Croatian Founders‘ Sentiment

Više od 70% najperspektivnijih startupa očekuje još brži rast prihoda

Uz investitore budućnost ekosustava kroje osnivači, a ovo je njihov glas, razmišljanje, planovi - njihov sentiment. Za početak smo pitali osnivače Novac.hr TOP25 startupa za pratiti u 2022. godini

Nakon što smo u prva dva broja Startup Reporta stvorili respektabilan pregled hrvatskog startup ekosustava iz perspektive investitora uvidjeli smo da nedostaje perspektiva osnivača startupa. Startup Report sa zadovoljstvom vam predstavlja glas naših startupaša - Croatian Founders’ Sentiment.

Kroz anketu među najperspektivnijim startupima u ranoj fazi razvoja u Hrvatskoj, Novac. hr TOP 25 startupa za pratiti u 2022. godini, istražili smo što misle top founderi i kako doživljavaju stanje na tržištu rada, kako ocjenjuju pristup kapitalu, što kažu o uvjetima poslovanja kao i kakva su im poslovna očekivanja - u trećem tromjesečju ove godine, znači, sada.

» Kliknite i besplatno preuzmite STARTUP REPORT 2022 Q3 «

TOP13 soonicorna za petama Infobipu i Rimcu | Startup exiti u Hrvatskoj: IPO-i na ZSE-u i NYSE-u | Croatian Founders‘ Sentiment: Više od 70% osnivača očekuje brži rast prihoda | Istraživanje Istraživačkog tima Startup Reporta: U hrvatske startupe u 1-6MJ 2022 uloženo $891,1 mil. | Što kad startup pitate: Odakle si? Odakle su tvoji? | Kolumne Josipa Majić Predin, Mirna Marović, Dino Jerković ^^^O STARTUP REPORTU

Anketu smo pripremali u suradnji s osnivačima startupima, poslovnim anđelima, VC-ima i drugim članovima ekosustava kako bi podaci koje prikupljamo bili što vredniji osnivačima startupa i drugim dionicima ekosustava.

Svih TOP25 podržalo

Na našu anketu odazvalo se svih 25 osnivača najperspektivnijih startupa u ranoj fazi razvoja u Hrvatskoj. To su osnivači od tvrtki AGRIVI, Aircash, airt, Amodo, AMPNET, Ascalia, BiteMe Nutrition, Cidrani, CircuitMess, Farseer, GREENER, Identyum, Include, Memgraph, Mindsmiths, Miret, NUOTWO, OmoLab, OptimoRoute, Orqa, Peekator, Robotiq.ai, sportreact, STEMI i Wasp.

Pojedinačni rezultati ankete u dogovoru s osnivačima, tajni su. Objavljujemo isključivo zbirne pokazatelje o sentimentu osnivača o zapošljavanju, inanciranju, tržišnim uvjetima i poslovnim očekivanjima. Osnivači su imali i mogućnost, bilo anonimno ili s potpisom, ostaviti i svoj komentar o svakom od ovih područja. Rezultati do kojih smo zajednički došli vrlo su zanimljivi. Posebno sada u svijetlu najava recesije i ‘investicijske zime’.

Tako smo u prvom Croatian Founders’ Sentimentu doznali da su osnivači najperspektivnijih hrvatskih startupa zadržali optimizam.

Njih 84 posto najavilo je da zapošljava, 60 posto ih prikuplja kapital, njih dvije trećina pronašao je dobar poslovni model i ne mijenja ga, a više od 70 posto očekuje brži rast prihoda u ovom tromjesečju nego u istom razdoblju lani.

» Upišite mail i besplatno primajte NEWSLETTER STARTUP REPORTA «

Sve o startupima u Hrvatskoj, jednom mjesečno, u vaš mail sandučić ^^^O STARTUP REPORTU

Mogli bismo reći da je sentiment hrvatskih osnivača startupa u ranoj fazi razvoja da su otporni na krizu. Računaju ipak da im neće samo brže rasti prihodi već i troškovi, također iznad 70 posto smatra da će rasti brže.

Startupima je teško procijeniti prihode i troškove na kvartalnoj razini, ali njih 68 posto to je uspjelo u prošlom kvartalu pa nema razloga sumnjati da bi im to moglo uspjeti i sada.

Dodatno optimističan sentiment Novac.hr TOP25 startupa potvrđuje činjenica da svega osam posto njih planira davati otkaze. I to su isključivo oni koji trenutačno zapošljavaju. Čak četvrtina perspektivnih startupa smatra da će im sada biti lakše zapošljavati.

