Automobilističke 1980-te i 1990-te pamtimo po mnogim modelima tada vrlo popularne "hot-hatch" klase od kojih su mnogi do danas stekli kultni status. Renault 5 GT Turbo, VW Golf I GTI, Peugeot 205 GTI, Fiat Ritmo 105 TC, Fiat Uno Turbo i.e., Opel Kadett GSi... Priča se nastavila i kasnije s VW Golfom IV R32, Alfom Giuliettom QV, Fordom Focusom RS, no u posljednjih 10 godina sve do danas su "vrući", a pristupačni automobili gradske ili kompaktne klase sve rjeđi, jer došla su neka potpuno drugačija vremena...Takvi su automobili baš poput sportskih coupea Forda Caprija ili Opela Mante dostupnih za šire mase potpuno nestali, a zamijenili su ih SUV-ovi, crossoveri i sve više - struja. To je budućnost. No nema razloga da ne potražite neki od tih automobila koji su vam obilježili mladost, kupite i parkirate u garažu, osim možda - cijene.
Naime, cijene su nekad priuštivih sportskih jurilica dostupnih i džepu mlađih vozača do danas poletjele u nebo, a cijene su nekima od njih do danas već i dvostruko veće nego kad su bili novi, posebice ako su u savršenom stanju...
I noviji modeli iza 2000. godine su danas sve skuplji, pa su i desetak do 15 godina stari primjerci većini onih koji bi rado parkirali neki od hot-hatcheva u svoju garažu sve nedostupniji, sugeriraju stručnjaci iz Hagertyja, čuvene kuće koja se bavi osiguranjem klasičnih automobila i poručuju - nostalgija za hot-hatchevima bit će sve skuplja!
Potvrđuje to i najnoviji primjer ograničene serije Forda Focusa RS500 iz 2010. koji je prošlog mjeseca putem aukcijske kuće Historics Auctioneers prodan na poznatoj britanskoj aukciji Windsorview Lakes za čak 57.000 funti ili gotovo pola milijuna kuna u našoj valuti!
"Pod čekić" je stigao zajedno s tradicionalističkim klasičnim predratnim Bentleyima i kolekcionarskim Jaguarima i postigao čudesnu cijenu, koja je 60 posto viša nego kad je bio nov.
Istini za volju, auto je u sjajnom stanju i s tek 35.800 prijeđenih kilometara i riječ je o jednom od tek 101 isporučenih primjeraka u Veliku Britaniju s upravljačem na desnoj strani od 500 izrađenih. Pogoni ga 2,5-litreni 4-cilindarski turbo motor od 350 KS i 460 Nm, a od ostalih Focusa se razlikovao po 19 colnim alu naplacima i mat crnoj boji.
Međutim, ovaj primjer ne začuđuje ljude iz Hagertyja koji tvrde kako nije riječ o izoliranom slučaju već da cijene "hot-hatcheva" ionako divljaju posljednjih nekoliko godina.
Prema njihovim podacima, danas je zbog cijene prosječnom ljubitelju kultnih hot-hatcheva gotovo nemoguće nabaviti originalan VW Golf I GTI u odličnom stanju koji je postao kult još od predstavljanja 1976. godine i kojeg je pokretao 1,6-litraš od 110 KS koji ga je do 100 km/h tjerao za tada blistavih 9 sekundi.
Ovaj 44 godine stari "hot-hatch" klasik u posljednjih pet godina mnogima je postao nedostižan, kažu iz Hagertyja.
Prema njihovom vodiču za kupnju, cijene su se udvostručile sa 15.700 eura za koliko se mogao dobiti u srpnju 2015. na 31.200 koliko prema tablicama vrijedi danas.
A ogroman interes ne stvara samo Golf. Tada 1980-ih, postojala je jedna "džepna raketa" koju su svi željeli: Peugeot 205 GTI, koji je bio lansiran 1984. godine.
Kompaktni, lagan i pogonjen 1,6-litrenim atmosferskim 4-cilindrašem od 105 KS bio je prava raketa, a još više je nudila kasnija 1,9-litrena verzija sa 128 KS. Taj je auto bio san snova golobradih gradskih trkača u svoje vrijeme.
Prema Hagertyju vrijednosti najboljih primjeraka gotovo su se utrostručile s 12.500 eura u 2015. godini, na 30.000 eura koliko vrijede danas. Pritom napominju da su se posljednjih godina dva savršena primjerka u Francuskoj prodala za čak 50.000 svaki eura.
Renault 5 GT Turbo iz iste ere ima sličnu putanju rasta cijene, krećući se od 13.000 do 28.000 eura u posljednje tri godine.
Devedesetih godina prošlog vijeka popularan je bio i primjerice Renault Clio Williams koji danas vrijedi oko 15.000 eura, a vrhunskim primjercima cijena seže i do 30.000 eura.
Ostali hot-hatchevi su i s manjim motorima također počeli privlačiti kupce, poput Opel Corse GSi koja je nedavno putem internet aukcije prodana za 13.500 eura.
Zašto je cijena ovim legendama gradskih ulica cijena toliko porasla u posljednje vrijeme, prema šefu Hagertyja Brianu Raboldu riječ je o kombinacija faktora i činjenici kako ovi automobili s nostalgijom sve više privlače "djecu 80-ih i 90-ih", a koji sada imaju novac i koji ih si mogu priuštiti, gotovo pa pod svaku cijenu.
Usto, ti su automobili i po godinama već klasici, a nude vrlo uzbudljivu vožnju, a Hagerty ih osigurava prema tablicama za klasične automobile.
Ako si ne možete više priuštiti ove automobile, osiguravatelj preporučuje neke druge modele koji nisu toliko skupi, a zabavni su za vožnju poput Forda Fieste XR2 koji u sjajnom stanju stoji oko 12.000 eura, a ima tendenciju rasta vrijednosti, ako je riječ o prvoj generaciji.
Kod nas je tržište takvih automobila s godinama sve slabije, a što je vrijedilo se prodalo, prečesto i van zemlje, ali ako ste vlasnih kojeg od nabrojanih automobila, ne brinite, cijene će im i dalje samo rasti, tvrde u Hagertyju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....