Opel je 1991. umirovio Kadett, a na scenu je umjesto njega izašla prva Astra. To je ime, doduše, njemačka tvrtka već koristila na britanskom tržištu, a modernija, zaobljenija i privlačnija od svog prethodnika, Astra je u trenu postala miljenica publike. Naročito je na našim prostorima prva Astra uživala veliku popularnost i simpatije javnosti, a posebno je dobro izgledala u sportskoj verziji, sa spuštenim ovjesom i decentnim paketom spojlera.
Takva nabrijana Astra naslijedila je Kadettovu oznaku GSi 16v, a premda na njoj ništa nije posebno vrištalo, izgledala je vrlo atraktivno. A to se nije puno promijenilo ni nakon dvadesetak godina, priča nam Božo Čipčić iz Splita, vlasnik odlično očuvanog primjerka iz 1993. godine. - Ma stalno je ljudi gledaju. Evo neki dan stoji neki čovjek pred njom, promatra. Priđem mu, pitam je li treba što pomoć, a veli on meni: dobro si ti nju sredio. Ma što bi ju sređivao, čovječe, pa takva je izašla iz tvornice, kažem mu, a on odgovara: Ma je vraga!
Ljudi jednostavno ne vjeruju da tako dobro izgleda, a da je serijska, prepričava nam svoje dogodovštine Božo. On je, doduše, na svoju Astru ipak ugradio veće aluminijske felge kao i Konijeve sportske amortizere i opruge. – Ma stavio sam te 16-colne felge umjesto originalnih propelerki i niži ovjes, jer mi tako auto bolje izgleda. Ali sve ostalo je na ovoj Astri tvornički, ponosno će Božo i dodaje: – Ovdje u Dalmaciji sigurno nema nijedna takva Astra GSI, a da je u originalnom stanju. A nisam siguran ni da je ima igdje drugdje u Hrvatskoj. Sve su negdje nestale ili su prerađene. Ljudima je kao malo tih 150 KS, pa ugrađuju turbo i svašta, odmahuje rukom Božo.
Astra GSi 16v je, naime, preuzela motor iz Kadetta GSi 16v. A s obzirom da je bila 70 kila teža od Kadetta tako joj je ubrzanje nešto lošije. S druge strane, već je Kadett bio najaerodinamičniji u svojoj klasi, a Astra je otišla još korak dalje, pa je njezina izvedba GSi 16v bez problema lovila 220 km/h. Početkom devedesetih, to je značilo premoć nad Volkswagen Golfom GTi, koji je u trećoj generaciji izgubio velik dio svoje oštrine i brzine. I dok se slava Golfa GTI pomalo urušavala, Astra GSi 16v je preuzela primat u novoj generaciji kompaktnih jurilica koje su vladale ulicama u devedesetim godina. U međuvremenu su se, naime, na tržištu pojavili i drugi konkurenti poput Fiatovog Tipa Sedicivalvole, Ford Escorta Turbo, Peugeota 306 S16, Toyote Corolle GTi, Renaulta 19 16v...
No, Opelov aluminijski dvolitraš sa 16-ventilskom glavom, koji je Kadett GSi pretvorio u raketu, i u Astri je uspješno odolijevao napadima rivala. Taj motor trkaćeg pedigrea s kovanim klipovima osvojio je brojna priznanja, u trkaćim je autima bez problema razvijao i više od 270 KS. Pred kraj karijere, u posebnoj ediciji Astre GSi oznake 200tS, koja je nažalost bila rezervirana samo za tržište Južne Afrike, uz pomoć turbopunjača razvijao je impresivnih 200 KS i bio je brži od tadašnjeg BMW-a M3! Ta Astra zbog toliko snage na prednjim kotačima nije bila pretjerano vozljiva, no bila je svojevrsna testna mula za Calibru Turbo, koja je nudila isti motor, ali uparen s pogonom na sva četiri kotača.
A uz sklonost visokim okretajima i karakteristični zvuk koji proizvodi 16-ventilska glava sa dvije bregaste osovine, zbog čega ga je lako prepoznati, motor oznake XE je izuzetno izdržljiv i pouzdan. – Evo, motor je nedavno je prevrtio 250.00 kilometara, a i dalje ide k'o zmaj. A u stvarno je ekstra dobrom stanju i zato jer je redovno održavan, nastavlja nam priču Božo i savjetuje: – Kako se ti ponašaš prema automobilu, tako će se i on ponašati prema tebi.
Zato ja, primjerice, ulje u motoru svoje Astre GSi mijenjam svakih 5000 umjesto propisanih 10.000 kilometara. Premali je to izdatak da bi riskirao uništiti tako dobar motor, zaključuje 31-godišnji Splićanin koji se bavi automehanikom, pa sam održava automobil. – Većina auta što sam vozio bili su Opeli. Prvo Kadett, pa Mantu, pa jednu Astru, drugu, treću… Tako da imam puno iskustva s njima. Inače Opeli imaju problema s hrđom, naročito na rubnjacima i kraku šasije, ali ova Astra GSi 16v je zdrava k'o dren. Ima tu i tamo koje oštećenje, ipak je to auto star 23 godine, ali lak je originalan, hvali Božo "konja svoga".
Pitamo ga i od kud tolika ljubav baš prema Astri GSi 16v.– Dok sam išao u srednju, na putu do škole sam je znao viđati, pa bi stao i zagledao se. Oduvijek me privlačila, a i najviše mi paše od svih Opelovih modela. Sviđa mi se što je kompaktna, nije ni prevelika ni premala. Stoga, kad se pred koju godinu ova pojavila u oglasniku, nisam dugo razmišljao. Bila je u odličnom stanju, a i cijena mi je odgovarala, pa tu priliku jednostavno nisam mogao propustiti.
ASTRA GSI 16V
TEHNIČKI PODACI
Motor benzinski
Obujam 1998 ccm
Snaga 110 kW/ 150 KS pri 6000/min
Moment 196 Nm pri 4600/min
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Dimenzije 405 x 169 x 141 cm
Osovinski razmak 252 cm
Gume 195/60 R15
Pogon prednji
Masa 1100 kg
Brzina 220 km/h
0 do 100 km/h 8,0 sekundi
Potrošnja (tvornička) 7,7 l/100 km
Cijena novog (1993.) 45.000 DEM
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....