Zašto i u kojem trenutku korištenje društvenih medija postaje problem?
 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
zvono za uzbunu

Je li opsesija društvenim mrežama zapravo postala hrana za ovaj poremećaj osobnosti?

Naravno, društveni mediji su postali normalan dio života, ali evo slučajeva kada se mogu pretvoriti u zvono za uzbunu i upozoriti da možda imate poremećaj osobnosti

Uploadanje stotina selfija, pisanje intimnih statusa iz minute u minutu i provjeravanje poruka svake minute nekima se čini kao opis bilo kojeg dana našeg modernog načina života. Svi danas imamo takav odnos s društvenim medijima i nemate razloga za brigu. Hmm, jeste li baš tako sigurni u to?

Prema istraživanju koje su još 2018. proveli stručnjaci sa Sveučilišta Georgia, moguće je da biste se ipak trebali zabrinuti u vezi svog mentalnog zdravlja. Naime, rezultati ukazuju na nedvosmislenu povezanost između korištenja društvenih medija i poremećaja koji se naziva grandiozni narcizam.


Društveni mediji - pozornice za naš ego

Za početak, treba reći da su društveni mediji već neraskidivo povezani s našim egom. Naime, ono što je počelo samo kao još jedan od mogućih načina komunikacije vrlo brzo se pretvorilo u sredstvo za online samopromociju. Možda to ne vrijedi za sve nas, ali sasvim sigurno mnogi koriste te platforme kako biste promovirali sami sebe i to, naravno, uvijek samo u najboljem svjetlu. Pa, zašto ne biste, reći ćete. Uostalom, to je samo brz i lagan način da se dobije toliko željena pažnja od svih, od prijatelja i obitelji do potpunih stranaca pa možda čak i slavnih osoba.


Stvar je u načinu na koji koristite platforme

Dakle, zašto i u kojem trenutku korištenje društvenih medija postaje problem? Istraživanje objavljeno u časopisu Psychology of Popular Media Culture otkrilo je četiri uobičajene karakteristike povezane s vrlo teškim egoizmom: vrijeme provedeno na društvenim medijima, koliko često se tvita ili ažurira statuse, koliko netko prijatelja ili pratitelja ima te koliko selfija stavlja. Ako je 'mnogo' odgovor na sva spomenuta pitanja, to sasvim sigurno govori nešto o vašoj osobnosti. Sva ta online djelovanja imaju jednu stvar zajedničku: to su načini na koje pokušavamo sebe promovirati online. Što češće sudjelujete u nekom od tih djelovanja, vaš je ego veći. Kad netko stalno stavlja svoje slike ili neprekidno ažurira statuse, to je zapravo aktivno traženje nekakve reakcije i pažnje.


Grandiozni narcis vs. Ranjivi narcis

Važno je imati na umu da se citirano istraživanje odnosilo na određeni tip osoba – grandiozne narcise, osobe koje su obično više ekstrovertirane, bešćutnije i više usredotočene na sebe u odnosu na takozvane ranjive narcise čiji egoizam potječe od njihove vlastite nesigurnosti. Ranjivi narcisi, prema istom istraživanju, nisu tako opsjednuti društvenim medijima.

Ipak, važno je naglasiti da društveni mediji ne pretvaraju ljude u egoiste i narcise. Stručnjaci pretpostavljaju da su društveni mediji naročito privlačni osobama s već postojećim narcisoidnim poremećajem, no još nemaju dokaze za to. Poruka je da društveni mediji sami po sebi nisu problem već simptom.

Ako već imate narcisoidni poremećaj, velike su šanse da ćete u korištenju društvenih medija pokazati neku od gore spomenute četiri karakteristike ili sve njih, odnosno da ćete na neki način živjeti na tim platformama.

Linker
22. svibanj 2024 02:20