VAŽNO OTKRIĆE

Ogroman europski dinosaur mesojed pronađen na otoku Wight: ‘Ovaj je stvarno velik!‘

Paleontolozi su u četvrtak objavili da su pronašli dijelove kostura životinje koja je živjela prije oko 125 milijuna godina

Ilustracija

Andrew Mcafee/Swns/Swns/Profimedia/Andrew Mcafee/Swns/Swns/Profimedia

Fosilizirane kosti otkrivene na stjenovitoj obali engleskog otoka Wight ostaci su dinosaura mesojeda koji je možda bio veći od bilo kojeg drugog poznatog dinosaura u Europi i srodnik je najveće poznate vrste dinosaura mesojeda.

Paleontolozi su u četvrtak objavili da su pronašli dijelove kostura dinosaura, koji je živio prije oko 125 milijuna godina tijekom razdoblja krede, uključujući kosti leđa, zdjelice i repa, neke dijelove udova, ali bez lubanje ili zuba.

Na temelju djelomičnih ostataka, procijenili su da je dinosaur bio duži od 10 metara, a možda i mnogo više od toga.

"Veličina uzorka je impresivna. To je jedan od najvećih - i vjerojatno najveći - od poznatih kopnenih grabežljivaca koji je ikada vrebao Europom", rekao je Chris Barker, paleontolog na Sveučilištu Southampton i glavni autor studije objavljene u časopis PeerJ Life & Environment.

Na temelju niza malih žljebova na vrhu repnog kralješka, zaključili su da pripada skupini dinosaura zvanih spinosauri među kojima je i Spinosaurus, koji je živio prije oko 95 milijuna godina i bio oko 15 metara dug.

Smatra se najdulje poznatim grabežljivcem među dinosaurima.

Spinosauri su imali duguljaste lubanje koje podsjećaju na krokodile s puno konusnih zuba - savršenih za hvatanje skliskog plijena - kao i jake udove i velike kandže.

Hranili su se vodenim životinjama kao i drugim dinosaurima.

Zbog nepotpunih ostataka znanstvenici novoopisanim dinosaurima još nisu dali znanstveno ime, ali ga zovu "spinosaurid bijele stijene" zbog geološkog sloja u kojem su kosti pronađene.

Vjeruju da nije pripadnik nijedne ranije identificirane vrste.

Dinosauri mesojedi pripadali su teropodima, a na svakom je kontinentu bilo golemih primjeraka.

Bili su dvonožni, a najveći su imali masivne lubanje i jake zube.

Spinosaur je bio najveći u Africi. Tiranosaur reks, koji je dosezao 13 metara bio je kralj Sjeverne Amerike, dok je giganotosaur slične veličine vladao u Južnoj Americi, a nešto manji tarbosaur u Aziji.

Najveći poznati teropod iz Europe bio je torvosaur s oko 10 metara duljine.

Novoopisani dinosaur mogao bi biti i dug kao T. rex, prema paleobiologu sa Sveučilišta Southampton i autoru studije Neilu Gostlingu.

“Ovaj je stvarno velik”, rekao je Gostling. "Nadajmo se da će se pojaviti još fosila. Voljeli bismo lubanju ili zube."

Proučavanje zubiju moglo bi pomoći znanstvenicima da bolje razumiju položaj ovog dinosaura na obiteljskom stablu spinosaura.

Fosili su uočeni na površini tla u zaljevu Compton na jugozapadnoj obali otoka Wight.

Dinosaur je nastanjivao okoliš lagune naseljene raznim dinosaurima koji su se hranili biljkama i letećim gmazovima zvanim pterosauri.

U to je vrijeme razina mora bila puno viša nego danas i veliki dijelovi Europe bili su potopljeni.

Otok Wight postao je jedno od najbogatijih europskih nalazišta ostataka dinosaura.

Isti tim znanstvenika prošle je godine objavio otkriće još dva spinosaura iz krede s otoka Wight, a oba su dugačka oko 9 metara.

Ti nalazi u kombinaciji s najnovijim podupiru njihovu hipotezu da su spinosauri kao skupina nastali i diverzificirali se u zapadnoj Europi prije nego što su se proširili drugdje.

"Ovaj novi materijal potvrđuje naš prethodni rad koji ističe Europu kao važnu regiju za diverzifikaciju spinosaura", rekao je Barker.

13. travanj 2024 12:59