INTERVJU, IVICA TODORIĆ

'Konzum može postati najveći trgovački lanac odavde do Kine'

Većinski vlasnik i predsjednik Uprave Agrokora još je prije pet godina najavio da će njegova tvrtka biti prva u regiji
 Vjekoslav Skledar

ZAGREB - Agrokor u Hrvatskoj proizvodi i prodaje najviše mineralne i izvorske vode, najviše ulja i margarina, najviše sladoleda, najviše mesa i mesnih prerađevina, a sve se to prodaje, među ostalim, i u najvećem trgovačkom lancu - Konzumu. Agrokor osvaja sve veće udjele i na tržištima Bosne i Hercegovine te Srbije, no njegove ambicije tu ne staju. Agrokor je od lani, s prihodom većim od 3,8 milijardi eura, najveća tvrtka u regiji, pretekao je tradicionalno vodeće naftne kompanije, a ove krizne godine samo je učvrstio svoje prvo mjesto. Naftašima je išlo lošije, a Agrokoru još bolje nego lani.

Prvi u regiji

Vlasnik Ivica Todorić ponosan je na prvo mjesto, posebno stoga što je, kaže, još prije pet godina rekao da će Agrokor biti prvi u regiji. Za Jutarnji list govori kako je to postigao i što planira dalje.

- Kao što se sada vidi, gradeći Agrokor stvorili smo jednu neprocjenjivu vrijednost. Napravili smo prave bisere od poduzeća, redom europske konkurentne kompanije s najmodernijom tehnologijom, najmodernijom organizacijom upravljanja, zaposlenicima maksimalnih vještina, izvanredne brendove koji imaju odlične udjele na tržištu, lojalne kupce, a sve to u industrijama u kojima su nam konkurenti najveće multinacionalne kompanije.

Kako ste to postigli?

- Svih ovih godina kupovali smo kompanije pred bankrotom, koje gotovo nisu postojale. Kad smo kupili Jamnicu, bila je razrušena, sa 130 zaposlenih i s prodajom osam milijuna litara vode godišnje, a danas prodaje 600 do 700 milijuna litara. Ledo, Zvijezda, PIK Vrbovec, Belje i drugi danas su moderne, konkurentne, stabilne i uspješne kompanije. Agrokor investira u hrvatske kompanije posljednjih 20 godina, one su danas moćne. Lani smo se popeli na vrh, ali ove godine tu smo poziciju učvrstili. U devet mjeseci ove godine naš je ukupni prihod 28 posto veći nego Inin, a lani je bio 1,88 posto veći. Stvorili smo nevjerojatnu vrijednost za dioničare, za zaposlenike i za državu i sredine u kojima radimo. Agrokor ima oko 39 tisuća zaposlenih. Zbog trgovine mnoge su proizvodnje na nas vezane, mnoge proizvodnje ugovaramo i imamo velik utjecaj na hrvatsku ekonomiju.

Dobro, u čemu je tajna? I drugi su početkom devedesetih kupovali tvrtke, ali danas nisu na vrhu. Štoviše, nema ih više na poslovnoj sceni.

- Moraš znati što hoćeš, imati viziju i strategiju, znati što i zašto ulažeš. Drugo, moraš razumjeti gdje ulažeš. Mi smo ulagali na malim tržištima gdje je bilo relativno teško i bili smo svjesni da moramo raditi barem dva puta više i bolje nego drugi. U 36 godina nikad nisam bio na godišnjem odmoru, non-stop radim.

Osnovna ideja: proizvodnja

Zašto sami toliko radite? Što onda rade vaši menadžeri?

- Ja sam svjestan da imam, recimo, neku sladolednu industriju kakvu imaju i Nestle, Unilever i ostali. Kako se ja mogu njima suprotstaviti? Oni su moćni, imaju znanja, tržišta i kontakte, i ja im se suprotstavljam radom. Naravno da imam i timove mladih ljudi u koje smo uložili velik novac. Mi danas možemo dati pedeset ministara, sve ljude između 30 i 40 godina...

Hoćete li novom ministru gospodarstva Đuri Popijaču dati jednog od ona četiri državna tajnika, kako je HUP najavio?

- Ne, ne vjerujem. Ali pazite: Agrokor danas ima ljude koje i svijet priznaje. Evo, Roland Berger će sada prikazati upravljanje Konzumom kao case study, jer kažu da su Konzum i Tesco na određenoj razini upravljanja, a da su svi ostali veliki lanci ispod.

Na velikim kongresima naši ljudi su predavači.

Što su oni učinili da se Konzum odupre žestokoj konkurenciji? U Hrvatsku su došli Metro, Mercator, Kaufland, Lidl...

- Ogroman tim Konzumova menadžmenta prije desetak godina počeo je pripreme za uključenje na europsko tržište retaila. Mnogo je sati, noći, truda i znoja potrošeno da se steknu vještine da bi se mogao organizirati i uspješno nositi s najvećima. I sada se vidi iz rezultata da je Konzum lani imao oko 1,6 milijardi kuna prometa, ove godine bit će nešto veći, a mnogi su veliki došli na naše tržište. Konzum je sa svojim potencijalom znanja postao jedna od najmoćnijih regionalnih kompanija. Zato sada ima potencijal da investira i kupi nekog od većih igrača. Konzum je stvorio objektivnu šansu da postane najveći retailer odavde do Kine.

Cijeli intervju s Ivicom Todorićem pročitajte u subotnjem Magazinu Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. svibanj 2024 23:01