Bitka za svakog gosta

Vlasnik hotela u centru dalmatinske metropole: 'Nama je teže nego Istri'

Čak i kad se ponovno otvore avionske linije, znamo da u ovoj sezoni neće biti tih letova prema Hrvatskoj
Nenad Nizić, vlasnik hotela u centru Splita, s kćeri Leom, sinom Brunom i osobljem
 Saša Burić/HANZA MEDIA

Nikada nije bilo izazovnijeg poslovnog okruženja u turizmu u posljednjih nekoliko desetljeća, jer ni teroristički napadi, ratovi, recesije, međunarodni sukobi nisu toliko uzdrmali turistički biznis i industriju putovanja kao epidemija koronavirusa i njezine posljedice.

Kako se nositi s poslovnim rezultatima u situaciji kada dnevno stiže jednako storniranja ili pomicanja dolazaka za iduću godinu koliko i novih rezervacija, kako u tim okolnostima formirati cijenu usluge, jesu li bogati gosti željni luksuza oni koji će se prvi vratiti...

O tim i drugim pitanjima razgovarali smo s Nenadom Nizićem, vlasnikom jedinstvenog splitskog hotela "Vestibul Palace", te "Ville Dobrić" i "Residence by Vestibul Palacea", koji je i svoju djecu Bruna i Leu nakon završenih fakulteta uključio u obiteljski posao vođenja hotela. Ujedno je predsjednik Grupacije jedinstvenih luksuznih hotela Hrvatske "Stories" pri HGK-u, piše Slobodna Dalmacija.

Pomoć za plaće

Kako je biti vlasnik malog luksuznog hotela u centru Splita na pragu ljeta koje ne obećava puno?

– Od polovine lipnja i tjedan dana prije događaju se neki pomaci, manje je otkazivanja, počele su i prve rezervacije. Do prije 15 dana dobivali smo samo otkaze. Mi smo nakon korone najprije počeli raditi s "Villom Dobrić" i imali smo desetak noćenja u njoj. Bili su to većinom domaći poslovni gosti koji su i prije dolazili u hotel. Ovaj tjedan imamo nekoliko gostiju... Govorim o bukingu u hotelu "Vestibul" i "Villi Dobrić", koji su u svjetskoj grupaciji "Small Luxury Hotels of the World" (SLH), vodećoj svjetskoj grupaciji takvih jedinstvenih hotela. Dakle, naša je ponuda dostupna cijelom svijetu preko te grupacije, ali svejedno su ovo trenutno nemjerljive brojke u odnosu na ono što smo imali lani u isto vrijeme, kad smo bili puni.

Prije mjesec dana bili ste na pragu odluke da hotel ne otvarate ove godine?

– Uh, ne ponovilo se... Srećom, mjere Vlade RH za radna mjesta puno su nam pomogle jer u turizmu su ljudi najvažniji. Osobito u hotelijerstvu. Međutim, s obzirom na to da su nam do sada dolazila samo otkazivanja, mislim da će listopad, studeni i prosinac biti jako teški, rekao bih krizni. U tom smislu razmišljao sam predložiti da sada, ako imamo kakav-takav buking, troškove plaća pokušamo sami pokriti, ali da nam država opet uskoči u tim mjesecima na kraju godine s pomoći za plaće.

Nije svima isto

Jesu li u istim problemima svi mali luksuzni hoteli unutar grupacije "Stories", kojoj ste na čelu?

– "Stories" pokriva cijelu Hrvatsku od Istre do Dubrovnika sa 17 hotela, i u ovoj situaciji vidimo da se Istra budi puno prije Dalmacije jer su im stigli auto-gosti iz susjednih zemalja. Nama u Dalmaciji trenutno je popunjenost u hotelima "Stories" 15-20 posto, a njima 50 posto, a kod države smo u istoj kategoriji mjera pomoći. Moje je mišljenje da bi u tom kontekstu trebalo razmisliti o tome da se te mjere različito postave ovisno o pojedinim područjima u Hrvatskoj koja su različito zahvaćena posljedicama pandemije. Ovdje se ne radi o nečijoj sposobnosti ili nesposobnosti, neki su jednostavno zemljopisno bliže tržištima kao auto-destinacija nego drugi i to im je stvorilo drukčije uvjete poslovanja.

Značajnu ulogu imaju i aviokompanije, koje tek sramežljivo najavljuju prve letove prema Splitu, Zadru i Dubrovniku?

– Mi smo dominantno avio-destinacija. To se najbolje vidi iz strukture naših gostiju u hotelima Dubrovnika, Splita, Hvara: više od 60 posto čine Amerikanci, zatim Britanci, a oni su avio-gosti. Njih za sada nema i neće ih biti još neko vrijeme. Čak i kad se ponovno otvore avionske linije, znamo da u ovoj sezoni neće biti tih letova prema Hrvatskoj.

Saša Burić/HANZA MEDIA
Nenad Nizić s kćeri Leom

Kolovoz budi nadu

Što onda, tko će doći u male luksuzne obiteljske hotele ove godine?

– U ovom trenutku nisam neki optimist u pogledu turističkog prometa gostiju za našu grupaciju hotela "Stories". Iz SAD-a imamo informacije da se mi ne moramo bojati da se oni neće vratiti u naše hotele čim počnu ponovno putovati. Ali kada će to biti? Mislim da prva rezervacija koju smo dobili od grupacije "Small Luxury" za Britance u kolovozu pokazuje da bi se situacija za dva mjeseca mogla početi mijenjati.

