VOZAČKA AKADEMIJA

DONOSIMO NAJVAŽNIJE SAVJETE ZA SIGURNU VOŽNJU - u gradskoj vrevi uvijek očekujte neočekivano!

 
 Marko Miščević

Kaos je riječ koja često najbolje opisuje vožnju gradom. I dok je vožnja autocestom relativno jednostavna, jer nema raskrižja ni semafora, a prometni su trakovi međusobno odvojeni zaštitnom ogradom, u gradu je situacija neusporedivo složenija. Nikad ne znate odakle vam, zapravo, prijeti opasnost.

Foto: Marko Miščević

Je li to automobil koji se iz sporedne ulice pokušava uključiti na glavnu? Ili je to neoprezni pješak koji je upravo sišao s autobusa, a žuri na tramvaj… Milijun je mogućih izvora opasnosti u gradskoj vožnji, pa ona zahtijeva posebnu koncentraciju vozača. A tko će biti koncentriran baš svaki dan… Postoje, međutim, načini da smanjite rizik od prometne nesreće. Iskustvo je najvažnije, ako ne i presudno. Kao, recimo, kad automobilom vozite propisanih 70 km/h i baš kad ste se približili semaforu, pali se zeleno svjetlo. Hoćete li odmah stisnuti gas i proletjeti raskrižjem? Da, ako ste neiskusni. No, ako ste iskusni, pa znate da je moguće da u raskrižju još ima zaostalih automobila, koji nisu stigli skrenuti ili proći zbog gužve, oprezno ćete ući u raskrižje. Postoji još stotinjak sličnih scenarija, a mi smo vam u okvirima kraj teksta pokušali skrenuti pažnju na najčešće.

I ne zaboravite pojas. Nesreću ćete prije doživjeti u gradu nego na autocesti, a sigurnosni pojas najučinkovitiji je upravo u nesrećama na gradskim prometnicama, gdje brzine u pravilu ne prelaze 70 km/h.

NAJVAŽNIJI SAVJETI ZA VOŽNJU U GRADSKOJ VREVI:

Oprezno kraj stajališta



Žureći s autobusa na tramvaj ili obrnuto, pješaci često uopće ne provjeravaju je li im put slobodan. Stoga vozači trebaju biti vrlo oprezni kad prolaze kraj stajališta na kojem se upravo zaustavio tramvaj ili autobus. To pogotovo vrijedi za široke gradske avenije s tramvajskim tračnicama između dvaju prometnih trakova. Premda iza zaustavljenog autobusa ili tramvaja ne možete vidjeti pješaka, gledate li ispred prednjeg kotača, vidjet ćete mu noge i prije nego li istrči.

Izbjegavajte vožnju u mrtvom kutu



U autoškoli vas uče da se prije promjene vozne trake okrenete i provjerite mrtvi kut (i lijevi i desni). To sjajno pravilo, međutim, vozači s godinama počinju zanemarivati, pa pri svakoj promjeni vozne trake postaju opasni za sve ostale vozače. Kako prepoznati takvog vozača? Nikako, ali upravo zbog toga trebate izbjegavati vožnju u mrtvom kutu, pogotovo dulje vrijeme. Ili, dakle, usporite dovoljno da vozaču ispred vas izađete iz mrtvog kuta i pojavite mu se u retrovizorima ili ubrzajte sve dok ne ugleda prednji dio vašeg automobila kroz bočno staklo.

​Opasno prestrojavanje u istu prometnu traku

Jedna od opasnijih situacija u gradovima na prometnicama s po tri i više traka, pogotovo u vrijeme gužvi. Vozač iz krajnje lijeve trake pokušava se prestrojiti u središnju u istom trenutku kad i vozač iz krajnje desne trake. U trenutku prije nego li su započeli manevre, obojica su provjerila mrtvi kut i sve je bilo u redu. Obojica su uredno dala i žmigavac, ali su to previdjela. Jedini spas je da pri promjeni vozne trake računate i na mogućnost da isti manevar pokušava izvesti i drugi vozač, kao i da krajičkom oka pratite što radi vozač koji se vozi usporedno s vama. Srećom, iskustvo s utrka govori da premda izgleda opasno, pri dodirima automobila bočnim površinama najčešće stradavaju samo retrovizori, pod uvjetom, naravno, da vozači ostanu pribrani (bez naglog okretanja upravljača, kočenja…).

Nikad ne vjerujte drugom vozaču



Jedna od češćih opasnih situacija u gradu, pogotovo na ulascima u kružni tok. Vozač ispred vas na ulasku u rotor kreće, vi pogledavate lijevo i također krećete, ali nalijećete na vozača ispred, koji se u međuvremenu predomislio. Premda u pravilu završava samo manjom štetom, zbog nedržanja propisanog razmaka policija će vam uredno ispisati kaznu za izazivanje lakše prometne nesreće, a zbog izgubljenog bonusa pri sljedećoj registraciji platit ćete skuplje obavezno osiguranje. Također, troškove popravka na vlastitom automobilu snosite sami (prednja maska, hladnjak, svjetlo…). Ima li lijeka? Ima. Jednostavno ne krećite dok automobil ispred vas nije potpuno ušao u kružni tok.

Izbjegnite najčešću zamku na pješačkom


Jedna od najčešćih pogrešaka na gradskim prometnicama s dvije i više traka. Vozač u automobilu do vašeg usporava da bi na pješačkom prijelazu propustio pješaka, kojeg vi u tom trenutku još ne vidite, pa nastavljate s vožnjom i nalijećete na potpuno zbunjenog pješaka, uvjerenog da mu je put na drugu stranu ceste čist. Kako izbjeći tu izuzetno opasnu situaciju? Tako da pratite što se događa oko vas u prometu. Primijetite li da vozač u traci do vas usporava bez vidljivog razloga, računate da bi se moglo raditi o propuštanju pješaka, pa za svaki slučaj prikočite i vi, barem dok ne vidite o čemu je riječ. Također, ako ste u automobilu koji namjerava propustiti pješaka, provjerite u retrovizoru da slučajno u traci do vaše punom brzinom ne nailazi drugi automobil.

Marko Miščević

​Kroz Vozačku će vas akademiju u šest nastavaka voditi naš Daniel Šaškin, prvak Hrvatske u reliju 2005. i 2013., koji se sredinom siječnja vratio s relija Dakar

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 15:41