Što se događa?

Šef Mazde otvorio dušu: ‘Svi električni auti osim Tesle dobri su samo kao ukras u salonu‘

Vjeruje da automobilska industrija ide prema neizvjesnoj budućnosti zbog električnog automobila

Masahiro Moro

 Fumiyasu Nakatsuji/Jiji Press Photo/Profimedia

Mazdin izvršni direktor Masahiro Moro izjavio je da svi električni automobili osim Teslinih modela teško ispunjavaju prodajne ciljeve, piše Fortune, a trenutno usporavanje potražnje za električnim vozilima prisiljava proizvođače da smanje troškove i posredno proizvodnju. Mazda je jedna od rijetkih marki koja je i dalje vrlo oprezna u svojoj strategiji prelaska na električne automobile.

Za razliku od većine konkurenata, japanski proizvođač postavio je skroman cilj u tom pogledu: samo će 25 posto njihove ponude modela biti električno do 2030. godine, a do tada će se većina proizvođači automobila u potpunosti prebaciti na električna vozila. Barem prema najavama i u teoriji, jer istina je da u ovom trenutku i ako se tako nastavi, stvari po pitanju opće elektrifikacije ne čine tako bajno.

Mazdin izvršni direktor Masahiro Moro je za časopis Fortune analizirao trenutno stanje tržišta koje je postavljeno u cilju doprinosa dekarbonizaciji planeta. Pritom je japanski čelnik rekao da električna vozila jesu važna tehnologija i da je Mazda konstantno razvija.

image

Masahiro Moro

Profimedia

Međutim, podsjetio je i da su električna vozila prošle godine činila tek oko 6 posto tržišta, ove godine 8 posto, a od tih 8 posto, 57 posto su Tesla modeli. To ga je navelo na zaključak da se električni modeli ostalih proizvođača ne prodaju, nego se gomilaju na zalihama. Drugim riječima, samo Tesla ispunjava ciljeve, a ostali počinju trpjeti posljedice neispunjavanja prodajnih očekivanja koja generiraju vozila s nultim emisijama.

Ovdje treba reći se reći da se argument Masahira Mora odnosi na američko tržište, gdje je Tesla dominantna marka u prodajnim brojkama. Dobro za Teslu: potražnjom debelo nadmašuju sve europske proizvođače EV modela, a usto, kineske marke se tamo uopće ne prodaju zbog visokih carina, za razliku od drugih regija svijeta gdje već uživaju izvanredan uspjeh. Tako i u Europi, gdje se njihove marke postupno konsolidiraju na prodajnim ljestvicama i polako postaju konkurencija Tesli.

image

Mazda MX-30

Mazda

Tako izjava Masahira Mora vrijedi i u globalnom kontekstu u kojem je sve više marki prisiljeno prilagoditi svoju proizvodnju električnih vozila. To se najbolje vidi u slučaju Mercedesa EQS i EQE, Forda sa svojim planovima širenja u Europu koji nisu realni u ovom trenutku, ili Volkswagena koji povremeno zaustavlja proizvodnju EV modela.

Zašto kupci ne prihvaćaju električna vozila? Uzroka je više, ali glavni je da su električna vozila još uvijek vrlo skupa. Činjenica je da potrošači ne vjeruju ni infrastrukturi za punjenje, a tu je još uvijek i anksioznost oko dometa. Iako podaci pokazuju da je u 2023. prodaja električnih automobila porasla za 47 posto, neki proizvođači već upozoravaju na nešto što se događa posljednjih mjeseci - nedostatak rezervacija i narudžbi za električne aute.

U Sjedinjenim Američkim Državama Tesla dominira tržištem električnih automobila solventno, između ostalog i zbog strategije smanjivanja cijena. Kako bilo, još uvijek američka marka kontrolira više od polovice tržišta i stručnjacima je jasno da će ostati lider najmanje još desetljeće.

image

Tesla Model 3

Frank Hoermann/SVEN SIMON/imago stock&people/Profimedia

S druge strane Mazda na tržištu SAD po pitanju električnih automobila egzistira još opreznije od primjerice Toyote, a njihov jedini električni model MX-30 već je povučena s tržišta jer je potražnja bila nikakva. U međuvremenu, američki tržišni divovi poput Forda i General Motorsa sada preispituju svoje napore, odgađajući velika ulaganja u proizvodnju električnih vozila, ili smanjujući prognoze proizvodnje za 2024. godinu.

U srži problema brzog neprihvaćanja električnih automobila od strane tržišta jest nemogućnost svih zapadnih proizvođača da proizvedu zaista pristupačan model sa solidnim dometom koji bi velikoj većini korisnika omogućio komotniji prijelaz s automobila s pogonom s unutarnjim izgaranjem.

I sve dok se to ne promijeni, velike marke će vrlo teško ispuniti svoje planove za potpunu elektrifikaciju. Čelnici kineskih marki su taj problem puno bolje detektirali odavno, a japanski poput Mazde su i dalje, očigledno, vrlo oprezni...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 05:38