DETALJNI IZVJEŠTAJ

Šeici uživali u hrvatskom korneru u Dubaiju: ‘Gle, Nevera... Moj sin si je kupio jednu ovaku‘

‘Izvoz je ipak jedna od najvažnijih stvari koje mogu ojačati hrvatsko gospodarstvo‘, kaže predsjednik HGK Luka Burilović

Rimac Nevera

 Josko Ponos/Cropix

Dobro došli na najveći svjetski show, stoji na jumbo plakatima koji putnike usmjerava prema 483 hektara velikom futurističkom čudu na pola sata vožnje od Dubaija. Usred pustinje leži gigantski kompleks svjetske izložbe EXPO 2020., u koju su Ujedinjeni Arapski Emirati uložili više od sedam milijardi dolara, a na kojoj su u nedjelju dominirale hrvatske boje.

image

Gordan Grlić Radman, Zdravko Marić, Nikolina Brnjac

Josko Ponos/Cropix
image

Gordan Grlić Radman, Zdravko Marić, Nikolina Brnjac

Josko Ponos/Cropix
image

EXPO DUBAI 2020, Poslovni forum Dubai - Hrvatska

Josko Ponos/Cropix

Intoniranje himne pod golemom kupolom Al Wasl i nastup ansambla Lado otvorili su dan s gustim rasporedom događaja. Dok su poduzetnici koje je okupila Hrvatska gospodarska komora sudjelovali na Poslovnom forumu Dubai - Hrvatska, pripremajući teren za nove poslovne suradnje, izaslanstvo predvođeno premijerom Andrejom Plenkovićem odrađivalo je bilateralne sastanke.

image

Andrej Plenković na EXPO Dubaiju

Josko Ponos/Cropix
image

Andrej Plenković

Josko Ponos/Cropix

Između svih tih zbivanja, hrvatski korner pulsirao je od živosti: rijeke posjetitelja slijevale su se u paviljon u kojem je glavna atrakcija Rimčeva Nevera, a na prigodnim videima vrte se Tesla, Meštrović, Penkala, nogometna reprezentacija, Janica, Dražen Petrović

Spoj kulturne baštine, prirodnih ljepota, znanosti i tehnologije, zaveden pod egidu "Croatia Inspiring Great Minds", impresionirao je čak i vladara Dubaija i premijera Emirata šeika Mohammeda bin Rashida Al Maktouma. Drugi je šeik iz domaćeg izaslanstva, pak, razgledavajući Neveru shvatio da mu je odnekud poznata i dobacio svojem kolegi:

- Moj sin si je kupio jednu ovakvu.

Odgođen zbog pandemije covida-19, EXPO je otvoren 1. listopada prošle godine. Sudjeluju 192 zemlje, a Hrvatska je svojih pet minuta dočekala tri tjedna prije zatvaranja (31. ožujka). Premijer Plenković kaže da je hrvatski kutak, kako se Expo bliži kraju, sve popularniji, a što se tiče gospodarskog foruma, istaknuo je da arapskim zemljama, poput Emirata, Katara, Kuvajta i Saudijske Arabije, treba posvetiti veliku pozornost.

image

Andrej Plenković, Zdravko Marić, Gordan Grlić Radman

Josko Ponos/Cropix
image

EXPO DUBAI 2020

Josko Ponos/Cropix
image

Andrej Plenković

Josko Ponos/Cropix

- To su države koje zahvaljujući nalazištima nafte imaju golema ulaganja. Zato je forum prilika da se uspostave kontakti i da povećamo trgovinsku razmjeru. Vjerujem da će se vratiti na brojke prije pandemije, na oko 95 milijun dolara.

