OPTUŽBE ZA NEMAR

‘Boeing u avione stavlja loše i ilegalne dijelove’

Bivši zaposlenici tvrde da je Boeing dopustio korištenje loših dijelova za proizvodnju modela 737 NG

WASHINGTON - Svakih pet sekundi negdje u svijetu poleti ili sleti jedan Boeingov zrakoplov. Reporteri Al Jazeere nakon godinu dana istraživanja otkrili su da ta uspješna američka kompanija, drugi najveći proizvođač zrakoplova na svijetu, već deset godina dobiva upozorenja o nesigurnosti čak 1500 svojih letjelica. No kompanija Boeing, ističe se u dokumentarcu arapske TV mreže, ignorira opasnost.

Upozorili šefove

Nekoliko bivših zaposlenika trenutno tuži Boeing da je od 1996. do 2004. za proizvodnju novih zrakoplova 737 koristila loše, neodgovarajuće i ilegalne dijelove. Zaposlenici tvrde da su upozorili šefove na neispravnost dijelova koje je za kompaniju proizvodila kalifornijska tvrtka AHF Ducommun. No unatoč tome, kompanija je vratila tek šačicu problematičnih dijelova, a ostale odlučila iskoristiti navodeći kako je ‘već 300 takvih dijelova u zraku’. Boeing tvrdi da tužba protiv njih nema nikakve osnove.

No Al Jazeerini reporteri iznose dokaze koji idu u prilog tvrdnjama tužitelja. U jednom od internih memoranduma kompanije navodi se da je ‘rizik od problema zbog neodgovarajućih komponenti prevelik da bi ga se zanemarivalo’. Istraga koju je provela vojska također potvrđuje neke od optužbi.

Obustavljena istraga

- Nije ih briga za sigurnost. Jedino što je bitno je novac. Cilj je što jeftinije proizvoditi dijelove i smanjiti troškove - tvrdi tužiteljica Taylor Smith. Bivša zaposlenica pogona u Kansasu i njena kolegica Gigi Prewitt tvrde da su zbog svojih upozorenja izgubile posao. Strahovanja za sigurnost letjelica iznijele su američkom ministarstvu pravosuđa, no ono je na koncu obustavilo istrage. Boeingom 737 NG svake se godine vozi 10 milijuna putnika. Tužiteljice tvrde da su tri nedavne nesreće u kojima je zrakoplov sudjelovao, a koje se istražuju, povezane s neispravnim dijelovima aviona. U Amsterdamu, na Jamajci i u Kolumbiji zrakoplovi 737 NG koji su doživjeli nezgode raspali su se na komadiće.

- Zrakoplov nije dizajniran da se raspadne na takav način. Trebao bi moći apsorbirati taj udar. Moglo se izbjeći da neki ljudi budu ozlijeđeni - kaže inženjer Michael Dreikorn, stručnjak za zračnu industriju.

Loša kontrola

- Bilo bi katastrofalno da dijelovi za koje se tvrdi da su neispravni otkažu u letu. Mislim da je pitanje vremena kad će se to dogoditi - kaže Dreikorn. Osim Boeinga, zaposlenice su optužile i regulatora zračne sigurnosti, Federalnu avijacijsku agenciju (FAA), zbog lošeg provođenja kontrole nad proizvođačem zrakoplova.

Ruše se zbog udara groma, uređaja

26. veljače 2009.

Avion Turkish Airlinesa sa 135 ljudi na letu iz Istanbula srušio se u polju, 1,5 kilometara od amsterdamskog aerodroma Schiphol. Istraga je pokazala da su zbog pokvarene opreme za mjerenje visine motori aviona praktički prestali raditi. Poginulo je devet ljudi, uključući sva tri pilota.

22. prosinca 2009.

Avion American Airlinesa na letu iz Miamija za Kingston na Jamajci otklizao je pri slijetanju po iznimno lošem vremenu s piste i raspao se. Nekoliko je metara nedostajalo da završi u moru. Svih 154 putnika i članova posade je preživjelo.

16. kolovoza 2010.

Boeing 737 kompanije Aires na letu iz Bogote za kolumbijski otok San Andres srušio se pri slijetanju. U avion je dok je slijetao navodno udario grom, a u udaru u pistu raspao se na tri dijela. Od ukupno 131 putnika poginula su dva - jedan navodno od srčanog udara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 19:51