Ali svi stalno govore kako se luksuzni segment tržišta najbrže oporavlja, da će gosti te kategorije prvi ponovno krenuti na putovanja?

– On se oporavlja najbrže jer ti ljudi koji su imućni žele putovati i ne spadaju svakako u onu skupinu gostiju koji su morali koristiti godišnji odmor za vrijeme pandemije. Ali njima trebaju avioni. Ipak, razgovarajući s kolegama o bukingu i rezervacijama, svi su suzdržani. Prema sadašnjoj situaciji s rezervacijama i kad bi se gledali neki ekonomski parametri i donosile odluke temeljene na njima, onda bi sigurno svi zatvorili hotele.

Po kojim se cijenama prodaju sobe u luksuznim hotelima nakon korone, ima li tu sniženja?

– Konkretno, hotelu "Vestibul" počele su dolaziti rezervacije od grupacije "Small Luxury Hotels", čiji smo član. Tako smo dobili prvu rezervaciju za kolovoz, i to po cijeni od 450 eura za noćenje.

Bogatija ponuda

Je li u tim međunarodnim grupacijama čiji ste član bilo nekih preporuka o snižavanju cijena?

– "Small Luxury" provode razne tjedne akcije i u nekim terminima daju do 20 posto popusta na redovnu cijenu. To je situacija koju bismo trebali pokušati održati, a sve iznad toga nije poželjno i sugerirano nam je da ne snižavamo cijene, nego da gostima nudimo dodanu vrijednost u usluzi, kao neki bonus. Taj je bonus možda još desetak posto vrijednosti usluge.

Kakve su to dodane vrijednosti kojima se sada pridobivaju gosti luksuznih hotela?

– To je neki izlet, razgledanje grada ili transfer od aerodroma do hotela, večera, osobito u hotelima koji su u dvorcima, zaštićenim spomenicima, a imaju restorane s Michelinovim zvjezdicama ili njihovom preporukom. To je ono što se sada nudi u cijeni noćenja, a do sada to nije bilo uključeno u nju.

Saša Burić/HANZA MEDIA
Nenad Nizić s kćeri Leom i sinom Brunom

Mislite li da će trenutnu krizu putovanja lakše prebroditi veliki ili mali hoteli?

– Vjerujem da će mali luksuzni hoteli, s obzirom na to da nemaju velike kapacitete, ipak imati gostiju i da ćemo uspjeti preživjeti godinu. Imamo 17 hotela sa po sedam do 60 kreveta, znači oko 600 soba. Ovog trenutka popunjenost je između 15 i 20 posto, a nama je cilj da bude 25-30 posto i to bi nam pokrilo neke stavke. U bilanci i strukturi troškova, tih 30 posto spasilo bi nas zimi.

Što za male luksuzne hotele znači biti član neke svjetske grupacije hotela te vrste, koliko to pomaže i koliko košta?

– Evo najkonkretniji primjer što to znači: u "Vestibulu" je soba koja je prije ulaska u tu grupaciju bila 210 eura za noćenje, nekoliko godina kasnije, kao član "Small Luxury Hotels of the World", 840 eura za noć. Ta soba po cijeni od 840 eura je 2018. godine bila popunjena više od 75 posto na godišnjoj razini. To najbolje ilustrira što znači kad ste dio takve svjetske prepoznatljivosti, jer postoje klijenti koji po svijetu odsjedaju samo u hotelima te grupacije.

Česte inspekcije

Tih 840 eura nezamisliva je cijena za nas u Hrvatskoj, to je jedna hrvatska plaća. Što se dobiva za tu cijenu, kako je opravdati gostima?

– Ta cijena nema veze s nekim nezamislivim luksuzom, to su druge vrijednosti koje na međunarodnom tržištu imaju posebno mjesto. Tu cijenu sam formirao u godinama rada i razgovora unutar SLH grupacije, kojoj pripadamo. Dolazili su mi gosti koji su odsjedali u SLH-u po svijetu i plaćali po 600 eura sobu, pa su me pitali u čudu zašto je noćenje kod nas samo 200 eura, i to u sobi s galerijom u kojoj se nalazi originalna rimska niša iz 3. stoljeća. Rekli su mi da to moram mijenjati jer da takav heritage hotel zaslužuje drugu cijenu. Meni je to bio izazov i želio sam vidjeti može li Split i jedan ovakav hotel postići tu cijenu na međunarodnom tržištu. Ušli smo u tu utakmicu hrabro, ali strpljivo.

Kako svjetska grupacija SLH kontrolira održava li se razina kvalitete u hotelu koju oni traže?

– Vrlo često imaju svoje inspekcije tajnih gostiju, nakon kojih vam dođe direktorij od 50 stranica njihovih zapažanja sa svakim detaljem usluge. Nikad ne znate kada će stići i uvijek morate biti spremni. Nije to jednostavno, uvijek je grč u želucu da sve bude kako treba po njihovim visokim kriterijima. Sada, nakon 15 godina rada, ponosni smo član te grupacije koja ima samo 500 hotela u svijetu. A Split je na toj karti svjetskog luksuznog smještaja prisutan kao destinacija za odabrane. Godine prolaze, mi se potvrđujemo, a time nije dobio samo hotel, nego i grad, kao destinacija, na vrijednosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. srpanj 2024 10:39