Čavlerice i 4x4

Ledena avantura s Nissan Ariyom i X-Trailom po domovini Letećih Finaca

Električnom Ariyom i hibridnim X-Trailom s čavlericama i pogonom na sva četiri 4Force projurili smo trasom relija Tisuću jezera

Nissan Ice Experience Finland 2024

 Nissan

Timo Makinen, Rauno Aaltonen, Simo Lampinen, Hannu Mikkola, Marku Allen, Marcus Gronholm, Tommi Makinen, Juha Kankkunen, Ari Vatanen... Finski vozači vladaju svijetom relija još od šezdesetih godina prošlog stoljeća kad su od atletičara preuzeli nadimak Leteći Finci (Flying Finns). Ništa čudno. Makadamom ljeti, a snijegom i ledom zimi prekrivenih cesta im ne nedostaje u zemlji u čijem središnjem dijelu, a pogotovo na sjeveru vlada pustoš.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

U Laponiji, primjerice, na četvornom kilometru žive svega dva stanovnika. Zimi pritom uživaju u još jednoj blagodati – tisućama zaleđenih jezera na kojima bez straha mogu vježbati tehniku vožnje, uključujući i poznati tzv. Scandinavian flick (skandinavska zvrčka).

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Zaleđenim se jezerima, kao i obližnjim snijegom i ledom okovanim cestama, koriste i proizvođači za razvoj i testiranje još zamaskiranih novih automobila, ali i zabavljanje klijenata.

Čim temperature u siječnju padnu debelo ispod ništice, većina ih nudi dvodnevne ili trodnevne izlete s vožnjama po poput stakla ravnim zaleđenim površinama jezera tijekom prijepodneva, a u psećim zapregama ili na motornim sanjkama poslije podne. S noćenjem u tradicionalnim hotelima s pet zvjezdica i finskim saunama s kupanjem u zaleđenom jezeru. Ili barem promatranju polarne svjetlosti.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Sve to, dakako, za ne manje od 3000 do 4000 eura... Krajem veljače i sami smo, na poziv Nissana, krenuli put Finske. Japanski proizvođač, naime, želio je da se i sami uvjerimo u kvalitete pogonom na sva četiri kotača 4Force opremljene električne Ariye i plug-in hibridnog X-Traila na temperaturama koje se u gradiću Vilppula u južnoj Finskoj, tristotinjak kilometara sjeverno od prijestolnice Helsinkija, početkom godine noću redovito spuštaju ispod -20 stupnjeva Celzijevih.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Redovito, ali nas je dočekalo proljeće. Temperature se, naime, ni noću nisu spuštale ispod -3 ili -4 stupnja Celzijeva, a danju su čak bile i u plusu. Sve je, doduše, još uvijek bilo prekriveno snijegom i ledom, ali...

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

- Baš nemate sreće. Dva tjedna prije vašeg dolaska imali smo i temperature od -33 stupnja Celzijeva. Zadnjih desetak dana smo oko nule, pa čak u plusu. Što ćete, klima se, očito, mijenja. Valjda nećemo za godinu-dvije uzgajati tropsko voće, šali se recepcioner hotela Rapukartano na obali jezera Kuorevesi.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Bacamo oko na raspored, jer nas tridesetak novinara podijeljeno je u tri grupe. Prva ide na vožnju zaleđenim jezerom, druga na off-road poligon, a treća na panoramsku vožnju oko Jyvaskyle i Tamperea. Kasnije se mijenjamo. U drugoj smo grupi s Vatanenom, Toivonenom i Blomqvistom...

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

- Što je ovo, pitamo ogranizatore iz Nissana. Ice Experience ili startna lista Grupe B?

- Ne brinite. Vatanen je instruktor, inače sin bivšeg svjetskog prvaka u reliju iz 1981. godine Arija, a Toivonen i Blomqvist vaši su kolege novinari iz Finske. Blomqvist ima kuću u Sutivanu na Braču i češće je kod vas nego u Finskoj. Još malo pa će zatražiti državljanstvo...