Prema podacima iz 2020., Hrvatska je u UAE izvezla robu u vrijednosti nešto manjoj od 75 milijuna dolara, a uvoz je iznosio dva milijuna dolara. Emirati su tijekom pandemije također bilježili znatan pad prihoda od turizma, a smanjile su se i aktivnosti u drugim nenaftnim sektorima, ali politička stabilnost i golema financijska imovina Abu Dhabija (prošlogodišnja je procjena BDP-a oko 60.000 dolara po glavi stanovnika) otvaraju veliku šansu hrvatskim kompanijama. Ističe to i predsjednik HGK Luka Burilović.

image

Predsjednik Hrvatske gospodarske komore Luka Burilović

Josko Ponos/Cropix
image

Predsjednik Hrvatske gospodarske komore Luka Burilovic

Josko Ponos/Cropix

- Ovdje je stotinjak hrvatskih tvrtki koje imaju priliku razgovarati o poslovima, ali i vidjeti mogućnosti za nova ulaganja, ne samo u Dubaiju i Emiratima, nego i u široj regiji. Puno je zainteresiranih tvrtki iz najvažnijih sektora, poput farmaceutske industrije, poljoprivrede, prehrambene industrije, IT-a.

Burilović ističe da je poslovni forum osobito važan za srednje i manje tvrtke.

- Uz organizaciju puta, njima smo i sufinancirali troškove, kako bi im na taj način olakšali izlazak na inozemno tržište. Izvoz je ipak jedna od najvažnijih stvari koje mogu ojačati hrvatsko gospodarstvo.

Gordan Kolak, predsjednik Uprave Končara, spojio je put u Dubai s izložbom Middle East Energy 2022., koja je za tu kompaniju vrlo važna zbog prilike da se prezentira bliskoistočnom tržištu.

image

Gordan Kolak, predsjednik uprave Končara

Josko Ponos/Cropix

- Osim u Emiratima, poslujemo na tržištima u Saudijskoj Arabiji, Kataru, Iraku… Zanimljive su nam sve zemlje u okruženju, nadam se da ćemo uskoro s tog tržišta imati i važne vijesti. Trenutačno naš plasman proizvoda, posebno transformatora, pokazuje da smo globalno konkurentni, na visokoj tehnološkoj razini i da se možemo nositi s velikim svjetskim tvrtkama.

image

Poslovni forum Dubai - Hrvatska

Josko Ponos/Cropix
image

EXPO DUBAI 2020, Poslovni forum Dubai - Hrvatska

Josko Ponos/Cropix
image

EXPO DUBAI 2020, Poslovni forum Dubai - Hrvatska

Josko Ponos/Cropix

Drugi put u mjesec dana u Dubaiju je Ognjen Bagatin, izvršni direktor Poliklinike Bagatin, koja je u Hrvatskoj postala sinonim za estetsku medicinu i kirurgiju. Na Health & Wellness tjednu ostvario je prve kontakte, a sada, kaže, "utvrđuje gradivo".

image

Ognjen Bagatin

Josko Ponos/Cropix

- Dolaze mi dvije, tri tvrtke s kojima sam tada kontaktirao, a sada produbljujemo suradnju. Puno je prilika, ali najbolje je to što je ovdje 100 ljudi iz hrvatskih tvrtki koje će se povezati i međusobno. Kad se već ne možemo skupiti u Hrvatskoj, može li ljepše nego na hrvatskom danu u Dubaiju.

Bagatin kaže da je važno "razmišljati izvozno" u trenucima kad je globalna ekonomija na iskušenjima, prvo zbog nesigurnosti zbog pandemije, a sada i rata u Ukrajini.

- Show must go on. Radimo kao da je sve normalno, tražimo što ima u svijetu i što možemo donijeti kući. To je jedini put prema višim ciljevima i gospodarskom rastu. Poduzetnici nemaju vremena za čekanje, moramo biti proaktivni.

image

Andrej Plenković i Luka Burilović

Josko Ponos/Cropix
image
Josko Ponos/Cropix
image
Josko Ponos/Cropix

Slično razmišlja i Kolak, iako dodaje da primarni učinak aktualne krize ne bi trebao znatno utjecati na Končarevo poslovanje.

- Naš je prihod od prodaje na tržištima Rusije, Bjelorusije i Ukrajine lani iznosio 0,2 promila, dakle ništa značajno. Ali sekundarne će efekte osjetiti svaka kompanija u Europi i šire. Oni će se odraziti u dostupnosti sirovina i materijala, u daljnjem rastu cijena i većoj konkurenciji u Europi zbog gubitka ukrajinskog i ruskog tržišta. Izazovi koji su počeli s pandemijom samo se nastavljaju i na njih ćemo morati imati spreman odgovor.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 12:37