OTKRIVENE PLAĆE

Jesu li premalo plaćeni? Vozači tramvaja u Njemačkoj zarađuju 2800 eura, a u Hrvatskoj osjetno manje

ZET neprestano traži nove vozače, a trenutno ih nedostaje više od 100

ZET tramvaj, ilustracija

 CROPIX

ZET neprestano traži nove vozače, no odaziv nije toliko velik koliko bi oni htjeli pa se pozivi često ponavljaju. Trenutno ih nedostaje više od 100, zbog čega su mnogi prisiljeni na prekovremeni rad i uzimanje bolovanja samo kako bi se odmorili od rada.

Situaciji ne pomaže ni činjenica da oni koji žele voziti tramvaj, a nemaju položen ispit moraju proći edukaciju o svom trošku, a za neke primamljiva nije ni zarada.

Koliko točno iznosi plaća ZET-ovog vozača ovisi o nizu faktora poput godina staža te satnici provedenoj u noćnim smjenama ili blagdanom. Postoje određeni odbici, ali i dodaci na plaću pa niti jedan vozač nema istu.

image

ZET tramvaj, ilustracija

Damir Krajac/CROPIX

No, prema neslužbenim informacijama upućenih izvora prosječna plaća iznosi oko 1700 eura bruto te oko 1200 eura neto.

Zagrebinfo je na uvid dobio nekoliko platnih lista ZET-ovih vozača koje otkrivaju detaljnije informacije o njihovim primanjima.

ZET-ovi vozači, prema kolektivnom ugovoru koji je obnovljen u veljači 2023. godine, imaju osnovicu plaće od 438,11 eura, a taj se iznos onda povećava za 0,5 posto po godini staža te nizu drugih faktora.

Tako se satnica za rad u dvije smjene povećava za 10 posto, prekovremeni rad 50 posto, a isto vrijedi za rad nedjeljom i blagdanom. Za rad subotom satnica je veća za 20 posto, noćni rad povećava satnicu za 40 posto.

Svaki radnik ima i zajamčenu nagradu za vjernost, odnosno dodatak na staž u iznosu od 0,15 posto po godini staža. Kad vozači voze zglobne tramvaje također imaju određeni dodatak na plaću.

image

ZET tramvaj, ilustracija

Damir Krajac/CROPIX

Radnici imaju i dodatak za hranu od 66,36 eura, a malo tko zna da ZET-ovci zarađuju i na svakoj karti koju su prodali u vozilu. Dobivaju 20 posto od vrijednosti svake prodane karte.

Obično to bude oko desetak eura.

Od plaće se oduzimaju obvezni doprinosi i porezi, a onima koji su članovi sindikata i udruga članarina se automatski oduzima od plaće. Od plaće se uzima i za oni koji imaju članarinu u posmrtnom fondu radnika ZET-a. Ti odbici ovise o broju članarina, a mogu biti od nekoliko do čak pedesetak eura.

Uvid u platne liste vozača koji imaju više od 15 godina ukupnog staža te najmanje šest godina staža rada u ZET-u otkriva da je riječ je o mjesečnim neto iznosima od oko 1150 do 1300 eura.

Treba, dakle, ipak napomenuti da neki dobivaju manje, a neki više od toga.

ZET-ovci imaju kolektivnim ugovorom zajamčena i još neka druga materijalna prava. Kao i onima u Holdingu, imaju pravo na božićnicu (232 eura), regres (232 eura), poklon za Sv. Nikolu, dar za Uskrs u naravi, te redovnu mjesečnu nagradu od 82,95 eura.

ZET-ovi djelatnici uglavnom smatraju da je riječ o vrlo maloj plaći, posebno uzme li se u obzir da kvalificirani vozači autobusa mogu zarađivati više u privatnom sektoru te inozemstvu.

Prosječna plaća vozača tramvaja u Njemačkoj oko 2800 eura bruto, a u Austriji 2100 eura.

U tijeku su i novi pregovori kojima se traže nova povećanja plaća, a prema informacijama iz sindikata taj postupak ne ide u smjeru pozitivnom za radnike. Iz redova ZET-ovih radnika stiže informacija da je pokrenut postupak mirenja, a ako on ne bude uspješan, ozbiljno se razmišlja o sindikalnim akcijama koje mogu značiti sve od prosvjeda do štrajka, piše Zagrebinfo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 13:41