Dok stojim pred ulaznim portalom nove, druge cijevi tunela Učka teško mi je vjerovati da sam još početkom prošle godine, na gotovo istom mjestu, ali sigurno zaklonjen, fotografirao vrijedne radnike dok pomoću poprilične količine eksploziva miniraju stijene kako bi Istru i ostatak Hrvatske povezali modernim tunelom.
Premda je u tom trenutku najava da bi radovi na probijanju preko 5630 metara dugačke cijevi, započeti još u prosincu 2000. i vrijedni 200 milijuna eura, trebali biti gotovi tijekom 2024. djelovala prilično nestvarno, sad se pokazuje da to ipak nije bila pusta priča, servirana u predizborne svrhe.
Pored mene ne samo da više nema grubih građevinskih zahvata, već traju završni radovi na ulaznom portalu kako bi sve bilo spremno za današnje svečano otvaranje, kad će se ovdje sjatiti cijela domaća politička elita.
Ispred mene se nalazi betonom nadsvođena, potpuno asfaltirana nova cijev tunela Učka, koja u odnosu na staru već s ulaza izgleda kao svemirski brod.
Neću lagati, prilično sam uzbuđen što ću se među prvima u Hrvatskoj uvjeriti i kako izgleda s vozačkog sjedala. Zahvaljujući velikodušnosti Tee Balde, glasnogovornice tvrtke Bina-Istra, naime, dobio sam jedinstvenu priliku novom tunelskom cijevi proći automobilom ne samo prije župana i ministara, nego i samog premijera Plenkovića, što je čast koju ću rado spominjati i unucima.
Pokazalo se da dojam stečen prije nego li sam sa svojom Dacijom Duster krenuo nizati kilometre kroz novu cijev nije pogrešan.
Vozeći se kroz ovaj najveći infrastrukturni pothvat u Hrvatskoj svjedočim da su u tunelu implementirana napredna tehnološka rješenja za kontrolu prometa, ventilaciju i protupožarnu zaštitu, pri čemu su ugrađene i 74 nadzorne kamere, a dodatnu sigurnost mi ulijeva što je nova cijev izvrsno osvijetljena, pa tu nije mračno kao u tunelu, koliko god to bio općeprihvaćen izraz, a ja se zbilja nalazio usred planine koja razdvaja Istru od ostatka Hrvatske.
Usput od svojih domaćina saznajem i jednu važnu informaciju - nakon svečanog otvaranja nove cijevi, jedno će vrijeme u prometnoj funkciji biti obje, a onda će stara ići u rekonstrukciju, modernizaciju i uljepšavanje, da bi bila što sličnija ovoj novoizgrađenoj.
Tko često putuje tunelom Učka poput mene ne može se ne veseliti ovakvom raspletu, nakon duge 43 godine iščekivanja.
Koliko je ovo važan pothvat postaje jasno kad se malo prouči povijest izgradnje tunela kroz Učku. Od prve službene odluke da se izgradi tunel, naime, prošlo je već šezdeset godina, a sama ideja spajanja Istre i ostatka Hrvatske još je mnogo starija.
Projekt prve cijevi tunela napravio je Institut za građevinarstvo Hrvatske, pripremni radovi trajali su od 1971. do 1973., jer je trebalo otkupiti zemljište, dovesti vodu i električnu energiju, urediti prilaze gradilištu...
No, da bi prvi automobili prošli kroz tunel dugačak 5062 metra i širok 9,1 metar trebale su proći još godine – to se konačno dogodilo tek 27. rujna 1981. I kako onda čovjek koji je svjedočio svim tim zbivanjima sad ne bi bio pomalo ganut otvaranjem nove tunelske cijevi.
No, treba reći, posao na boljem povezivanju Istre s ostatkom Hrvatske ovim niti blizu nije gotov, čega postajem svjestan dok na vlastitu odgovornost, uz pratnju Damira Antića, zapovjednika Vatrogasne postrojbe Bina Istra i Lucijana Dušića, voditelja centra upravljanja, isprobavam terenske sposobnosti svojeg Dustera duž desetak kilometara makadama trase, gdje se planira graditi puni profil autoceste od novog ulaza u Učku do Matulja.
Meni ovo izgleda kao veći pothvat od samog bušenja tunela.
Rok za završetak radova je tri godine, a Dario Silić, generalni direktor Bina-Istre, tvrdi da će vozači od Zagreba do Pule tada stizati za manje od dva i pol sata. Živi bili pa vidjeli...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....