Poticaji za ekovozila ponovo su pred vratima. Fond za zaštitu okoliša i prirode, doduše, još nije raspisao poziv pa samim tim ni odredio kolikim će iznosima poticati ekovozila, ali zna se da je već 2018. za tu svrhu predviđeno 20 milijuna kuna. Može se to jasno iščitati iz Nacrta prijedloga Nacionalnog akcijskog plana energetske učinkovitosti, koji bi ovih dana trebala usvojiti Vlada – ondje piše da će se do 2020. za poticanje čišćega prometa izdvojiti ukupno 90 milijuna kuna, kao i da će se 60 milijuna kuna od tog novca, ravnomjerno, u tri godine potrošiti na “financijske poticaje za energetski učinkovita vozila”.
Takav razvoj situacije poprilično raduje, pogotovo stoga što ponuda ekovozila na tržištu nikad nije bila veća. Samo proteklih mjeseci u prodaju je dospio Renault Zoe, svojevrsni Clio na struju, tu je i električni Smart koji i bez poticaja ima cijenu od oko 150.000 kn, a ekovozila nude i Toyota, Volkswagen, Mitsubishi, Kia. Dobro je pritom znati da već u ožujku sljedeće godine u domaće salone dolazi i druga generacija električnog Nissan Leafa s dosegom od 400 kilometara. Osim toga, poticaja će biti i za kupnju ekovozila diljem Europske unije pa se krug širi i na popularnog Teslu. Ne treba stoga uopće sumnjati da će zanimanje za poticaje biti poveliko, posebno nakon dvogodišnje suše kad država nije dala ni kunu za ekovozila.
Upravo zato ovu priču treba shvatiti kao poziv za niski start, jer će se zainteresirani kupci sasvim sigurno naći u sličnoj situaciji u kakvoj su se zbog ograničenih sredstava nedavno našli i potencijalni korisnici državnih potpora za kupnju nekretnina. Prema tome, tko prvi - njemu djevojka. Svjedoči o tome i slučaj iz 2015., kad je 7,5 milijuna kuna predviđenih za posljednju tranšu poticaja za kupnju eko vozila planulo gotovo preko noći.
Bilo bi tako dobro da zainteresirani kupci već potkraj godine u rukama imaju ponudu s kojom će se prijaviti na poziv i rezervirati novac. Može se, naime, pretpostaviti da se dio oko prijave neće znatnije mijenjati u odnosu na dosadašnju praksu, što znači da će se novac predviđen za poticaje rezervirati već predajom predračuna, a potom će se moći iskoristiti u sljedećih šest mjeseci. Pritom će, ostane li sve kao i dosad, rezervacija glasiti na čovjeka ili tvrtku. Samim tim prijavitelj će se moći predomisliti i poticaj naposljetku iskoristiti za kupnju bilo kojeg vozila unutar kategorije za koju se prijavio. S predračunom za električni Smart FortTwo ili ForFour na kraju će se poticaji tako moći iskoristiti i za kupnju električnog Volkswagena Up, Renault Zoea ili Mitsubishija i-Miev. I obrnuto.
S druge pak strane, novost koja se već sad može iščitati iz Nacionalnog akcijskog plana energetske učinkovitosti jest da se poticaji više neće nuditi pri kupnji klasičnih hibrida, nego samo plug-in i električnih vozila. Samim tim bitno će se promijeniti dosadašnja struktura ponude automobila kupljenih uz poticaje, a najveću štetu pretrpjet će Toyota, čiji su hibridni Yarisi, Aurisi i Priusi svojedobno činili čak 92 posto automobila kupljenih uz ekopoticaje. Jedini model koji će sad moći ponuditi jest izvrstan, ali bez poticaja popriličnih 290.000 kuna vrijedan Prius Plug-in. Tko će od domaćih trgovaca profitirati? Nitko posebno, s obzirom na mršav broj vozila koje Fond za zaštitu okoliša i prirode predviđa staviti na tržište pomoću poticaja. Njihova je pretpostavka da će se financijskim poticajima za energetski učinkovita vozila u tri godine sufinancirati kupnja samo 1200 ekovozila, odnosno tek 400 godišnje. Usporedbe radi, samo je hibridnih Toyota u prvom valu poticaja tijekom 2014. prodano 298.
Osim toga, 2018. se ekopoticaji neće nuditi samo za automobile, nego i za električne bicikle, mopede i skutere, četverocikle te manja dostavna vozila na struju. A samo na te kategorije vozila, pokazali su svojedobno podaci Fonda za zaštitu okoliša i prirode, 2015. je potrošeno 18 posto predviđenih sredstava. Ili svaka peta kuna. Budući da se iz Nacrta prijedloga Nacionalnog akcijskog plana energetske učinkovitosti vidi da će se spomenute kategorije vozila i dalje poticati, vjerojatno će se zadržati i kriterij prema kojem se poticajima može pokriti najviše 40 posto “opravdanog troška”, odnosno najviše 40 posto iznosa navedenog na računu. Iz Nacrta se također može zaključiti da će se ponovo primjenjivati “socijalni kriterij”. Predviđeno je, naime, da se sufinancira kupnja samo ekovozila “niže i srednje klase”. Što god to zapravo značilo, sva je prilika da nitko uz državni poticaj u garažu neće parkirati Mercedes S500 Plug-in Hybrid.
