25 GODINA POSLIJE

Koju tajnu čuva Dianin tjelohranitelj, jedini preživjeli u kobnoj nesreći?

Ožiljci na licu i dalje ga bolno podsjećaju na tu grozomornu noć u Parizu...

Princeza Diana i Trevor Rees-Jones

 Profimedia/AFP

„Bože moj, što se dogodilo?“ Ovo su bile posljednje riječi princeze Diane. Uputila ih je francuskom vatrogascu Xavieru Gourmelonu, jednom od prvih ljudi koji su 31. kolovoza 1997. godine stigli na mjesto strašne nesreće u pariškom tunelu Pont de l‘Alma.

Samo nekoliko trenutaka nakon što je izgovorila ovih pet riječi doživjela je srčani zastoj i preminula.

Vatrogasac Gourmelon nije imao pojma tko je ona. Nije vjerovao da je „plavuša“ u stražnjem dijelu smrskane Mercedes-Benz limuzine teže ozlijeđena jer je imala otvorene oči i bila je pri svijesti. Prije nego što su je iznijeli iz auta, držao ju je za ruku i tješio, govoreći joj da ostane mirna. Nakon prvih znakova srčanog zastoja vatrogasac je dao sve od sebe da oživi lijepu princezu.

- Masirao sam joj srce i nekoliko sekundi kasnije ponovno je počela disati. Bilo je to olakšanje, naravno, jer, kao osoba koja radi u žurnoj službi, želite spašavati živote i to je ono što sam mislio da sam učinio – rekao je ranije za The Sun.

Kobna noć

Vatrogasac je priznao da mu je, tek kada su životno ugroženu ženu smjestili u kola hitne pomoći, jedan od bolničara rekao da je to princeza Diana.

- Da budem iskren, mislio sam da će preživjeti. Koliko sam znao, dok je bila u kolima hitne pomoći bila je živa i očekivao sam da će preživjeti. Ali kasnije sam saznao da je umrla u bolnici. Bilo je to jako uznemirujuće. Sada znam da je bilo ozbiljnih unutarnjih ozljeda, ali cijela epizoda mi je još uvijek u sjećanju. Zauvijek ću se sjećati te noći – otkrio je Gourmelon.

Diana je imala potres mozga, slomljenu ruku, posjekotinu bedra i teške ozljede prsa. Nakon dvosatne operacije kojom su je pokušavali spasiti, liječnici nisu uspjeli natjerati Dianino srce da pravilno kuca i ona više nije dolazila k svijesti. Umrla je od unutarnjeg krvarenja 31. kolovoza 1997. u 4:53 ujutro po lokalnom vremenu, u bolnici Pitié-Salpêtrière u Parizu.

Osim tada 36-godišnje princeze, u teškoj prometnoj nesreći poginuo je i njezin suputnik, tadašnji dečko Dodi Al-Fayed i vozač Mercedesa Henri Paul. Jedini preživjeli svjedok ove tragedije je Dianin tjelohranitelj Trevor Rees-Jones koji se ničega ne sjeća.

Nakon dugo vremena, britanski fotografi su ga uhvatili prije nekoliko dana pred trgovinom u obiteljskom šopingu. Ožiljci na licu i dalje ga bolno podsjećaju na tu grozomornu noć u Parizu.

image

Trevor Rees-Jones

Pascal Guyot/Afp

Loš plan

Iako je te noći čuvao princezu, Rees-Jones radio je za obitelj Al-Fayed. Neki Dianini biografi nagađaju da je upravo veliki privatni zaštitarski tim bila jedna od stvari zbog kojih je Diana uživala na odmoru s Al-Fayedovima na jugu Francuske.

Međutim, od početka je bilo jasno da boravak u Parizu neće biti nimalo opuštajući jer je princezu i Dodija pratila skupina od 30 paparazza.

Diana i Dodi su 30. kolovoza večerali u Imperial Suiteu u pariškom hotelu Ritz. Napustili su hotel neposredno prije ponoći i uputili se u Fayedov stan.

U svemu je veliku ulogu imao Henri Paul, tadašnji zamjenik šefa osiguranja u hotelu Ritz, koji je došao na ideju da dva automobila kojima je Al-Fayedova svita putovala tog dana istovremeno krenu ispred hotela kako bi zavarali paparazze. Potom, predložio je da bi on osobno vozio princezu i Dodija u jednoj od hotelskih limuzina koja bi krenula kasnije, sa stražnje strane hotela.

- Nisam bio sretan s ovom idejom jer je to značilo da će Dodi razdvojiti službenike osiguranja, ali sam se složio s tim – rekao je kasnije tjelohranitelj Rees-Jones u istrazi o princezinoj smrti.

Na kraju su krenuli s planom koji je osmislio Paul, no paparazzi su ih čekali i dali se u potjeru čim su se Diana i Al-Fayed udaljili limuzinom Mercedes-Benz S-280.

Jedini preživjeli

Princeza i Dodi su sjedili na stražnjim sjedalima, Henri Paul je vozio Mercedes, a tjelohranitelj Trevor Rees-Jones bio je na suvozačkom mjestu.

- U početku mi je rečeno da će Dodi i Diana putovati bez osiguranja, no rekao sam da to ne dolazi u obzir i da ću putovati s njima u vozilu – rekao je tjelohranitelj.

Nakon stravične potjere s paparazzima, sve se naglo zaustavilo kada je Mercedes udario u trinaesti stup tunela Pont de l‘Alma pri brzini od 196 km/h.

