VAŽNI ISKORAK

Zbog loše razine genetičke pismenosti u Rijeci pokrenut Centar za genetičku edukaciju

Goran Hauser i Vladimira Vuletić
 Luka Benčić

Iako je medicinska genetika jedna od najbrže rastućih medicinskih specijalizacija, njezin razvoj ne prati educiranost liječnika i zdravstvenih djelatnika koji se bave liječenjem pacijenata s genetskim poremećajima, kao ni educiranost opće populacije, ponajprije pacijenata i njihovih obitelji.

U svjetlu tih činjenica osnovan je Centar za genetičku edukaciju Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, čiji je osnovni cilj podizanje razine genetičke pismenosti.

Kako je istaknuto na predstavljanju Centra, koje je zbog epidemioloških mjera organizirano hibridno, u riječkoj Gradskoj vijećnici i online, needuciranost dodatno dolazi do izražaja s obzirom na činjenicu da Republika Hrvatska još uvijek nema uvedenu specijalizaciju iz medicinske genetike, što je izvan zdravstvenog standarda Europske unije.

Svima koji su pratili predstavljanje putem videolinka obratio se i ministar zdravstva Vili Beroš, koji je istaknuo da tema koronavirusa uvjerljivo dominira svim razinama društva, ali ne smijemo zanemariti razvoj struke i projekte za opće dobro.

- Preventivna medicina i genetičko opismenjivanje teme su o kojima se nedovoljno govori. Činjenica je da se medicinska genetika strelovito razvija, ali taj razvoj ne prati genetička pismenost. Zato mi je neizmjerno drago da imamo Centar genetičke edukacije koji je važan korak prema dodatnoj edukaciji liječnika i zdravstvenih djelatnika koji skrbe o pacijentima s genetskim poremećajima. Iako danas imamo više od 10.000 genetskih poremećaja, u društvu još uvijek postoje predrasude prema onima koji od njih boluju, i to treba promijeniti. Centar genetičke edukacije predstavlja tu promjenu - istaknuo je Beroš.

Prema riječima voditeljice Centra, docentice Nine Pereze, jedan od programa koji će se od iduće godine provoditi kao pilot-projekt je radionica o osnovama genetike za djecu predškolske dobi, za što se trenutačno izrađuju didaktička igrica i drugi materijali, a u tijeku je i postupak akreditacije za poslijediplomski specijalizacijski studij Genomska medicina.

Voditeljica je rekla da je Centar proizašao iz polustoljetnog iskustva Zavoda za medicinsku biologiju i genetiku Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.

- Centar je od izuzetnog značaja za čitavu zajednicu, od liječnika i drugih zdravstvenih djelatnika do pacijenata i zainteresirane javnosti. Podizanje razine genetičke pismenosti liječnika i zdravstvenih djelatnika omogućit će bolju skrb o pacijentima s genetskim poremećajima, a pacijentima, njihovim obiteljima i široj javnosti pridonijeti kvalitetnijem donošenju odluka o vlastitom zdravlju. Znanje oplemenjuje život, znanost donosi napredak, a jedino se edukacijom možemo boriti protiv pogrešnih stavova, strahova i manipulacije - naglasila je Pereza.

Kako je istaknuto na predstavljanju, osnovni cilj Centra bit će ostvaren kroz znanstvena istraživanja te edukativno i stručno djelovanje. To uključuje poslijediplomski specijalistički studij za liječnike, tečajeve cjeloživotnog obrazovanja i radionice za zdravstvene djelatnike, radionice za pacijente i njihove obitelji, ali i širu populaciju. Najavljeno je i da će, kroz stručno djelovanje i uspostavljanje suradnje s ekspertnim centrima u Europi i svijetu, riječki Centar aktivno sudjelovati u unapređenju genetičke edukacije organiziranjem stručnih skupova i sudjelovanjem u njima.

20. travanj 2024 10:29