički i nema. U najpopularnijem oglasniku nismo uspjeli pronaći ni 10 garaža ponuđenih na prodaju. S obzirom na to da ih kronično nedostaje, njihove cijene se kreću oko 50.000 eura i trenutno su traženije od stanova pa se često prodaju i prije nego se oglase.
Treba imati na umu da su cijene nekretnina u Splitu astronomske i da je ondje prošle godine, prema Državnom zavodu za statistiku, prosječni četvorni metar prodanog stana stajao nevjerojatnih 3495 eura. Svejedno je šokantno što je jedna garaža na Mejama prošle godine prodana za 80.000 eura.
Za taj se iznos prije koju godinu mogao kupiti jednosoban manji stan na periferiji Splita. Jednako je nevjerojatno da se za obično parkirno mjesto u garaži (dakle, ne govorimo o zatvorenoj garaži), u Splitu trenutno traži od 25 do 40.000 eura, odnosno više od 2000 eura po kvadratu.
Situacija nije puno bolja niti u Zagrebu – najskuplja garaža koju smo pronašli u oglasniku veličine je 20 kvadrata, a smještena je u zgradi koju je u Strojarskoj ulici izgradila tvrtka VMD. Istina, opremljena je strujom, kvalitetnim motoriziranim vratima, ima popločan pod te video nadzor i zaštitara u sklopu objekta. Vlasnik ju prodaje direktno, bez agencije i pratećih troškova, i za nju traži paprenih 60.000 eura. Dakle, okruglo 3000 eura po kvadratu.
U Vrbanima je pak, na prodaju ponuđena klasična garaža veličine 16 kvadrata s običnim betonskim podom i jednostavnim metalnim vratima.
Ajde, ima i dvije utičnice. Cijena? Vlasnik za nju traži 43.000 eura, odnosno čak 2688 eura po kvadratnom metru. Puno povoljnija nije ni garaža na Knežiji od 19 kvadrata koja, doduše, ima električna vrata na daljinsko upravljanje, odvojenu struju sa zasebnim mjeračem, vodu i kanalizaciju pa se može preurediti i u kakav poslovni prostor, piše u oglasu. Prodaje se za 40.000 eura ili 2105 eura po kvadratu.
Ok, zatvorene garaže su skupe, no ako ste se ponadali da su otvorena parkirna mjesta u garažama osjetno povoljnija, zadržite dah. U Zagrebu, za parkirno mjesto u garaži bez pardona se traži oko 20.000 eura, a cijena se nerijetko penje i na preko 25.000 eura i to u kvartovima poput Borovja, Žitnjaka ili Sesveta. Čak i parkirno mjesto na vanjskom, otvorenom parkiralištu u Zagrebu stoji više od 1000 eura po kvadratu.
Da situacija nije puno bolja ni u drugim većim hrvatskim gradovima pokazuje i primjer Rijeke. Tamo je također praktički nemoguće pronaći garažu na prodaju, a ono malo što se nudi košta oko 30.000 eura. U obližnjoj Opatiji cijene su još paprenije – traži se i 45.000 eura za garažu manju od 20 kvadrata.
Jedino je Osijek ostao koliko-toliko normalan po cijenama. U prosjeku se traži 1000 eura po kvadratu, pa se u Osijeku pristojna garaža može naći za 12 do 15.000 eura. No, to malo što znači bilo kome tko ne živi u gradu na Dravi.
Ukratko
Po onome što smo vidjeli u oglasnicima, najskuplje garaže nalaze se u sklopu stambenih zgrada. Ne trebaju biti posebno uređene da ih vlasnici cijene preko 3000 eura po kvadratu
Prilikom kupnje sa stanom vrijednost kvadrata garaže se obično računa 50 posto od cijene kvadrata stana. No kada je garaža u slobodnoj prodaji, onda cijenu određuje zakon ponude i potražnje
Oprema garaže ne utječe previše na cijenu, pa strujom pokretana vrata ili priključak vode i nisu veliki prodajni aduti. Razlog? Garaža uglavnom nema i svaka brzo nađe kupca
U Zagrebu se cijene čak i jednostavnih garaža u kvartovima poput Sigeta, Žitnjaka ili Sesveta nerijetko penju i do 50.000 eura
Gradnja garaže čini se čak isplativijom od gradnje stana. Već se i obično parkirno mjesto u garaži – dakle, bez ikakve pregrade – cijeni oko 20.000 eura
Visoke prodajne cijene prate i paprene cijene najma – nije neobično naći vlasnika koji za najam garaže traži i 500 eura mjesečno