Trevor Rees-Jones je u nesreći koja je ubila sve njegove suputnike pretrpio teške ozljede glave i prsnog koša, proveo je 10 dana u komi i slomio svaku kost na licu. Život mu je spasio zračni jastuk.

Lice mu je bilo potpuno smrskano i spljošteno. Kirurzi su morali koristiti stare fotografije kako bi rekonstruirali njegovo lice, a pri tome su koristili 150 komada titana.

Tada 29-godišnji Rees-Jones mjesec dana je proveo u bolnici i isprva nije mogao govoriti. Patio je od duboke amnezije i mogao je komunicirati samo šaptom i zapisivanjem.

image

Princeza Diana

Peter Brooker/Shutterstock Editorial/Profimedia

Četiri minute

Kasnije, u potrazi za detaljima u istrazi, rekao je da je posljednje čega se sjeća te noći bilo ulazak u automobil u Ritzu. To je značilo da mu „nedostaju“ četiri minute iz sjećanja.

Iako je Dodijev otac Mohammed Al-Fayed, kontroverzni vlasnik luksuzne londonske robne kuće Harrods, tvrdio da su Dianu i njegovog sina ubili agenti britanske države, ta je teorija službeno odbačena tek 2008. godine. Prema istrazi koju je vodio bivši komesar metropolitanske policije Lord Stevens, zaključeno je da su Diana i Dodi ubijeni zbog „izrazito nemarne vožnje pratećih vozila (op. a. paparazza) i vozača Mercedesa Henrija Paula“. Naime, 41-godišnji Paul je te kobne večeri imao 1,7 g/l alkohola u krvi, što je tri puta više od zakonski dozvoljenog limita u Francuskoj.

- Ja sam jedina osoba koja može ljudima reći istinu, a ne mogu se sjetiti – rekao je u intervjuu tri godine nakon nesreće, govoreći o ludim teorijama zavjere prema kojima je upravo on glavni akter u zataškavanju zavjere britanske sigurnosne službe da ubije Dianu.

Također se prisjetio da je princeza panično zazvala Dodijevo ime te da ih je naganjao bijeli Fiat Uno. Istaknuo je i da vozač kobnog automobila, Henri Paul, nije bio vidljivo pijan.

- Samo želim znati što se dogodilo – rekao je u intervjuu neposredno prije nego što je njegova knjiga „Priča o tjelohranitelju“ objavljena 2000. godine.

Bijeli Fiat

Prema tvrdnjama nekih istražitelja i autora, bijeli Fiat Uno vozio je 22- godišnji bodybuilder Le Van Thanh rođen u Francuskoj, čija obitelj potječe iz Vijetnama, koji je tada navodno radio kao zaštitar u jednoj tvrtki. Vjeruje se da se njegov automobil sudario s princezinim Mercedesom, što je pri velikoj brzini doprinijelo Paulovom gubitku kontrole nad vozilom koje se potom zabilo u stup. Van Thanh je, prema tvrdnjama očevidaca, pobjegao s mjesta nesreće i svoj bijeli Fiat kod kuće ekspresno prebojao u crveno. Međutim, francuske su vlasti otkrile da nema znanstvenih dokaza koji bi potvrdili da je on bio uključen u sudar u tunelu Alma, a istraga je zaključena 2018. godine. Van Thanh je negirao sudjelovanje u nesreći i nije htio surađivati u istrazi.

No, za tjelohranitelja Rees-Jonesa bijeli Fiat Uno i danas je enigma jer mu se sjećanje nije vratilo.

Samo šest mjeseci nakon nesreće vratio se raditi za Mohammeda Al-Fayeda, no ubrzo je dao otkaz u želji da „krene dalje sa životom“.

- Razumijem da Trevor mora učiniti sve što je moguće kako bi se potpuno oporavio i na kraju ostavio iza sebe tragične događaje iz prošlog kolovoza – komentirao je tada egipatski tajkun.

Rees-Jones je istaknuo da ne osjeća ljutnju prema Al-Fayedu unatoč njegovom promicanju teorija zavjere o nesreći. Vratio se u rodni okrug Shropshire i neko vrijeme radio u lokalnoj sportskoj trgovini.

Obična nesreća

Nakon što je kratko radio kao zaštitar za Ujedinjene narode, stekao je bogatstvo radeći za Halliburton, teksaškog naftnog diva. Preselio se u Ameriku i bio je šef službe sigurnosti za Irak baš tijekom najgorih godina rata u Iraku.

Vratio se u Shropshire prije pet godina kada je započeo raditi na poziciju koju još uvijek obnaša. Naime, radi kao globalni šef sigurnosti u AstraZeneci, tvrtki koja stoji iza oxfordskog cjepiva protiv covida.

Iako je istragom potvrđeno da ne snosi nikakvu krivnju za smrt Diane i Dodija, rekao da se i dalje osjeća odgovornim jer se to dogodilo „u njegovoj smjeni“.

- Smatram to nesrećom koja se mogla izbjeći jer je Henri Paul pogriješio kad je sjeo za volan automobila iako je znao da je pio. Nije nikome od nas rekao da nije sposoban voziti. To je bila greška. Prihvatio sam nalaz istrage. Bila je to obična nesreća u vožnji pod utjecajem alkohola uzrokovana brzinom. I to je ono što se dogodilo – rekao je u intervjuu za Irish Times iz 2000. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. ožujak 2024 18:36