NEBU POD OBLAKE

Budućnost transporta je u zraku: Leteći električni taksiji uskoro iznad Pariza, Milana, Tokija...

Prometom zagušeni svjetski megapolisi već se pripremaju se za električne leteće taksije
Volocopter, ilustracija
 Profimedia

Električne letjelice kao skora budućnost javnog i privatnog prijevoza? Prema analizama sektora gradske zračne mobilnosti velikih gradova diljem svijeta, gradski zračni transport trebao bi eksponencijalno rasti u nadolazećim desetljećima pa mnogi proizvođači automobila i tvrtke iz cijelog svijeta već sada ubrzavaju razvoje prvih prototipa.

image
Cart!vator SkyDrive
Cart!vator

Veliki gradovi se također spremaju dočekati ovu vrstu inovacija: primjerice, zračni prijevoznik Japan Airlines (JAL) započeo je studije o infrastrukturi i certifikatima potrebnim za početak letačke službe sa zrakoplovima s okomitim polijetanjem.

S te točke gledišta, tvrtka je već krenula u stvaranje početne flote od 50 letjelica s ciljem daljnjeg proširenja u sljedećim godinama.

image
Vertical Aerospace VA-X4
Vertical Aerospace

Tvrtka Avolon će JAL-u isporučiti letjelice VA-X4 koje je razvio Vertical Aerospace. Vozila, certificirana od strane britanskog civilnog zrakoplovstva, europske agencije EASA i japanskog civilnog zrakoplovstva, pokreću se laganim električnim motorom stvorenim u suradnji s Rolls-Royceom.

Osim električnog pogona, njihov će eVTOL (električni zrakoplov za okomito polijetanje i slijetanje koji koristi električnu energiju za okomito lebdenje, uzlijetanje i slijetanje) imati visok stupanj automatizacije.

Elektronika će, naime, biti vrlo slična onoj u vojnom zrakoplovu F-35B. Također će biti i vrlo brzi: japanski leteći taksiji moći će doseći 322 km/h s dometom od oko 161 km kako bi također omogućili putovanje i između gradova.

image
Vertical Aerospace VA-X4
Vertical Aerospace

Istodobno, tvorci VA-X4 tvrde da će takav model biti sto puta tiši od običnog helikoptera. Očekuje se da će prve jedinice ući u upotrebu 2025., odmah nakon službene prezentacije zakazane za Osaka Kansai Expo.

Izraelski Urban Aeronautics razvija prvi kompaktni eVTOL na svijetu bez krila pod nazivom CityHawk koji je sve bliže stvarnosti i osvajanju urbanog neba.

image
Urban Aero Cityhawk
Urban Aero

Bez krila i otprilike veličine automobila CityHawk nudi prostor za pet putnika, a uglavnom je dizajniran za komercijalne zračne linije i hitne medicinske usluge u gradovima.

CityHawk integrira inovativnu Fancraft tehnologiju, temeljenu na dvostruko zatvorenim, kanalskim rotorima, koji ne samo da povećavaju stabilnost čak i za vrijeme turbulencija, već i značajno smanjuju buku, kako unutar kabine tako i izvan nje.

image
Urban Aero Cityhawk
Urban Aero

Kompaktni eVTOL također uključuje autonomne sustave koji mogu otkriti i izbjeći promet, dalekovode i druge urbane strukture, a može sigurno raditi noću i u svim vremenskim uvjetima.

A u Europi? U nekim izjavama za medije čelnici EASA -e rekli da ćemo prve letove letećih taksija vidjeti 2024. ili 2025. godine.

image
Volocopter izvodi prvi urbani let u Europi iznad Stuttgarta
Profimedia

Naime, povodom Zimskih olimpijskih igara 2026., Milano mogao eksperimentirati s letećom taksi službom koju provodi Sea, tvrtka koja upravlja zračnim lukama Linate i Malpensa.

image
Volocopter unutrašnjost
Profimedia

I drugi drugi svjetski gradovi pripremaju se za zračni električni prijevoz putnika pa tako njemački startup Volocopter već planira tehnologiju za Olimpijske igre u Parizu 2024., dok su od auto proizvođača Porsche i Stellantis već također u fazi razvoja vozila s četiri kotača i propelerom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 19:51