JEDINI U HRVATSKOJ

Mladi Splićanin iz gušta kupio gradski autobus: ‘Vožnja je besplatna, bitno je da ljudi uživaju‘

Autobus je proizveden 1981. godine, a na brojčaniku ima tri milijuna kilometara

Josip Matulić

 Paun Paunović/Cropix

Na autobusnoj stanici kraj Svetoga Frane na Rivi nedavno smo naišli na autobus koji zbunjuje Splićane.

Zahvaljujući Marinu Pažaninu, po struci prevoditelju, a u slobodno vrijeme velikom zaljubljeniku u autobuse, doznali smo priču o prijevoznom sredstvu koji mnogima budi nostalgiju.

Riječ je o autobusu MAN SU 220 garažnoga broja 19 iz 1981. godine u privatnom vlasništvu splitskog vozača Josipa Matulića.

- Ovaj autobus je originalno iz Dubrovnika i vozio je sve do 2020. godine, do pandemije koronavirusa. Poslužio bi kao pojačanje kad bi bila gužva.

image
Paun Paunović/Cropix

U Dubrovniku postoji još deset ovakvih autobusa, a tri od njih pretvorena su u kabrio-vozila. Ovaj je stigao u Split zahvaljujući Josipu koji ga je kupio. Planirali su prodati još jednog, no predomislili su se i sada su parkirani u Dubrovniku. Ovaj jedini vozi - objasnio je Marin.

Četiri osobe željele su kupiti bus čiji su ključevi na kraju otišli u Josipove ruke. Vozilo je kupljeno prije dvije godine, a vlasnik je za njega izdvojio oko 20 tisuća tadašnjih kuna (nešto više od dvije i pol tisuće eura).

image

Josip Matulić

Paun Paunović/Cropix

- Puno zaljubljenika u autobuse žele kupiti jedan ovakav, a Josip je zgrabio priliku. Trenutno se s ovim busom ne odrađuju organizirane vožnje već ga vlasnik uglavnom provoza za svoj gušt u društvu prijatelja - kaže.

Ponekad ukrcamo i građane koje susretnemo i koji izraze želju. Prije nekoliko dana smo ga provozali zajedno i najsmješnije su reakcije ljudi dok se voze. Starijima je to normalno, a djeca su uvijek iznenađena jer nikad nisu prije vidjela ovakav bus - poručio je.

Interijer vozila je moderniziran, pa su tako prije desetak godina promijenili sjedala koja su u originalnu imala tapecirane klupe.

- Ovaj bus prikazuje povijest Dubrovnika. Prešao je oko tri milijuna kilometara, a može ići do 80 km/h. Nakon 11 godina nošenja dubrovačkih tablica, na registracijskim tablicama sada piše "ST-PV-1606" što označava da je riječ o povijesnom vozilu koje se ne koristi u komercijalne svrhe.

image
Paun Paunović/Cropix

Ne samo da je ovo vozilo unikatno, već je jedinstven slučaj da netko u Hrvatskoj ima gradski autobus oldtimer u svom vlasništvu, piše Slobodna Dalmacija.

- Josip je oduvijek želio imati "retro-bus". To bi htjeli mnogi od nas, ali ne možemo zbog nedostatka volje, vremena, D kategorije, prostora...

Josip je vidio priliku i iskoristio je. Rekao sam mu da je revolucionar: dosad praktički nismo imali vozača koji je vlasnik oldtimer autobusa samo za sebe - kaže Pažanin.

image
Paun Paunović/Cropix

Lijepo je vidjeti povijest prometa grada, no to nije slučaj u Hrvatskoj budući da su sve firme prodale stare autobuse. Bilo bi lijepo da su ih prodale zainteresiranim firmama, no išli su u staro željezo.

"Promet" je proteklih godina uništio (ispilao, rashodovao, izrezao) sve svoje stare autobuse, sve do jednog. Nije bilo dovoljno interesa da se sačuvaju - objasnio je Marin koji dodaje kako mu je zbog toga jako žao, piše Slobodna Dalmacija.

image
Paun Paunović/Cropix

- Najsmješnije mi je bilo kad smo stali kod Sv. Frane, pa smo provozali djecu do Banovine, na stanici na kojoj staju "Prometovi" autobusi 8 i 12. Zaustavili smo se, a ulazi neki stariji gospodin i vadi elektroničku iskaznicu... Jedva smo mu objasnili o čemu se radi, pa je na kraju ipak odlučio pričekati svoj autobus - zaključuje Pažanin kroz smijeh.

Kako građani ne bi bili zakinuti za iskustvo vožnje u ovom unikatnom prijevoznom sredstvu, Josip je odlučio počastiti svoje sugrađane i povremeno ukrcati one koji to budu željeli.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 03:16