Zapošljavaju i zapošljavaju

U području zapošljavanja, osnivači su mahom komentirali da ne očekuju veće promjene u razdoblju od početka srpnja do kraja rujna. Navode da, među inim, traže i ljude s više iskustva i da im planovi o povećanju broja zaposlenika u pravilu nisu veliki. Po nekoliko ljudi.

INFOGRAFIKA: CROATIAN FOUNDERS’ SENTIMENT

image
Tomislav Botić/startup Report/

Marijan Mumdžijev, direktor startupa Amodo komentirao je pak jedan negativan trend koji je nastao kao posljedica velike jagme za talentima.

- Očekujemo da će se val ‘job hoppinga’ smanjiti te da će poslodavci početi negativnije gledati na zaposlenike koji su radili dosta ‘job hoppinga’ od 2020. do danas - ističe Mumdžijev.

Dodaje da govoreći o investicijama u ovom tromjesečju ne očekuje da će sve industrije biti jednako pogođene te da bi za neke industrije učinak krize mogao biti pozitivan.

Pritisak na valuacije

Dio uvida u to dao nam je osnivač i direktor CircuitMessa Albert Gajšak, koji pojašnjava da ljudi još uvijek imaju novca i kupuju, odnosno da se potrošačke navike zasad nisu značajno promijenile.

- Ali oprez budi to što valuacije idu prema dolje - naglašava Gajšak.

Davor Runje, osnivač i tehnički direktor airta upozorava da kako se diže panika oko nove krize to koriste neki investitori. Slično su nam rekli suosnivač i direktor razvoja Robotiq.ai-ja Marko Gudelj, suosnivač i direktor Ascalije Marin Bek, suosnivač i direktor Cidranija Bruno Balen i osnivač i direktor Identyuma Robert Ilijaš.

Matija Nakić, suosnivačica i direktorica Farseera pozvala je kolege na oprez.

- Ohrabruje me to što poslovni anđeli ne smanjuju aktivnosti, ali oprez - neki VC-evi koriste priliku za smanjiti valuaciju i startupa u ranoj fazi razvoja i onu scaleupova - poručuje Nakić.

Albert Gajšak najrječitije je opisao aktualnu bojazan svih foundera.

- Brine me što svi projiciraju kraj svijeta - kaže.

I Mumdžijev i Runje navode da će kriza podići inlaciju i imati utjecaja na potrošače. Međutim, većina perspektivnih startupa u B2B sferi poslovanja dosta je optimistična. Marko Gudelj iz startupa Robotiq.ai pojašnjava da treba uzeti u obzir da su i VC-i u utrci s vremenom i da moraju plasirati novac.

NA DOBITKU ONI KOJI SU SE DOBRO NIŠNO POZICIONIRALI

U prednosti su B2B startupi, ali i građani još troše

Matija Nakić iz Farseera kaže da se korporativni SaaS budžeti nisu smanjili. Balen iz Cidranija kaže

da, iako očekuje da će i tvrtke stisnuti budžete, ‘longevity‘ vidi kao trend koji ide u suprotnom smjeru i zato ne brine. Marin Bek iz Ascalije navodi da u Industriji 4.0 potražnja i dalje samo raste, ali oprezan je zbog mogućnosti rezanja investicija.

- Društvo je počelo prepoznavati važnost digitalizacije i pozitivni utjecaj koji ona ima na eikasnost poslovanja i dodanu vrijednost i BDP u cjelini, ali brine nas što u Hrvatskoj u velikim tvrtkama C-level menadžmenta odgovara vlasnicima izvana pa često nemaju moć donošenja odluka vezanih uz digitalizaciju - kaže Robert Ilijaš iz Identyuma.

Osnivači planiraju rast ili kroz prodaju na novim tržištima ili kroz ponudu novih proizvoda. Matija Nakić kaže da će se Farseer okrenuti više stranim tržištima, dok Ilijaš iz Identyuma kaže da kreću s novim inovativnim servisima. I Marko Gudelj iz Robotiq.ai- ja i Marin Bek iz Ascalije navode da potražnja za njihovim proizvodima raste zbog aktualnog stanja.

Svu tu raznolikost pristupa dobro sumira suosnivač airta Davor Runje.

- Tehnološke tvrtke često najviše proitiraju od kriza, ali to naravno vrijedi za one koje uspiju iskoristiti krizu za svoj razvoj - zaključuje Runje.

O STARTUP REPORTU

Preuzmite PDF najnovijeg STARTUP REPORTA 2022 Q3 | Pročitajte prijašnje brojeve i saznajte više o magazinu STARTUP REPORT | Saznajte više o našim meetupima | Pretplatite se na naš besplatni newsletter
image
Tomislav Botić/Startup Report
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. rujan 2022 13:06