Ukratko
Fondu za zaštitu okoliša i prirode u sljedeće tri godine namjeravaju sa 60 milijuna kuna sufinancirati kupnju 1200 ekoloških auta. U tu kategoriju po njima spadaju plug-in i električna vozila, ali i vozila na stlačeni prirodni plin (CNG), dizelaši koji zadovoljavaju normu Euro 6...
Ne treba sumnjati da će u 2018. drastično skočiti broj registracija električnih vozila, kojih je u prvih osam mjeseci 2017. registrirano samo devet. Poticaji će se moći trošiti i na nove aute kupljene u EU, pa tako i na Teslu
Više neće biti poticaja za klasične hibride, a time će najviše izgubiti Toyota, na čije je Yarise i Aurise prije odlazila većina ekopoticaja. Kupnja skupljih plug-in hibrida vjerojatno će se opet zauzdati određivanjem granice CO2 od 50 g/km. Tako će se, primjerice, moći kupiti Toyota Prius Plug-in (49 g/km), ali ne i skupocjeni Mercedes S500 Plug-in Hybrid (65 g/km)
13 ekoloških automobila s domaćeg tržišta:
BMW i3 Zabavan za vožnju
Električni mališan od 399 cm stotku hvata za samo 7,3 sekunde, pojuriti može do 170 km/h, a tvornički deklarirani doseg s jednim punjenjem iznosi 312 km.
Cijena: 297.394 kn
Hyundai Ioniq Limuzina za pet
Korejska limuzina od 447 cm s jednim punjenjem prevaljuje 280 km, kako bi se štedjele litij-ionske polimerske baterije, brzina je zauzdana na 120 km/h.
Cijena: 269.990 kn
Kia Soul EV Sedmogodišnje jamstvo
Zanimljivo dizajniran korejac s jednim punjenjem baterija kotrlja se solidnih 250 km, može pojuriti do 140 km/h, a poseban mu je adut 7-godišnje jamstvo.
Cijena: 272.990 kn
Mitsubishi i-Miev Gradski zvrk
Iako je dug samo 347 cm, ovaj japanski zvrk u vožnji djeluje iznimno čvrsto. S jednim punjenjem baterija dobacuje 160 km, a najveća mu je brzina 130 km/h.
Cijena: 214.600 kn
Renault Zoe Clio na struju
Napokon smo dočekali da se Clio na struju počne prodavati i u Hrvatskoj. S poboljšanim baterijama doseg mu je čak 300 km, a pojuri i do 135 km/h.
Cijena: 231.900 kn
Volkswagen e-Golf Das Auto s utičnicom
Popularni kompakt uvjerljiv je i u električnom izdanju – pojuriti može do 150 km/h, stotku hvata za 9,6 sekundi, a doseg mu iznosi popriličnih 300 km.
Cijena: 298.771 kn
Volkswagen e-Up! Praktični mališan
S dužinom od 360 cm njemački električni mališan savršen je za vrludanje gradom. Stotku dohvaća za 12,4 s, a s jednim punjenjem dosegne 160 km.
Cijena: 202.266 kn
Smart Fortwo ED Najpovoljniji na struju
Mališan dug jedva 270 cm s litij-ionskim baterijama s jednim punjenjem dobaci do 160 kilometara. Izvedba ForFour dostupna je za 154.000 kn
Cijena 148.323 kn
Volkswagen Golf GTE Najbolje iz dva svijeta
Za vožnju iznimno zabavan plug-in hibrid s elektromotorom i turbobenzincem 1.4 TSI od 150 KS samo na struju vozi oko 40 km, a stotku hvata za 7,6 s.
Cijena: 317.100 kn
Nissan Leaf Doseg od čak 400 km
Druga generacija najprodavanijeg elektroauta na svijetu nudi doseg s jednim punjenjem od 400 km, a u prodaju dolazi u ožujku 2018.
Cijena: nepoznata
Toyota Prius Plug-In Doktor hibridne vožnje
Pionir hibridne vožnje oduševljava u plug-in izvedbi – atraktivno dizajnirana limuzina samo na struju prevaljuje 50 km, a najveće brzina iznosi 135 km/h.
Cijena: 290.000 kn
Kia Optima Plug-In Zdrava doza luksuza
Korejsku krstaricu pogoni kombinacija elektromotora i dvolitrenog benzinca od 156 KS, samo na struju može se voziti 54 km, a nudi i sedmogodišnje jamstvo.
Cijena: 339.990 kn
Mitsubishi Outlander PHEV Ekološki terenac
Moćni, ali zeleni terenac pogoni kombinacija dvolitrenog benzinca i po jednog elektromotora na svakoj osovini. Na struju dosegne 52 km, a tu je 4x4.
Cijena: 439.990 kn
Poticaji i za kupnju dizelaša Euro 6 i vozila na CNG
Iz Nacrta prijedloga Nacionalnog akcijskog plana energetske učinkovitosti vidi se da Fond za zaštitu okoliša i prirode s 20 milijuna kuna godišnje neće financirati samo električna i plug-in vozila na dva i četiri kotača. Sastavni je dio “financijskih poticaja za energetski učinkovita vozila” i plan sufinanciranja kupnje modela koji zadovoljavaju normu Euro 6 uz “dostavu dokaza stavljanja postojećih vozila nižih normi izvan prometa”. Istim novcem planira se poticati i kupnja vozila na stlačeni plin (CNG). I to se ne čini lošim planom jer je riječ o ekološkom energentu kojega Hrvatska ima u izobilju. Ne pretjerano bogatu ponudu modela čine Fiat Doblo 1.4 T-Jet za 150.000 kn, Opel Astra 1.4 za 174.250 kn...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....