Dionice kineskih proizvođača automobila nedavno su pale nakon izvješća da Europska komisija razmatra suzbijanje jeftinih električnih vozila koja su preplavila tržište. Ako se carine ostvare, to bi moglo imati strašne posljedice na kineski izvoz automobila u kojem su automobili nadmašili većinu lokalno proizvedenih artikala suočeni s opadajućom potražnjom.
Carinski podaci pokazuju da su kineske isporuke novih vozila (koje uključuju i hibride i električna vozila) u Europsku uniju porasle za 112 posto u prvih sedam mjeseci 2023. godine i nevjerojatnih 361 posto od 2021. godine.
Kako Kina može ponuditi svijetu - a posebno Europi - toliko jeftinih električnih vozila? Kao prvo, to se svodi na preveliki kapacitet. Bill Russo, izvršni direktor savjetodavne tvrtke Automobility sa sjedištem u Šangaju, smatra da Kina ima višak kapaciteta od 10 milijuna vozila godišnje, piše portal Carscoops.
Višak ponude i činjenica da Peking subvencionira električna vozila naveli su Europsku komisiju na zaključak da su kineska električna vozila obično za petinu jeftinija od ekvivalentnih modela proizvedenih u EU.
Auto News izvještava da se procjenjuje da je do 2021. zemlja platila oko 15 milijardi dolara kao poticaje za električna vozila, ali da su subvencije na snazi od 2009. Zatim, u lipnju 2023., Kina je osigurala još više poreznih olakšica za električna vozila. Najnoviji paket iznosi ukupno 520 milijardi juana (72 milijarde dolara), koji će biti isplaćeni u sljedeće četiri godine.
U svakom slučaju, proizvođači automobila koji posluju u Kini nedvojbeno imaju koristi od svojih domaćih subvencija. Najveći svjetski proizvođač baterija je kineski CATL, dok je BYD pobijedio Volkswagen i postao najprodavaniji domaći automobilski brend.
Što se tiče izvoza, Europa se smatra ključnim tržištem rasta za kineske proizvođače automobila. Strogi propisi EU-a o emisijama i predložena zabrana prodaje automobila s unutarnjim izgaranjem olakšavaju prodaju električnih vozila. Uz carine iz Trumpove ere koje ograničavaju održivost prodaje automobila kineskog porijekla u SAD-u, Europa je de facto postala središte trgovine.
Čini se da Europska komisija nije zadovoljna što Europa postaje preplavljena EV-ovima iz Kine. I unatoč tome što je opcija jeftinije, pristupačnije nove tehnologije koristan alat za povećanje stope usvajanja, čelnici bi mogli biti više zainteresirani za zaštitu vlastite automobilske industrije.
Prošlog je tjedna Europska komisija objavila da će pokrenuti istragu o tome trebaju li se carine koristiti za borbu protiv "umjetno niskih" cijena kineskih električnih vozila. Presuda će biti izrečena u narednih 13 mjeseci.
“Globalna tržišta sada su preplavljena jeftinijim električnim automobilima. A njihova se cijena umjetno održava niskom ogromnim državnim subvencijama”, rekla je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen kolegama zastupnicima u EU, o čemu smo pisali.
I nisu samo birokrati ti koji su pokazali zabrinutost. Viši ljudi iz automobilske industrije, poput izvršnog direktora Stellantisa Carlosa Tavaresa, izrazili su slična stajališta, uz sumnje u sposobnost zapadnih marki da se suprotstave onima s Istoka.
No dok jeftiniji automobili iz Kine mogu ugroziti domaće tržište, EU mora biti na oprezu protiv bilo kakve odmazde Pekinga. Reuters izvještava da je kinesko Ministarstvo trgovine već izdalo upozorenje, nazivajući istragu "golim protekcionističkim činom koji će ozbiljno poremetiti i iskriviti globalnu automobilsku industriju i opskrbni lanac, uključujući EU, te će imati negativan učinak na Kinu.
Kina je veliko tržište za mnoge europske marke. Stoga EU mora biti oprezna kako sebi ne bi pucala u nogu bacajući zapadne proizvođače automobila u unakrsnu vatru - posebice BMW, Renault i VW, koji proizvode automobile u Kini za izvoz u Europu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....