Tisuće električnih automobila je 27. veljače istovareno s broda Explorer No.1 kineskog proizvođača BYD u njemačkoj luci Bremerhaven. Brod je izgrađen specijalno za prijevoz do 7000 vozila i prvi je od osam planiranih teretnjaka koje je kineska grupacija posebno naručila za proširenje svojeg izvoza.
Ovaj dolazak pošiljke od 3000 automobila mogao bi zadati daljnje glavobolje za etablirane europske automobilske divove koji zaostaju za Kinezima u prelasku s motora s unutarnjim izgaranjem na baterijsku tehnologiju. Velik je to izazov za europske proizvođače.
Prisutnost BYD-a u Njemačkoj je zasad još podnošljiva, prošle je godine bilo registrirano nešto manje od 4000 električnih automobila, no Nijemci ističu velike ambicije ove kineske tvrtke.
Podsjetimo, "glad" Kineza za širenjem sa svojim električnim vozilima je ogromna, baš kao i proizvodnja. BYD je, naime, krajem prošle godine prestigao američkog proizvođača automobila Teslu, koji je bio najveći proizvođač baterijskih električnih vozila po volumenu, isporučivši više od 500.000 jedinica u posljednjem kvartalu 2023. godine.
Međutim, Europska unija se sprema za značajnu promjenu na tržištu električnih automobila, najavljujući povećanje carina na kineska vozila za impresivnih 20 posto i to već ove jeseni.
Ovaj potez dolazi kao rezultat odlaganja zaključaka stručnjaka iz EU koji su trebali procijeniti subvencije koje kineska vlada pruža svojim proizvođačima električnih vozila namijenjenih europskom tržištu, o čemu smo pisali. Unatoč neizvjesnosti oko točnog vremena uvođenja novih carina, jasno je da će kineski automobili uskoro postati znatno skuplji za europske potrošače.
Da kineska autoindustrija doista očekuje povećanje uvoznih carina EU na automobile već ove godine, izjavio je Aiden He, viši izvršni direktor državnog proizvođača automobila SAIC za Auto Motor and Sport.
Podsjetimo, pred sam kraj prošle godine, EU je uputila delegaciju u Kinu s ciljem procjene prakse subvencioniranja njihovih automobilskih giganta poput Great Walla, SAIC-a, Geelyja i BYD-a. Iako zaključci ove studije još nisu potpuno objavljeni, već se naslućuje njihov negativan ishod za kineske proizvođače EV-ova, koji su do sada uživali u povlaštenom tržišnom položaju.
Dok kineska vozila trenutno podliježu europskoj carini od deset posto, europska vozila izložena su višoj carini od 18 posto kada se izvoze u Kinu. Ova neravnoteža je također potaknula EU da razmotri povećanje carina na kineska vozila na 20 posto, čime bi se neutralizirala prednost koju kineski proizvođači imaju zahvaljujući domaćim subvencijama.
Tako j za one zainteresirane za kupnju električnog ili hibridnog vozila iz Kine, sada pravo vrijeme za narudžbu. Cijene popularnih modela poput BYD Dolphin mogu do kraja godine skočiti s trenutnih 38.000 eura na više od 42.000 eura, čime bi se znatno smanjila cjenovna prednost kineskih automobila.
I dok se europski "tržišni pejzaž" mijenja, Aiden He u razgovoru, ističe da je suradnja između vlada ključna za rješavanje ovih izazova. Izgradnja tvornica u Europi postaje sve izglednija opcija za kineske proizvođače (primjerice prva tvornica BYD-a u Europi započinje s radom za tri godina u Mađarskoj), ne samo kao način izbjegavanja visokih carina, već i kao sredstvo smanjenja troškova prijevoza. Ova strategija otvara put za potencijalnu suradnju između kineskih i europskih automobilskih marki, unatoč trenutnoj složenosti tržišnih odnosa.
U ovom trenutku promjena, jasno je da će europski kupi uskoro morati platiti više za najnovije električne modele iz Kine, dok industrija traži nove puteve suradnje i prilagodbe na promjenjive regulatorne okvire.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....