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Krećemo, dakle, na snijegom i ledom prekriveni off-road poligon pun uzbrdica i nizbrdica na kojem domaćini ljeti inače uzgajaju jagode. Zaustavljamo se u pola brijega od 45 stupnjeva. Lijevi kotači su na ledu, desni na raskopanoj zemlji. Otpuštamo kočnicu i odlučno pritišćemo gas, a Ariya kreće bez i najmanjeg proklizavanja ili zanošenja. Kao od šale.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Japanski električni SUV pokreću dva elektromotora, na svakoj osovini po jedan, s ukupno 306 KS i vrtoglavih 600 Nm. A električni pogon na sva četiri kotača reagira čak 10.000 puta brže od mehaničkog 4x4. I preciznije. Isto ponavljamo i kasnije s plug-in hibridnim X-Trailom. Rezultat? Gotovo isti, što i ne čudi budući da 1,5-litreni benzinski motor sa 158 KS ionako služi isključivo kao generator za punjenje baterije i rad dvaju elektromotora - sprijeda 204 KS i 330 Nm, straga 136 KS i 195 Nm, odnosno ukupno 213 KS i 525 Nm.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Sat vremena kasnije čekamo svoj red na zaleđenom jezeru. Uzalud.

- Žao mi je, ali morat ćemo otkazati vožnju po zaleđenom jezeru. Previše je vode na stazi i vožnja više nema smisla, objašnjavaju organizatori iz Nissana.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Šteta, jer sloj leda i dalje je debeo čak 66 centimetara. Umjesto vraški zabavne jurnjave po zalađenom jezeru, nakon ručka krećemo na panoramsku vožnju u desetak električnih Ariya i plug-in hibridnih X-Traila, opremljenima čavlericama, koje su zakonom dopuštene i koriste ih svi koji ne žive u velikim gradovima na jugu, poput Helsinkija, Espooa ili Tamperea.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Riječ je o svjetski poznatim zimskim gumama Nokian Hakkappelitta, u koje su ugrađeni oštri čavlići koji iznad gazne površine strše svega 0,6 milimetara. Sasvim je to, naime, dovoljno da osiguraju vrhunsko prianjanje na zaleđenim seoskim cestama, a da prilikom vožnje po očišćenim autocestama ne oštećuju asfalt. I da pritom ne dižu pretjeranu buku ili izazivaju vibracije na upravljaču.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Jurimo pun gas kroz zaleđenu arktičku tundru, što i ne čudi s obzirom da je za upravljačem prvog automobila naš domaćin Bruno Mendez, 33-godišnji europski prvak Formule 3 iz La Rode u pokrajini Asturias na sjeveru Španjolske. Osim toga, put nas vodi zaleđenim makadamskim cestama oko Jyvaskyle, kojima se – doduše ljeti - već duge 73 godine vozi Rally Finska, najluđi u kalendaru Svjetskog prvenstva u reliju, na čijem je brzincu Ouninpohja legendarni Markko Martin na skoku letio čak 57 metara.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Nissanima, doduše, ne letimo zrakom, ali nismo baš ni puno sporiji – 306 KS jak električni SUV do stotke, naime, stiže za kratkih 5,7 sekundi i potegne do 200 km/h, a u vožnji su itekako od koristi i jako regenerativno kočenje i nisko težište, kao i prilično čvrsto podešen ovjes, odnosno pogon na sva četiri kotača 4Force.

image

Nissan Ice Experience Finland 2024

Nissan

Pritom se pretjerano ne osjeća ni 2,3 tone, jedino na oštrim prijevojima i kratkim poprečnim neravninama poskakuju putnici na stražnjim sjedalima... To se, međutim, ne događa u 500 kilograma laganijem X-Trailu, čiji ovjes sjajno upija i veće neravine na cesti, a i dalje stiže do stotke za 7 sekundi i dohvati krajnjih 180 km/h.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 01:47