NOVO VREDNOVANJE

EK predstavio novi standard Euro 7 s dodatnim ograničenjima za emisije čestica guma i kočnica

Teoretski, štetne emisije iz kotrljanja guma su čak 1000 puta veće od onih za emisije motora pokretanih fosilnim gorivom

Euro 7 norma, ilustracija

 Profimedia, EK

Europska komisija je danas konačno predložila uredbu s novim pravilima za smanjenje emisija iz motornih vozila Euro 7, a novost je da se prvi put reguliraju emisije čestica i mikroplastike koje nastaju korištenjem guma i kočnica.

Nova norma Euro 7 zamijenit će dosadašnju, a koja ima odvojena pravila za emisije iz automobila i kombija (Euro 6) te za kamione i autobuse (Euro VI).

Za sada su nova pravila Euro 7 još prijedlog Komisije koja će Europski parlament i Vijeće tek morati odobriti prije stupanja na snagu. Međutim, nakon dosadašnjih mnogih odgoda i premišljanja, čini se da će novi standardi zapravo biti upravo ovi predloženi.

Novim standardom Euro 7 uvodi se jedinstven skup pravila za ograničenja emisija za sva motorna vozila te postavlja ista ograničenja emisija za sva vozila bez obzira na to koristi li vozilo benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva.

image

Promet, ilustracija

Profimedia

Novost je da prijedlog uredbe obuhvaća emisije iz ispuha kao i iz kočnica i guma vozila, što znači da će svi automobili i kombiji na tržištu EU od 2035. godine trebati imati nultu emisiju ugljikova dioksida.

Međutim, ipak se očekuje da će više od 20 posto automobila i kombija te više od polovice teških vozila 2050. i dalje ispuštati emisije iz ispušnih cijevi.

Za razliku od motora na unutarnje izgaranje, električna vozila ne emitiraju ispušne plinove, ali i dalje uzrokuju onečišćenje mikroplastikom kao produktom kočenja i kotrljanja guma. Zato nova pravila postavljaju dodatna ograničenja za takve emisije i primjenjivat će se na sva vozila, uključujući i električna.

image

Kotrljanje kotača, ilustracija

Profimedia

“Mi smo prvi u svijetu koji reguliraju emisije iz guma i kočnica”, izjavio je povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton.

Nadalje, nova pravila, očekivano, postavljaju ograničenja emisija za prethodno neregulirane onečišćivače, kao što su emisije dušikovog oksida iz teških vozila.

Komisija procjenjuje da će se emisije krutih čestica, koje nastaju korištenjem kočnica automobila i kombija, do 2035. godine smanjiti za 27 posto.

Do tada će se emisija dušikovih oksida smanjiti za 35 posto za osobna i kombi vozila u odnosu na Euro 6, odnosno za 56 posto za autobuse i kamione u odnosu na Euro VI standard.

image

Euro 7, ilustracija

Profimedia

Kako je došlo do takve odluke?

Podsjetimo, posljednjih godina stručnjaci i znanstvenici upozoravaju na ostale oblike onečišćenja osim iz ispuha automobila i kamiona, upravo poput onih koja se stvaraju prilikom kočenja i kotrljanja guma. S obzirom na to da novi dizelaši danas imaju emisije ispušnih plinova nižu nego ikad prije, a električna vozila nemaju uopće, pažnja je usmjerena ka tim ostalim oblicima onečišćenja.

Tako su primjerice, specijalisti iz Emissions Analyticsa, vodeće udruge neovisnih svjetskih stručnjaka za ispitivanja i znanstveno mjerenje emisija u stvarnom svijetu, još 2020. došli do saznanja kako su upravo gume danas najveći izvor štetnih tvari iz automobila. A gume koriste sva vozila uključujući i električna.

image

Čestice iz guma, ilustracija

Profimedia

Naime, u pokretu vozila gume, ali i kočnice konstantno emitiraju prljavu prašinu i štetne čestice, a taj je izvor onečišćenja do danas bio potpuno nereguliran.

Iz stručnih se krugova moglo doznati i da takve emisije pridonosi onečišćenju baš kao i plastika u oceanima, a primjerice skupina britanskih znanstvenika prepoznala je te emisije kao golemi izvor štetnih čestica koja su prema tom kriteriju jednako štetna kod svih vozila neovisno o pogonu.

Teoretski, prema najnovijim saznanjima štetne emisije iz kotrljanja guma su čak 1000 puta veće od onih dopuštenih za emisije iz motora pokretanih fosilnim gorivom prema standardu Euro 6.

image

Ispušni plinovi, ilustracija

Profimedia

Stoga, ovakva odluka da se u novom standardu Euro 7 vrednuje i ta vrsta onečišćenja uopće ne čudi.

“Ne možemo prihvatiti društvo u kojem je onečišćenje zraka uzrok za više od 300 tisuća preranih smrtnih slučajeva godišnje u Uniji. Nova pravila pomoći će nam da dišemo sigurnije, a automobilskom sektoru će pomoći da postane zeleniji i otporniji”,rekla je izvršna potpredsjednica Komisije Margrethe Vestager.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 01:59